Hej! Jag och frun har tänkt köpa en ny gräsklippare. Då detta är en djungel för mig så tänkte jag be om lite råd. Jag har hört mycket bra om klippo men som jag förstått det så har dom blivit uppköpta av Husqvarna. Så är det här rätt gräsklippare att sikta in sig på? https://www.maskinklippet.se/tradga...klippare/husqvarna-klippo-lb453s-grasklippare

Vi har en rätt medelstor tomt och jag vill ha något robust och bra som kommer hålla länge med skön körvänlighet. Om ni har något annat att tipsa om som ligger i samma prisklass så tar jag gott emot dem råden!

Tack på förhand mvh Wilmer

Vad är medelstor i m2? Och vilken typ?

Har ni bestämt er för bensinklippare av någon anledning? Jag skulle gissa att robot eller batteridriven är vanligare nu om det är en välhållen villatomt.
Mer åker eller terräng kräver väl bensin fortfarande.

jag har en iseki med honda motor bästa kan få idag men den är tung att lyfta

• Gilla
Wilmer Hultgren söderberg
  • Laddar…
Tomten är i två olika plan då ett plan är högre en den andra och sen en stenmur som delar av. Tomten i sig är väl ca 1200kvm men sen kanske vi bara har gräsmatta på ca 700. Är el gräsklippare något att ha då? Orkar inte ladda batterier stup i kvarten
O [old rusty] skrev:
Vad är medelstor i m2? Och vilken typ?

Har ni bestämt er för bensinklippare av någon anledning? Jag skulle gissa att robot eller batteridriven är vanligare nu om det är en välhållen villatomt.
Mer åker eller terräng kräver väl bensin fortfarande.

Har två Hondaklippar på våra fastigheter, modeller med plastchassie.

• Gilla
  • Laddar…
J
Batteriklippare är inte ens i närheten av en bensindriven. Köp ingen. 👎

• Gilla
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
jag testa milwaukee Batteriklippare dyr och värdelös

• Gilla
  • Laddar…
W Wilmer Hultgren söderberg skrev:
Hej! Jag och frun har tänkt köpa en ny gräsklippare. Då detta är en djungel för mig så tänkte jag be om lite råd. Jag har hört mycket bra om klippo men som jag förstått det så har dom blivit uppköpta av Husqvarna. Så är det här rätt gräsklippare att sikta in sig på? [länk]

Vi har en rätt medelstor tomt och jag vill ha något robust och bra som kommer hålla länge med skön körvänlighet. Om ni har något annat att tipsa om som ligger i samma prisklass så tar jag gott emot dem råden!

Tack på förhand mvh Wilmer
Godkväll, jag har haft hus/trädgård i över 40 är och har använt diverse gräsklippare genom åren, klippos fördel är aluminium chassit, de rostar inte, motorn Brigg o Stratton är den samma på flera fabrikat, det finns flera varumärken med aluminium chassi med andra motor alternativ ( Honda, m.fl.) som är lika bra. Sköter man en billig gräsklippare med plåt chassi så håller de väldigt länge, tyvärr har jag inte gjort det, mina har rostat sönder. Framhjulsdrift är att föredra,lättare att svänga runt träd mm. Jag har en ny batteri driven men den klarar inte min tomt ca1400m2 , Jag använder min bensin klippare för det mesta.

• Gilla
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Batteriklippare är inte ens i närheten av en bensindriven. Köp ingen. 👎
Beror ju helt på vad syftet är.
Är det att slå gräs-ängen varannan vecka oavsett väder eller klippa välluftade villagräsmattan var femte dag?

Har en granne som klipper genom att lyfta framänden av klipparen och sen sänka den över tuvorna. Med ett briggs-stånk, svartrök och ett moln av gräs och jord som resultat. Där hade nog inte batteri varit läge. :)

• Älska
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
för en regelbundet klippt villaträdgård kring 1000 kvadrat är batteri mer än tillfyllest. men man bör ha en extra batteriuppsättning. kört batteri sedan nittiotalet på hemmaplan och längtar aldrig tillbaka. bara en sån sak som att kunna klippa närsomhelst utan att plåga sina grannar.

ibland körs bensinare på sällanklippt lantställe och föräldrahem. upplevelsen av det kan sammanfattas i ordet usch.

oavsett kraftkälla är det en faktor för snabb och bekväm klippning om maskinen inte väger mer än 20 kg. då kan man utan nackdelar skippa framdrivning, och klippa både framåt och bakåt utan att behöva vända maskinen.

hjuldrivna klippare ligger gärna kring 40 kg och uppåt. tar lätt dubbla tiden klippa med en sådan alltid besvärande långsam best. dubbelusch.

mulchning bör vara ett krav.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
för en regelbundet klippt villaträdgård kring 1000 kvadrat är batteri mer än tillfyllest. men man bör ha en extra batteriuppsättning. kört batteri sedan nittiotalet på hemmaplan och längtar aldrig tillbaka. bara en sån sak som att kunna klippa närsomhelst utan att plåga sina grannar.

ibland körs bensinare på sällanklippt lantställe och föräldrahem. upplevelsen av det kan sammanfattas i ordet usch.

oavsett kraftkälla är det en faktor för snabb och bekväm klippning om maskinen inte väger mer än 20 kg. då kan man utan nackdelar skippa framdrivning, och klippa både framåt och bakåt utan att behöva vända maskinen.

hjuldrivna klippare ligger gärna kring 40 kg och uppåt. tar lätt dubbla tiden klippa med en sådan alltid besvärande långsam best. dubbelusch.

mulchning bör vara ett krav.
Godmorgon, jag håller inte riktigt med om klipp tiderna och att bensin maskiner är långsamma, hemma hos mig är det tvärtom, min Husqvarna 56cm med framhjulsdrift är bekvämare och snabbare än 43cm batteri maskinen, speciellt om det har regnat under en längre tid och man måste klippa långt och blött gräs, då betraktar jag batteri maskinen som en leksak, den funkar hyggligt där jag har en välskött och fin gräsmatta som jag klipper ofta.
Ps, inte ens ljudnivån är särskilt störande och självklart använder jag alkylatbensin, min Husqvarna modell har endast mulchning, framhjulsdrift och lätt i förhållande till storleken.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.