19 829 läst ·
109 svar
20k läst
109 svar
Köp mellan privatpersoner, fel på vara
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo fast det handlar inte om garanti vid ett köp som det här. Frågan är om varan var i det skick som köparen har anledning att förvänta sig.
Svenska köplagen fritar också säljaren totalt ifrån ansvar om köparen har fått undersöka varan före köp, alternativt att säljaren måste uppmana köparen att undersöka varan. Fast även i det läget kan säljaren bli ansvarig för "dolda fel".
Så OM vi antar att köparen i det här fallet faktiskt har hittat ett fel, att det inte är ngn. sorts bedrägeri på gång.
Då skulle jag tro att den här läckan inte syns vid en noggrann undersökning, och därmed kan säljaren vara ansvarig även om köparen hade fått titta ordentligt på varan före köp.
Svenska köplagen fritar också säljaren totalt ifrån ansvar om köparen har fått undersöka varan före köp, alternativt att säljaren måste uppmana köparen att undersöka varan. Fast även i det läget kan säljaren bli ansvarig för "dolda fel".
Så OM vi antar att köparen i det här fallet faktiskt har hittat ett fel, att det inte är ngn. sorts bedrägeri på gång.
Då skulle jag tro att den här läckan inte syns vid en noggrann undersökning, och därmed kan säljaren vara ansvarig även om köparen hade fått titta ordentligt på varan före köp.
Vad tyskarna gjort eller inte gjort tillför inte mycket till denna tråden 😏Jehu skrev:Tyskarna har löst detta problem genom att göra det klart att
EN PRIVATSÄLJARE KAN ALDRIG SÄLJA NÅGOT MED GARANTI.
Man kan inte erbjuda någon form av garanti eller försäkring.
Om varan fortfarande är täckt av garanti från den var ny från fabrik eller återförsäljare så gäller förstås den.
Det står ofta klart också i annonser att man som privatperson inte kan erbjuda något, köparen tar hela risken.
Detta tar förstås inte bort alla bedrägerier men är en vettig regel..
Många företag jag handlat hos i USA (t.ex. Macys) klistrar alltid på en CRL (Customer Return Label) med en unik streckkod på varje vara vid köpet, och har på sätt ordning på alla individer de sålt. Jag tycker det är en bra metod om man nu inte kan scanna serienummer för varje vara som säljs. Det skulle ju klart underlätta garantiärenden och returer även i fall liknande detta. (Att man vet att det är samma vara hela vägen, och att företaget kan lämna garanti utan kvitton eftersom all information finns på CRLen)thomasx skrev:Ja, det finns ju tyvärr alldeles för många som inte tvekar att begå bedrägeri och andra brott.
På just den punkten du beskriver ovan är många svenska företag ganska godtrogna, men det har väl inte så mycket val, det är svårt att hålla koll på varje enskild individ av en viss produkt de säljer, som Biltema och Jula t.ex.
Men det är en god tanke du kommer med där, att säkerställa att man kan identifiera exakt den vara man säljer till någon, ifall köparen skulle komma tillbaka med en likadan, men annan individ.
Redigerat:
Det är för enkelt att göra lagen så i Sverige! Här måste det krånglas till!Jehu skrev:Tyskarna har löst detta problem genom att göra det klart att
EN PRIVATSÄLJARE KAN ALDRIG SÄLJA NÅGOT MED GARANTI.
Man kan inte erbjuda någon form av garanti eller försäkring.
Om varan fortfarande är täckt av garanti från den var ny från fabrik eller återförsäljare så gäller förstås den.
Det står ofta klart också i annonser att man som privatperson inte kan erbjuda något, köparen tar hela risken.
Detta tar förstås inte bort alla bedrägerier men är en vettig regel..
Som några redan skrivit: det känns väldigt mycket som att köparen redan hade ett likadant ekolod där givaren gått sönder. Nu försöker h*n skicka tillbaka sin trasiga till dig och behålla den fungerande, och få dig att stå för kalaset.
Lärdom för oss alla som säljer begagnat: funktionstesta alltid innan prylarna packas i lådan, gärna med en liten film som visar processen. Tala om för säljaren att filmen finns och att inga garantier lämnas efter att lådan tejpats igen.
Lärdom för oss alla som säljer begagnat: funktionstesta alltid innan prylarna packas i lådan, gärna med en liten film som visar processen. Tala om för säljaren att filmen finns och att inga garantier lämnas efter att lådan tejpats igen.
En bra väg, i nästa steg finns informationen redan direkt på produkten och produktförpackningenAnders243 skrev:Många företag jag handlat hos i USA (t.ex. Macys) klistrar alltid på en CRL (Customer Return Label) med en unik streckkod på varje vara vid köpet, och har på sätt ordning på alla individer de sålt. Jag tycker det är en bra metod om man nu inte kan scanna serienummer för varje vara som säljs. Det skulle ju klart underlätta garantiärenden och returer även i fall liknande detta. (Att man vet att det är samma vara hela vägen, och att företaget kan lämna garanti utan kvitton eftersom all information finns på CRLen)
Alltså, en givare till ett ekolod sitter monterad på en båt som ligger i sjön. Den får ett "använt utseende" väldigt snabbt, att returnera en använd sådan istället för en ny torde vara mer än uppenbart, och förefaller mig tämligen osannolikt.
Visst kan det vara så att köparen är en bedragare, men det kan precis lika gärna vara så att den billiga kina-prylen TS sålt faktiskt var felaktig redan från början. Det minsta TS kan göra, och faktiskt är skyldig att göra, är att undersöka saken. Om TS tvärvägrar, framstår istället TS som bedragare i köparens ögon.
Dock är det viktigt att notera att normalfallet är att inga garantier alls finns när man köper privat, det behöver inte ens påpekas. Vad man däremot bör göra som säljare, är att uppmana köparen att undersöka varan.
Detta sagt, så har säljaren ändå det ansvar som köplagen stipulerar.
Vad gäller garanti så kan visst en privatperson ha förmåga att lämna en sådan. Den kan t.ex. bestå i att säljaren garanterar att en viss vara fungerar som tänkt i 1 månad, och skulle den inte göra det så går köpet tillbaka.Tysklands lag, om den nu verkligen är så "enkel och konsekvent" som det framställs, tycks mig skapa mer problem och osäkerhet, än nytta, då förefaller mig Sveriges variant bättre.
Det hela torde vara enkelt att lösa. TS ber att få varan återsänd och undersöker den själv. Om den inte är utsatt för någon åverkan och inte fungerar, skicka in för garantireparation och återsänd den därefter, efter funktionskontroll, till köparen, alternativt låt köpet återgå och sälj till någon annan efter garantireparationen. Om varan är utsatt för åverkan, påtala detta och att inget återköp eller åtgärd kan bli aktuell.
Om köparen är en bedragare som skickar tillbaka en gammal enhet, kommer den att studsa vid garantiregistreringen, men det kommer som sagt med största sannolikhet att märkas direkt på givarens skick.
Visst kan det vara så att köparen är en bedragare, men det kan precis lika gärna vara så att den billiga kina-prylen TS sålt faktiskt var felaktig redan från början. Det minsta TS kan göra, och faktiskt är skyldig att göra, är att undersöka saken. Om TS tvärvägrar, framstår istället TS som bedragare i köparens ögon.
Dock är det viktigt att notera att normalfallet är att inga garantier alls finns när man köper privat, det behöver inte ens påpekas. Vad man däremot bör göra som säljare, är att uppmana köparen att undersöka varan.
Detta sagt, så har säljaren ändå det ansvar som köplagen stipulerar.
Vad gäller garanti så kan visst en privatperson ha förmåga att lämna en sådan. Den kan t.ex. bestå i att säljaren garanterar att en viss vara fungerar som tänkt i 1 månad, och skulle den inte göra det så går köpet tillbaka.Tysklands lag, om den nu verkligen är så "enkel och konsekvent" som det framställs, tycks mig skapa mer problem och osäkerhet, än nytta, då förefaller mig Sveriges variant bättre.
Det hela torde vara enkelt att lösa. TS ber att få varan återsänd och undersöker den själv. Om den inte är utsatt för någon åverkan och inte fungerar, skicka in för garantireparation och återsänd den därefter, efter funktionskontroll, till köparen, alternativt låt köpet återgå och sälj till någon annan efter garantireparationen. Om varan är utsatt för åverkan, påtala detta och att inget återköp eller åtgärd kan bli aktuell.
Om köparen är en bedragare som skickar tillbaka en gammal enhet, kommer den att studsa vid garantiregistreringen, men det kommer som sagt med största sannolikhet att märkas direkt på givarens skick.
Många kloka ord i tråden och det uppskattas!
Kollade igenom sms'konversationen vi haft och märkte att jag faktiskt uppmanat köparen att kontrollera varan innan han swishade resterande betalning.
Och köparen betalade även frakten.
Sen hade jag fel om sonaren.
Den är inte helgjuten.
Utan gjord av svetsad hårdplast.
En smäll på fel ställe och svetsen kan spricka.
Så transportskada eller oaktsamhet från köpare kan inte uteslutas.
Ser mer och mer ut som ett väldigt utstuderat agerande nu när jag tänker efter..
Om jag inte hade fått känslan av att köparen försöker lura mig så skulle jag låta köpet återgå.
Första sms'et han skickar tre dagar efter han fått ekolodet lyder:
"Bla bla bla trasig bla bla bla."
Och avslutas med:
"Jag önskar skicka tillbaka varan du sålt mig och även fast vi inte avtalat, vill jag ha pengarna tillbaka."
Kollade igenom sms'konversationen vi haft och märkte att jag faktiskt uppmanat köparen att kontrollera varan innan han swishade resterande betalning.
Och köparen betalade även frakten.
Sen hade jag fel om sonaren.
Den är inte helgjuten.
Utan gjord av svetsad hårdplast.
En smäll på fel ställe och svetsen kan spricka.
Så transportskada eller oaktsamhet från köpare kan inte uteslutas.
Ser mer och mer ut som ett väldigt utstuderat agerande nu när jag tänker efter..
Om jag inte hade fått känslan av att köparen försöker lura mig så skulle jag låta köpet återgå.
Första sms'et han skickar tre dagar efter han fått ekolodet lyder:
"Bla bla bla trasig bla bla bla."
Och avslutas med:
"Jag önskar skicka tillbaka varan du sålt mig och även fast vi inte avtalat, vill jag ha pengarna tillbaka."
Som exempel, tyska ekolod:
http://www.ebay.de/itm/331912889010 begagnad från handlare - alltså med garantie
http://www.ebay.de/itm/262560822075 begagnad från privatperson . alltså ingen garanti
"Privatverkauf, daher ohne Gewährleistung oder Rücknahme." = privat försäljning, alltså utan garanti eller returrätt
Enligt tysk lag. Inga undantag, Man har som privatperson inte rätt att erbjuda garanti, det kan bara handlare göra.
Betydligt enklare än vår köplag, och ärligare. Men bedragare förekommer förstås ändå.
Vär köplag är i själva verket extremt luddig, ett missfoster, läs själva.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/
http://www.ebay.de/itm/331912889010 begagnad från handlare - alltså med garantie
http://www.ebay.de/itm/262560822075 begagnad från privatperson . alltså ingen garanti
"Privatverkauf, daher ohne Gewährleistung oder Rücknahme." = privat försäljning, alltså utan garanti eller returrätt
Enligt tysk lag. Inga undantag, Man har som privatperson inte rätt att erbjuda garanti, det kan bara handlare göra.
Betydligt enklare än vår köplag, och ärligare. Men bedragare förekommer förstås ändå.
Vär köplag är i själva verket extremt luddig, ett missfoster, läs själva.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/
Redigerat:
Om köparen haft sönder sin givare innan den monterats på båten har den ju inte fått några spår av "använt utseende".thomasx skrev:
Tänkbart scenario: köparen köpte ett likadant ekolod som TS och satte sig på givaren så den fick en liten spricka. H*n blir förbannad på sig själv och letar upp TS annons på ett likadant ekolod. Köper detta med avsikten att försöka blåsa TS för att kompensera för sin egen klantighet.
Det som gör att det luktar unket är att köparen insisterade på att ekolodet inte skulle skickas i originalförpackningen. Att det skulle spara pengar på frakt är inte för mig en vettig anledning...vad skulle besparingen bli...30 kr som någon skrev tidigare?
När jag ska skicka grejer till köpare klargör jag tydligt att jag packar så bra jag kan, men jag ger inga garantier att prylarna klarar frakten. Senast var det en kille som ville att jag skulle skicka ett stort skrymmande "bockhorn" (avgasrör i båt). När jag sa att jag inte kunde garantera att jag kunde packa det så att det klarade en frakt hörde jag inget mer ifrån honom.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
jag har väldigt svårt att tro att den tyska lagen friskriver säljaren från fel som finns redan vid försäljningstillfället.
Om jag köper ett Ekolod i Tyskland, säljaren skickar en tegelsten. Då har jag alltså köpt "ekolodet" i bef. skick och skulle inte ha rätt att reklamera?
Garanti är något helt annat.
Om jag köper ett Ekolod i Tyskland, säljaren skickar en tegelsten. Då har jag alltså köpt "ekolodet" i bef. skick och skulle inte ha rätt att reklamera?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, fast tegelstenen är ju bedrägeri. Och eftersom det är ett brott så sorterar det ju under en annan lag.hempularen skrev:jag har väldigt svårt att tro att den tyska lagen friskriver säljaren från fel som finns redan vid försäljningstillfället.
Men även jag tror att man inte i Tyskland kan sälja en helt felaktig vara även som privatperson. Men jag vet inte.
Tegelsten? Då har man ett bra case. Om man sen får pengarna tillbaka är en annan sak. Finns väldigt lite skydd mot bedragare, det är civilrättsligt och inget polisen lägger ner energi på, annat än kanske vid uppenbara bedrägerier, då det är straffrättsligt. Kanske.
http://friaadvokater.se/juridiska_processen_civilratt.html
Man får alltså stämma i tingsrätten för att försöka på pengarna tillbaka. Kanske vinner man i rätten, men sen är det upp till en själv att försöka få pengarna tillbaka. Kronofogden kan kanske assistera, kostnad 300.:-
Om det handlar om att bevisa att föremålet inte gått sönder i eller efter frakten blir det svårt.
Lagen i Tyskland gör att man inte kan köpa någonting osett.
Ebay har ett feedbacksystem som fungerar bra. Betalar man med Paypal har man goda möjligheter att få pengarna tillbaka. Betydligt bättre lösning än att polis och samhälle ska behöva rycka in.
Blocket och Tradera ligger långt efter.
http://friaadvokater.se/juridiska_processen_civilratt.html
Man får alltså stämma i tingsrätten för att försöka på pengarna tillbaka. Kanske vinner man i rätten, men sen är det upp till en själv att försöka få pengarna tillbaka. Kronofogden kan kanske assistera, kostnad 300.:-
Om det handlar om att bevisa att föremålet inte gått sönder i eller efter frakten blir det svårt.
Lagen i Tyskland gör att man inte kan köpa någonting osett.
Ebay har ett feedbacksystem som fungerar bra. Betalar man med Paypal har man goda möjligheter att få pengarna tillbaka. Betydligt bättre lösning än att polis och samhälle ska behöva rycka in.
Blocket och Tradera ligger långt efter.
Redigerat: