Efter år av velande så har jag äntligen beställt min bordsåg. Tack för alla tips, tror att det blev bra till slut.
Eftersom mitt hobbrum i källaren inte är särskilt stort och man måste igenom dörröppningar så blev det den amerikanska modellen av bordsåg. Stod länge mellan Laguna Fusion, Harvey och Itamac(Harvey tillverkad).
Då trefas enbart fanns hos ItaMac så har jag nu köpt en:

ItaMac S9 400v
https://tendotools.com/product/tafelzaag-itamac-panthera-s9-30-760mm/
Fick tyvärr den förlängda varianten då det var det enda som fanns inne men det går tydligen att fixa till enkelt. Jag har en Incra anslag som jag kanske slänger på så slipper jag modda skenan för paralellanslaget.

När jag nu äntligen såg till att köpa sågen så köpte jag också en gervinkel(heter det väl?).
Blev Harveys nya värsting:
https://www.harveywoodworking.com/products/compass-miter-gauge-mg-36

Tar väl några dagar till innan jag fått hem allt. Så nu börjar mitt snickeri vara komplett, måste bara installera allt.

tack alla kära forumvänner för alla tips!!!

• Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Ser trevlig ut. Jag har lite olika slädar, men saknar en bra och smidig ”miter gague”. Jag fick med en rätt ok till min såg och har en där jag köpte skena och vriddel och har satt en egen träskiva på. Det jag skulle vilja ha är en som har smidig och exakt inställning av vinkel och stop och jag vet är helt pålitlig. Alltid! Du får gärna återkomma med om det du köpt uppfyller det och vad du betalade.

T
Najs, den där såg lyxig ut. Jag har ju också handlat såg så jag är nöjd, men din ser betydligt finare ut än min :)

Jag ska nog börja titta mig omkring efte annat anhåll för den modellen din såg har ser betydligt stabilare ut än det jag har.

Jag har en DW744 sedan +20 år, köpte ett bättre anhåll: Incra Miter 1000HD för ca 15år sedan.
Det har jag inte ångrat det är helt suveränt. Finns fortfarande. En riktig bra produkt.

https://incra.com/miter_gauges-miter1000hd.html

T trycklös skrev:
Najs, den där såg lyxig ut. Jag har ju också handlat såg så jag är nöjd, men din ser betydligt finare ut än min :)

Jag ska nog börja titta mig omkring efte annat anhåll för den modellen din såg har ser betydligt stabilare ut än det jag har.

T
ja det ser fint ut :)

Sågen ser ju riktift fin ut! Ganska dylik som Lagunan i utseende, blir säkert najs med kraftig motor. Klöv lite ek med mycket spänningar i igårkväll, då skulle det ha varit bra med mera än 3HP...

SamiHus SamiHus skrev:
Efter år av velande så har jag äntligen beställt min bordsåg. Tack för alla tips, tror att det blev bra till slut.
Eftersom mitt hobbrum i källaren inte är särskilt stort och man måste igenom dörröppningar så blev det den amerikanska modellen av bordsåg. Stod länge mellan Laguna Fusion, Harvey och Itamac(Harvey tillverkad).
Då trefas enbart fanns hos ItaMac så har jag nu köpt en:

ItaMac S9 400v
[länk]
Fick tyvärr den förlängda varianten då det var det enda som fanns inne men det går tydligen att fixa till enkelt. Jag har en Incra anslag som jag kanske slänger på så slipper jag modda skenan för paralellanslaget.

När jag nu äntligen såg till att köpa sågen så köpte jag också en gervinkel(heter det väl?).
Blev Harveys nya värsting:
[länk]

Tar väl några dagar till innan jag fått hem allt. Så nu börjar mitt snickeri vara komplett, måste bara installera allt.

tack alla kära forumvänner för alla tips!!!
Hejsan SamiHus. Står just nu i samma tankar som du tidigare under året. Min fråga till dig är vad du tycker om ItaMac sågen du köpte? Lite + -. Tack, MVH Bernhard

@SamiHus
Nu när tråden ändå är väckt. Vad säger du om anhållet? Jag såg att Harvey halverat priset just nu och blev lite sugen. Vad är ditt omdöme?

• Gilla
C.Bernhard
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@SamiHus
Nu när tråden ändå är väckt. Vad säger du om anhållet? Jag såg att Harvey halverat priset just nu och blev lite sugen. Vad är ditt omdöme?
The Wood Whisperer jämförde ett gäng vinkelanhåll för ett år sedan; utöver Harvey Compass MG36 även Incra, Jessem, Kreg, Rockler, och Osborne.

Harvey föll på näsan och slog sig kan man säga. Det inslaget kommer vid 39 minuters speltid ca.

Och här rider Stumpy Nubs ut för att försvara Harvey — som råkar vara en sponsor men det saknar betydelse säger han.

Allting som kritiserats i första filmen funkar här men det får ingen förklaring; snarare verkar han mena att Marc Spagnulo avsiktligt gjort ner Harvey.

Nu har jag inget behov av ett vinkelanhåll men om så vore hade det förmodligen inte blivit ett Harvey. ;)

//Ronnie

Jag såg faktiskt det där testet tidigare i dag och det var verkligen ingen kärlek den där Harveyprylen fick. Stumpy kan vara lite underhållande, men är så tydligt sponsrad att allt han säger om en viss pryl är helt utan värde. Sedan kollade jag vidare på Harveys sida och nu finns det en pro-version som av en händelse är ändrad på precis alla punkterna som kritiserades av Marc. Märkligt att de ändrade just de sakerna, om den funkade så bra. Det som såg lite billigt och trevligt ut, blev med en dyrare modell, frakt och moms inte lika lockande.

Däremot skulle jag gärna ha Harveys släde till min såg, för den verkar vara bra på riktigt och ändå kompakt. Fast det är helt andra pengar och då får jag nog börja spela på lotto först, eller förgifta någon rik släkting. Tråkigt nog ligger inget av alternativen i min natur.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har ett top if the line incra anhåll, används bara när nåt ska fulsågas snabbt, kapsläden tar hand om allt finlir. Bara blivit så, vet inte riktigt varför. Lättare att tvinga fast offerbräda på kapsläden är nog en av anledningarna, en annan att jag kan tvinga fast saker på kapsläden o en tredje att släden trollar bort en eventuell mismatch i höjd mellan iläggsplattan runt klingan o sågbordet.
P Pysslarn skrev:
Och här rider Stumpy Nubs ut för att försvara Harvey — som råkar vara en sponsor men det saknar betydelse säger han.
Oh! En härlig battle mellan youtubersen! Ändå två som känns hyfsat sympatiska, finns betydligt skränigare dammsugarförsäljare än dom där två.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag har ett top if the line incra anhåll, används bara när nåt ska fulsågas snabbt, kapsläden tar hand om allt finlir. Bara blivit så, vet inte riktigt varför. Lättare att tvinga fast offerbräda på kapsläden är nog en av anledningarna, en annan att jag kan tvinga fast saker på kapsläden o en tredje att släden trollar bort en eventuell mismatch i höjd mellan iläggsplattan runt klingan o sågbordet.

Oh! En härlig battle mellan youtubersen! Ändå två som känns hyfsat sympatiska, finns betydligt skränigare dammsugarförsäljare än dom där två.
Jag gissar att du menar någon superkapsläde som du byggt själv och inget färdigt åkbord från fabrik?

Jag kollade för skojs skull hur många prenumeranter de hade för att se vem som leder det racet. Vääldigt nära oavgjort just nu.

Hep Hep skrev:
Jag gissar att du menar någon superkapsläde som du byggt själv och inget färdigt åkbord från fabrik?

Jag kollade för skojs skull hur många prenumeranter de hade för att se vem som leder det racet. Vääldigt nära oavgjort just nu.
Ja, egenbyggt kapsläde. Inget super över den men föredrar den framför geringsanhållet.

• Gilla
sweden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.