21 653 läst ·
48 svar
22k läst
48 svar
Köp inte av allmänna arvsfonden
Jag tolkar avtalstexten som att säljaren står för kostnaden i sin bank, och du står för kostnaden i din bank.M MoveMe skrev:
Om din bank tar betalt för att skicka pengarna och bistå med lösen av säljarens lån är det du som betalar även den kostnaden.
Varför skall då din bank hjälpa till att lösa säljarens lån kan man då undra?
Jo, i en "vanlig" affär när köparen skall låna köpeskillingen på fastigheten så måste bankerna snacka ihop sig eftersom köpeskillingen går från köparens till säljarens bank och panten samtidigt måste övergå från säljarens till köparens bank (annars har du ju ingen säkerhet för lånet). Så det är en klassisk moment-22 "gisslanutväxling" som måste ske, pengar mot pant.
I det här fallet om det är en kontantaffär så struntar köparens bank i panten. Så sista meningen kan rimligtvis inte avse något annat än den avgift du eventuellt får betala för att de skall föra över köpeskillingen. Men jag har gjort ett par kontanttillträden med SEB och de har inte tagit extra betalt för detta, vilket förvisso kan ha ändrats sedan dess.
Jag ser med andra ord inte att den paragrafen har något med tambur att göra, som bara är en tjänst för att verkställa själva "gisslanutväxlingen". Annat än att din bank kanske tar ut en avgift för att göra transaktionen i just tambur.
Dessutom lär inte allmänna arvsfonden ha några lån på fastigheten som behöver lösas.
Redigerat:
Gör en vanlig överföring 1-2 bankdagar innan så finns pengarna hos mottagaren på tillträdesdagen. Samt, det är din skyldighet att undersöka huset och ev besiktiga det, inte säljarens.M MoveMe skrev:SEB sa det, för de sa att jag kunde göra en "normal telefonöverföring" för 75kr före eller på tillträdesdagen, men med Tambur där säljaren ser överföringen direkt, plus andra tjänster som att de tar hand om lagfart, gör kontroll av försäljningen kostar 5000kr. Det är väl bra när det inte involverar en mäklare, men detta är mäklare och allmänna arvsfonden.....Mäklaren sköter lagfarten. SEB sa inte att "enbart" Tambur va ett alternativ.
Det är inte Tambur som är problemet, det är SEB, tror jag. Min släkting skulle köpa en brf-lgh utan att belåna sig. Jag tipsade om Tambur efter att ha läst på denna site. SEB krävde 5000. Men min släkting var inte bara kund i SEB utan hade konto hos Nordea också. Nordea tog inte betalt. Så släktingen förde över från sitt SEB-konto till sitt Nordea-konto och på tillträdesdagen till säljarens bank via Tambur. Nu var det ju en brf-lgh och inte en fastighet som i ditt fall, men testa med andra banker.
Det går inte sa mäklaren, de ska lösa lån så kan inte föra över pengar innan. Visserligen är besiktning mitt ansvar, men man får ju inte göra det innan eller under budgivningen...Utan efter man köpt huset.
Jonatan79 skrev:
Fått en kontakt på SEB som jag sa att 5000kr är dyrt, sen dess har jag försökt nå henne om att andra banker kan bortse från denna avgift, eller kan vi lösa det på annat sätt, men inget svar. ringt SEB telefonbank då o de säger bara att hon ringer nog upp....vi har lagt påminnelse...BirgitS skrev:
Som jag förstår det är det lagfart banken vill ha 5000 kr för att lösa.
När vi köpte vår tomt kontant fixade Swedbank all överföring gratis! Men lagfartsarbetet ville de ha betalt för. Jag frågade om jag inte kunde lösa det själv och det var inget problem. Fick posta pappren själv bara. Sen tar förstås lantmäteriet en avgift för själva lagfarten.
När vi köpte vår tomt kontant fixade Swedbank all överföring gratis! Men lagfartsarbetet ville de ha betalt för. Jag frågade om jag inte kunde lösa det själv och det var inget problem. Fick posta pappren själv bara. Sen tar förstås lantmäteriet en avgift för själva lagfarten.
Be SEB klargöra vad de 5000kr avser.
Är det för lagfart så kostar den 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i avgift hos Lantmäteriet + SEBs arvode. På Handelsbanken var arvodet runt 1200 kr för detta för något år sedan. Dock förhandlingsbart.
Att det kostar pengar för att lösa lån som säljaren har behöver inte du bekosta, då menar jag alltså ränteskillnadsersättning, den tas från pengarna säljaren får av dig.
Är det för lagfart så kostar den 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i avgift hos Lantmäteriet + SEBs arvode. På Handelsbanken var arvodet runt 1200 kr för detta för något år sedan. Dock förhandlingsbart.
Att det kostar pengar för att lösa lån som säljaren har behöver inte du bekosta, då menar jag alltså ränteskillnadsersättning, den tas från pengarna säljaren får av dig.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Jag tror att det kan vara bra att använda en tjänst i stil med Tambur. Någon behöver ha koll på vem som är lagfaren ägare, vilka pantbrev finns uttagna, är fastigheten belagd med kvarstad och ett antal ytterligare fallgropar. Visserligen kan man nog anta att allmänna arvsfonden inte medvetet skulle lura dig. Men det är farligt att förutsätta att de har full koll på affären.
Jag tror också det är lagfartsansökan som SEB vill ta betalt för. Det var samma summa de tog av oss när de sökte lagfart åt oss. Vi ville söka själva men fick inte det då vi lånade pengar på fastigheten, då vill baken ha kontrollen över lagfarten själva vilket jag kan förstå då de samtidigt tog ut nya pantbrev på vår fastighet. Men är det ett kontantköp ni ska göra borde ni kunna söka lagfart själva och kanske slippa avgiften.
Jag tror att det är en avgift de har bara och bryr sig inte om att man varit trogen kund i 30+ år. Hjälp med lagfart skulle ingå, men mäklaren sa också att han skulle fixa det. Sa det till banken och de sa att det är en avgift de tar ut bara för att kunna avsätta personal till detta så spelar nog ingen roll hur lite tid det krävs.
K Kallebo skrev:Som jag förstår det är det lagfart banken vill ha 5000 kr för att lösa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Förhandlingen har du väl genomfört här. Motparten i detta fall, dvs SEB, inte säljaren, bryr sig uppenbarligen inte så då är det väl läge att lämna?M MoveMe skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men om en mäklare är inblandad? Då borde det räcka.~H hempularen skrev:Jag tror att det kan vara bra att använda en tjänst i stil med Tambur. Någon behöver ha koll på vem som är lagfaren ägare, vilka pantbrev finns uttagna, är fastigheten belagd med kvarstad och ett antal ytterligare fallgropar. Visserligen kan man nog anta att allmänna arvsfonden inte medvetet skulle lura dig. Men det är farligt att förutsätta att de har full koll på affären.