Nerre skrev:
Jag tror han syftar på att de verkar gjort ett stort materialpåslag för att täcka upp att de inte jobbade så effektivt.
Du har säkert rätt!

Det där med totalentreprenad verkar ju lite märkligt måste jag ju säga.
Det sätter ju kunden i en riktig rävsax om det är som du säger. Fast ingen av de konsumentvägledare eller rådgivare vi varit i kontakt med har nämt något om detta.

Nu i alla fall så har vi haft vårt möte. Och att man kan se en text på offerten där det styår uppskattat pris kan ses på så olika synsätt.
Jag tycker ju att är det uppskattat så är det uppskattat och får skilja 15% när det skall betalas. Medans rörfirman inte såg det så? Han sa att han inte såg det på det viset haha.
Och Säljaren hade inte en aning om att om han uppskattar ett pris så måste han stå för det, ( men det får stiga 15%) Det hade han aldrig hört talas om.
Sen om dubbeldemiteringen av material och att de debitirat för mkt det hänvisade de till rörkrökarna.

Påslaget på fakturan från materialspec hade de ingen förklaring till så det måste vara ett misstag.

Tycker detta företaget verkar vara väldigt oseriöst. Men de har säkert kunnat tjäna några 10 000 kronor från varje jobb de haft . Och hade inte vårat skillt med så mycket så hade vi säkert bara låtit detta passera också.

Men som sagt vi la fram ett förslag på vad vi är berädda att betala. och de har på sig till den 10 april om de godtar detta.
Vi har då gått med på att de får ett påslag på 25% i stället för 15% på detta,. Då hamnar vi på ett totalpris 130 000 och det är ju ett pris som vi räknat med från början,

Så som konsumentlagstiftningen är uppbyggd så anses konsumenten inte vara expert, att det skulle stå eller falla med huruvida ett visst ord finns med eller inte tror jag inte på alltså.

#107, Calle 336.

Enligt min uppfattning tycker jag att ni gjort bra med att inse vissa saker som man inte har någon vinst med att strida om.
Att ni kommit fram till ett föreslagit pris att betala anser jag att det tjänar ni säkert själva på.
Det kostar pengar att strida för alla parter.
Tack för att ni skrivet om er uppgörelse nu har vi fått svaret.
LEnnart

Fast som sagt så har ju inte MVC godkänt vårt förslag så än är det desvärre inte över.

Ang totalentreprenad. Det innebär att beställaren köper teknisk lösning och utförande mot funktionsbeskrivning. När konsument beställer av entreprenör mot tex offert och endast enkel beskrivning av vad som skall göras tolkar jag det som att KTjL utgår från att det är totalentreprenad. Dvs att entreprenören som skall besitta kunskap ansvarar för "hela" leveransen. Dock är inte entreprenadformerna anpassade för konsumentmarknaden utan är framtagna map B2B.

calle336 skrev:
Nu i alla fall så har vi haft vårt möte. Och att man kan se en text på offerten där det styår uppskattat pris kan ses på så olika synsätt.
Jag tycker ju att är det uppskattat så är det uppskattat och får skilja 15% när det skall betalas. Medans rörfirman inte såg det så? Han sa att han inte såg det på det viset haha.
Och Säljaren hade inte en aning om att om han uppskattar ett pris så måste han stå för det, ( men det får stiga 15%) Det hade han aldrig hört talas om.
Fullkomligt obegripligt att någon som säljer tjänster inte har koll på konsumenttjänstlagen:eek: Men jag har samma erfarenhet med anlitade hantverkare och även sett det i diskussioner här på forumet.

I många fall så blir det problem när ord står mot ord även om konsumenten har rätt i sak, men i ert fall så har ni ju det svart på vitt på offerten att ni fått ett ungefärligt pris. Så förhoppningsvis inser företaget sitt misstag och tar ert erbjudande.

Nu så ska jag uppdatera lite i detta ärendet.

Vi fick i fredags svar från MVC ang vart erbjudande till dem att vi går med på att betala 20% på materialet mot de 12 000 som vi hade fått som uppskattat pris.
De har gått med på det mesta förutom just detta. De har räknat igenom materialet och hävdar fortfarande att vissa delar av materialet skall finnas med och det berör kopplingar för 28 rör. Dessa har jjag nu kontrollerat igen och dessa sitter på bergvärme slingan dvs detta ingår ju i bergvärme installationen och inte i värme installationen.(som bara berör radiatorer) De kräver oss nu på 4008 kr mer än vad vårt erbjudande låg. Visst inga stora pengar men tycker deras stil inte är ok. Vi har gått med på 20% ökning i materialkost än uppskattat så tycker vi varit shyssta.

Dessutom så fortsätter han säga att han sa när han gjorde offerten att det var väldigt svårt att beräkna material och tidsåtgång. Och att vi ska vara tacksamma för att de bjuder (som de kallar det) op arbetstid och att de inte kommer att göra nån vinst på materialet. Men vi hävdar fortfarande att om han som har som jobb att göra offerter inte kan uppskatta vad saker och ting kommer att kosta eller hur lång tid detta kommer att ta så kan ju inte han sitt jobb. Och detta ska ju inte drabba oss om han räknar åt helvete för lågt. Och då ska han ju inte komma med ett uppskattat pris. När han gör det så blir detta ju ett avtal mellan oss och han kan inte komma i eferhand och säga att det gick på 50 000 i stöället för det uppskattade på 12 000.

Funderar på om vi skulle lägga in vår bestridan här. Vi har ju tagit med alla lagar som berörs så nån kanske kan ha nytta av den i framtiden.

Vi mailade alltså tillbaka igår att vi inte godtar att betala de 4008 kr som de begär samt att de får gå igenom material specen igen. Tycker de är väldigt konstigt att de inte köpte vårt bud för då hade ju detta varit ur vällden. Egentligen borde jag skicka en faktura på allt tid som vi lagt ner på detta. Har ju eget företag så har förlorat ganske mkt tid på att hålla på å strula med detta.

Lite uppdatering igen
Vi skickade ju in att vi inte gick med på att betala de 4008 kronor som de ville ha extra. Och nu godkände de de kraven.
Så lite vett hade de ialla fall. Så de blev ju ett bra slut på detta, Bara hoppas att allt funkar som det ska nu annars blir det ju inte så skoj om man måste anlita dem igen.

• Gilla
nioiku
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.