M MoveMe skrev:
Trodde jag också. Den enklaste förklaring jag fick var att dödsboet har lån, därför måste en bank lösa det, men att jag måste gå genom bank och betala 5000kr för det tycker jag inte är min sida av kostnad. Som andra här sagt, jag skulle kunna ta med kontanter på tillträdet och har ändå betalat.
Du får nog gilla läget. Säljaren behöver gå via sin bank för att lösa lånen och då vill de ta det genom Tambur, som för övrigt sparar tid jämfört med att ringa över pengar till en bank med kötid osv samt sparar alla nödvändiga dokument på ett ställe, vilket gör att du också måste använda en bankkontakt som har Tambur.

Att SEB tar 5000 kr för det tycker jag är drygt men du kan ju byta bank om du tycker det med.

M
M mlb88 skrev:
Du får nog gilla läget. Säljaren behöver gå via sin bank för att lösa lånen och då vill de ta det genom Tambur, som för övrigt sparar tid jämfört med att ringa över pengar till en bank med kötid osv samt sparar alla nödvändiga dokument på ett ställe, vilket gör att du också måste använda en bankkontakt som har Tambur.

Att SEB tar 5000 kr för det tycker jag är drygt men du kan ju byta bank om du tycker det med.
SEB sa att jag kunde betala genom telefonbanken, för vanligt transaktionspris men det sa mäklaren inte funkade ändå och det förstod jag väl inte då. Jo, blir nog till att jag letar efter ny bank, men känns inte som att det finns så många "transaktionsbanker" att välja på. Frågat Svea, Avanza, Landshypotek...varit kund hos Swedbank och Nordea...

M MoveMe skrev:
SEB sa att jag kunde betala genom telefonbanken, för vanligt transaktionspris men det sa mäklaren inte funkade ändå och det förstod jag väl inte då. Jo, blir nog till att jag letar efter ny bank, men känns inte som att det finns så många "transaktionsbanker" att välja på. Frågat Svea, Avanza, Landshypotek...varit kund hos Swedbank och Nordea...

Bli kund på Handelsbanken. Skit i om de var konstiga mot dig för längesen.

Det är den enda banken utom lokala sparbanker där du kan se telefonnr till alla inklusive chefen på hemsidan tex.
Det är alltid det lokala kontoret du har kontakt med, blir aldrig tilldelas någon ny bankman/kvinna för ett specifikt ärende, tex tillträde, och det är den enda banken som inte behövde stöd senast det krisade. Istället hjälpte de till att få fram pengar åt riksbanken.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nivån på betalning känns ju lite tveksam. Men när du köper en fastighet, så är det inte bara att betala och få nycklarna. Någon måste ju se till att du verkligen blir ägare, fullt ut.

Personligen har jag inte koll på alla tänkbara formaliteter.
Det finns fastigheter med förbehåll om vem som får köpa. Jag tittade på ett hus där man som köpare var tvungen att bli godkänd av Säpo. Och det finns andra mindre udda förbehåll på vissa fastigheter.
Man behöver ha koll på att allmänna arvsfonden verkligen får sälja fastigheten.
Hamnar köpesumman verkligen på fondens konto.
Blir alla panter lösta.
Får du samtliga pantbrev.
Andra formalia som påverkar din lagfart?

Och det finns säkert mer.

• Gilla
JDoppingen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.