Jehu skrev:
Tegelsten? Då har man ett bra case. Om man sen får pengarna tillbaka är en annan sak. Finns väldigt lite skydd mot bedragare, det är civilrättsligt och inget polisen lägger ner energi på, annat än kanske vid uppenbara bedrägerier, då det är straffrättsligt.
Nej, allt det är sant. Som enskild så ligger man illa till i småbedrägerier. Men min poäng var mest att "tegelsten" inte faller under någon konsumentköplag, så vad den säger, oavsett om det är den tyska eller svenska, det är inte tillämpligt i fall som sorterar under bedrägeri.

Jehu skrev:
[länk] begagnad från privatperson . alltså ingen garanti
"Privatverkauf, daher ohne Gewährleistung oder Rücknahme." = privat försäljning, alltså utan garanti eller returrätt
Men det är samma i Sverige, du har varken rätt till garanti eller returrätt på begagnade saker du köper av privatpersoner på blocket.

Däremot har du rätt att erhålla en produkt som motsvarar vad som annonserats, och det är ju inte så dumt. Det hör ett rättssamhälle till tycker jag.

Observera också näringsidkaren INTE accepterar returer och att garantin är knuten till orginalkvittot, inte till säljaren. Precis lika som i Sverige och fallet med TS som inte vill acceptera retur och hänvisar köparens garanti till tillverkaren. No difference där.

Redigerat:
Jarlingar skrev:
Ser mer och mer ut som ett väldigt utstuderat agerande nu när jag tänker efter..
Om jag inte hade fått känslan av att köparen försöker lura mig så skulle jag låta köpet återgå.
Fast då är det ju märkligt att han fullgjorde betalningen. Om han hade velat blåsa dig borde han klagat på att den var trasig innan du fick slutbetalningen.

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag är ledsen men du är ute och cyklar här, man kan absolut inte kräva garanti på en produkt bara för att den säljs i sverige och inte funnits längre än 6 månader. Man måste kunna visa att man har rätt till garantin, och det är ganska naturligt, eftersom man precis lika gärna kan ha köpt varan i ex.vis Kina. Jag köpte en produkt i Kina en gång, tog med den hem, varpå den gick sönder. Jag lämnade in den för reparation och verkstan hörde sedan av sig för att få någon form av garantibevis eftersom de såg det som en garantireparation. Jag förklarade att varan var köpt i Kina och att jag antog att jag därmed inte hade rätt till garantireparation i Sverige, vilket de bekräftade och lagade mot ersättning istället.
Just kvittot är det inget krav på, däremot måste köparen styrka att den faktiskt köpt sin vara.

Sedan om det är genom kvitto, kontoutdrag eller vittne. Det är en annan sak.

Finns fall där köparen medelst vittne bevisat att varan är köpt vid en viss tidpunkt från en butik.

Tror tom att jag läste att någon som bevisade sitt köp genom att det hämtats ut kontanter i en bankomat i samma köpcentrum som affären låg i.

thomasx skrev:
Men det är samma i Sverige, du har varken rätt till garanti eller returrätt på begagnade saker du köper av privatpersoner på blocket.
I Tyskland får privatperson inte påstå att man säljer "med garanti".

Däremot har du rätt att erhålla en produkt som motsvarar vad som annonserats, och det är ju inte så dumt. Det hör ett rättssamhälle till tycker jag.
Det kan man "tycka", och det är ungefär så luddigt som den svenska lagen är skriven.

Observera också näringsidkaren INTE accepterar returer och att garantin är knuten till orginalkvittot, inte till säljaren. Precis lika som i Sverige och fallet med TS som inte vill acceptera retur och hänvisar köparens garanti till tillverkaren. No difference där.
Inte originalkvittot som ger garanti, detta är ett äldre ekolod utan touch. Det är säljaren som garanterar funktionen. Däremot accepterar han inte returer av andra orsaker.

TS,

Ekolodsgivaren får inte innehålla någon luft mellan sonarytan och omgivningen, för då fungerar den inte. Därför är oftast allt ingjutet - låt vara kanske sedan i sin tur fastlimmat i ett plasthölje.

Att det skvalpar om givaren låter konstigt, dels för att det inte kan/får finnas någon luft på kritiska ställen som ens kan rymma vatten inne i givaren - den skall redan vara fylld - dels skulle vatten i den inte påverka negativt.
Tror istället köparen monterat den fel och kanske t.o.m. i turbulensen från propellern. Då fungerar det inte. Kanske dessutom i sin frustration att få det att fungera gjort något drastiskt....

Att montera en givare "rätt" på en båt är inte alltid enkelt. Och även om givaren är en aning stötkänslig måste man dunka den rätt duktigt (och stumt) för att ha sönder den elektriskt. Bara att den var packad på något sätt gör det nästan omöjligt att skada funktionen på den i transporten.

Tror du drabbats av en köpare som inte läser monteringsanvisningar och snabbt skyller på "någon annan" när det inte fungerar som han/hon vill eller tror.

f91jsw skrev:
Fast då är det ju märkligt att han fullgjorde betalningen. Om han hade velat blåsa dig borde han klagat på att den var trasig innan du fick slutbetalningen.
Bra tanke där :thumbup:

oobum skrev:
Just kvittot är det inget krav på, däremot måste köparen styrka att den faktiskt köpt sin vara.

Sedan om det är genom kvitto, kontoutdrag eller vittne. Det är en annan sak.

Finns fall där köparen medelst vittne bevisat att varan är köpt vid en viss tidpunkt från en butik.

Tror tom att jag läste att någon som bevisade sitt köp genom att det hämtats ut kontanter i en bankomat i samma köpcentrum som affären låg i.
Helt sant, och jag skrev väl det också, att man måste kunna visa att man har rätt till garantin. En inte helt ovanlig variant är att använda kreditkortsutdrag då man betalat med kreditkort, ett annat att affären där man köpt varan själva kolla kvittologgen i sin kassa.

Men man har absolut ingen rätt bara för att varan finns i Sverige och inte funnits längre än en viss tid, som du ville göra gällande.

Redigerat:
Jehu skrev:
I Tyskland får privatperson inte påstå att man säljer "med garanti".
Det där tror jag inte på, men det beror också på vad du menar. En privatperson kan mycket väl sälja en vara där tillverkaren lämnar en garanti som följer med till andrahandsköpare, att en privatperson vid försäljning då skulle vara förbjuden att informera om att varan har garanti, tror jag inte på. Men om det verkligen är så, kan du referera till lagparagrafen som stipulerar detta?

Ingper skrev:
TS,

Ekolodsgivaren får inte innehålla någon luft mellan sonarytan och omgivningen, för då fungerar den inte. Därför är oftast allt ingjutet - låt vara kanske sedan i sin tur fastlimmat i ett plasthölje.

Att det skvalpar om givaren låter konstigt, dels för att det inte kan/får finnas någon luft på kritiska ställen som ens kan rymma vatten inne i givaren - den skall redan vara fylld - dels skulle vatten i den inte påverka negativt.
Tror istället köparen monterat den fel och kanske t.o.m. i turbulensen från propellern. Då fungerar det inte. Kanske dessutom i sin frustration att få det att fungera gjort något drastiskt....

Att montera en givare "rätt" på en båt är inte alltid enkelt. Och även om givaren är en aning stötkänslig måste man dunka den rätt duktigt (och stumt) för att ha sönder den elektriskt. Bara att den var packad på något sätt gör det nästan omöjligt att skada funktionen på den i transporten.

Tror du drabbats av en köpare som inte läser monteringsanvisningar och snabbt skyller på "någon annan" när det inte fungerar som han/hon vill eller tror.
Eller så var den helt enkelt trasig redan från fabrik... ;)

Ibland känns det som att bortförklaringarna blir så komplexa, att man helt enkelt glömmer det allra enklaste alternativet.

thomasx skrev:
Eller så var den helt enkelt trasig redan från fabrik... ;)

Ibland känns det som att bortförklaringarna blir så komplexa, att man helt enkelt glömmer det allra enklaste alternativet.
Men ett av de mest osannolika. Dessutom får jag som sagt inte ihop att det påstås "skvalpa" i den....

Jag tycker att information saknas. Jag hade ringt upp köparen och rett ut några saker.

Har han verkligen monterat rätt, enligt anvisningarna?

Varför kan han inte fixa garantin? Vad är problemet egentligen?

Hur resonerar han när han först ber dig skicka varan på ett osäkert sätt så att den riskerar att gå sönder, och sen vill att du ska ta hela ansvaret för att den är trasig?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hempularen skrev:
jag har väldigt svårt att tro att den tyska lagen friskriver säljaren från fel som finns redan vid försäljningstillfället.

Om jag köper ett Ekolod i Tyskland, säljaren skickar en tegelsten. Då har jag alltså köpt "ekolodet" i bef. skick och skulle inte ha rätt att reklamera?

Garanti är något helt annat.
Du beskriver ett bedrägeri!

Jehu skrev:
Tegelsten? Då har man ett bra case. Om man sen får pengarna tillbaka är en annan sak. Finns väldigt lite skydd mot bedragare, det är civilrättsligt och inget polisen lägger ner energi på, annat än kanske vid uppenbara bedrägerier, då det är straffrättsligt. Kanske.
[länk]
Man får alltså stämma i tingsrätten för att försöka på pengarna tillbaka. Kanske vinner man i rätten, men sen är det upp till en själv att försöka få pengarna tillbaka. Kronofogden kan kanske assistera, kostnad 300.:-
Om det handlar om att bevisa att föremålet inte gått sönder i eller efter frakten blir det svårt.

Lagen i Tyskland gör att man inte kan köpa någonting osett.
Ebay har ett feedbacksystem som fungerar bra. Betalar man med Paypal har man goda möjligheter att få pengarna tillbaka. Betydligt bättre lösning än att polis och samhälle ska behöva rycka in.
Blocket och Tradera ligger långt efter.
Och ändå så är det ebay som äger tradera!

nissenhj skrev:
Och ändå så är det ebay som äger tradera!
Jo, men Tradera har kvar sin plattform.
Blocket är rena lekstugan för skojare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.