25 518 läst ·
113 svar
26k läst
113 svar
Konverterat till vattenburet och fakturan långt över offert
OK överskrida avtalat pris med 15 % per automatik. Här tycks råda en allmän missuppfattning .Enligt Konsumenttjänstlagen skall hantverkaren om det befaras bli en icke avtalad fördyring som ej är obetydlig , omgående
underrätta konsumenten för råd och accept.Om konsumenten ej kan nås inom skälig tid och arbetet ej kan vänta utan
fördyring kan en fördyring på upp till 15 % accepteras som skälig.Entreprenören måste alltid visa skäligheten. Entreprenören har alltid en omsorgsplikt.
Använd alltid Hantverkarformulär 14 med avtal om egenkontrolldokument , garanti, garantitid ,garantibesiktning.
Avtal om teknisk besiktning av installationer som kan orsaka följdskador.
underrätta konsumenten för råd och accept.Om konsumenten ej kan nås inom skälig tid och arbetet ej kan vänta utan
fördyring kan en fördyring på upp till 15 % accepteras som skälig.Entreprenören måste alltid visa skäligheten. Entreprenören har alltid en omsorgsplikt.
Använd alltid Hantverkarformulär 14 med avtal om egenkontrolldokument , garanti, garantitid ,garantibesiktning.
Avtal om teknisk besiktning av installationer som kan orsaka följdskador.
Ni borde lära er innebörden av ordet hantverkare. Det är folk som utför hantverk. Inte som har företag. Däremot är företagens ledare oftast även hantverkare. Det skrivs i allt för många trådar att det hantverkaren som luras och slår på ockerpriser. Det är nog rätt sällan det är själva hantverkaren utan ägaren/företagaren som gör det. Om en kund frågar "vad kostar de här vägguttagen" och hantverkaren svarar "jag vet inte exakt, runt X kr så blir väll inte företaget bundna till det priset. Det finns allt för många möjligheter till misstolkning så ett skriftligt avtal eller besked hade jag krävt innan jag beställer ett jobb. Det hade varit intressant att se mejlet från företaget med prisuppgiften då det blir lättare att avgöra om de faktiskt officiellt gett ett pris.
Man kan vara hantverkare utan att vara näringsidkare, det är bara ägaren/ägarna som är näringsidkare. Dom flesta hantverkare är andstälda hantverkare.Spikin skrev:
Jag har tidigare jobbat som hantverkare, jag var aldrig någon näringsidkare när jag jobbade som hantverkare.
Jag förstår inte riktigt din poäng. För diskussionen här på byggahus är det mer en akademisk fråga om det är hantverkaren som utför arbetet eller hantverkaren som äger firman som inte sköter sig. Under mina år här på byggahus så har jag insett att det är väldigt svårt med kritik mot dåliga hantverkare/företagare eftersom vissa hantverkare automatiskt av någon anledning känner sig träffade vilket för mig är konstigt. Bara för att man är hantverkare så behöver man väl knappast ta åt sig när andra hantverkare inte sköter sig.Ramnemark skrev:Ni borde lära er innebörden av ordet hantverkare. Det är folk som utför hantverk. Inte som har företag. Däremot är företagens ledare oftast även hantverkare. Det skrivs i allt för många trådar att det hantverkaren som luras och slår på ockerpriser. Det är nog rätt sällan det är själva hantverkaren utan ägaren/företagaren som gör det..
Har en hantverkare i företaget lämnat en ungefärlig prisuppgift till kunden på en direkt fråga så är rimligtvis företaget bundet till det priset. Det omvända är väl mer omrimligt. Ta ett exempel att jag anlitar en hantverkare och jag frågar under arbetets gång vad något kostar och jag får en ungefärlig prisuppgift och kör på utifrån det . Eller om jag har en hantverkare från en firma hemma på besök som lämnar ett ungefärligt pris och jag accepterar eftersom priset verkar rimligt. Skulle då firman i efterhand kunna debitera vad som helst och hänvisa till att de inte behöver ta ansvar och leva upp till en lämnad prisuppgift?Ramnemark skrev:
Min uppfattning är att det inte är helt lätt att få en hantverkare att lämna en skriftlig offert och/eller skriva på ett avtal så där tycker jag att det är bra att det finns en möjlighet att få ett ungefärligt pris innan man väljer att köra på med löpande. En utopi är kanske att firman själv alltid kräver ett skriftligt avtal för att köra igång och det tror jag att både konsumenten och de seriösa företagen skulle tjäna på. Skulle jag personligen sälja tjänster från ett eget företag så skulle jag aldrig låta bli att ha det skriftligt med tanke på vilket skydd konsumenttjänstlagen innebär för konsumenten.Ramnemark skrev:
Att många av oss hantverkare tar illa upp beror på att väldigt många uttrycker sig liknande med "alla hantverkare ljuger och luras" eller som Spikin "alla har skit i sin påse". Det är snarare tvärt om. En bra hantverkare ser till att jobbet blir bra och ingen blir lurad. Men efterfrågan är stor på hantverkare och många lurendrejare och delvis kriminella startar företag och tar in arbetskraft från öst. Det gör helt plötsligt att alla hantverkare är badguys.
Mitt exempel och ditt är inte lika. Hade jag haft en hantverkare här som utför ett jobb löpande och jag frågar om ett pris på en produkt, och han börjar svaret med "jag vet inte, men" då hade jag inte räknat med kommande svar som något bestämt. Lagen kanske är striktare men jag tycker det är skillnad på att lämna ett pris på ett jobb och att nämna för en nyfiken kund vad en produkt kanske kostar.
Det är helt omöjligt att på plats svara vad produkten kostar med alla rabatter och påslag. Enklast är då att hänvisa till listpriserna, men gör man det så kommer en ny tråd här om ockerpriser. Bäst är att ringa en på företaget som bär ansvar och be om ett fast pris på jobbet eller på materialet man behöver.
Men att kunden och hantverkaren står och löspratar om diverse pågående eller kommande projekt helt plötsligt innebär att företaget har skyldighet att utföra något efter en gissning kan inte vara rätt. Jag vill inte friskriva företag från konsumentköplagen men kunden/säljaren/den ansvariga bör vara tydlig med att det är ett fast/uppskattat pris. Den tydligheten blir bäst på papper/mejl.
Jag är inte emot er vad gäller att man vill få vad som är avtalat. Men jag hade nog varit mer noggrann med att just få ett avtal på papper som jag senare kan hänvisa ev konflikter till.
Mitt exempel och ditt är inte lika. Hade jag haft en hantverkare här som utför ett jobb löpande och jag frågar om ett pris på en produkt, och han börjar svaret med "jag vet inte, men" då hade jag inte räknat med kommande svar som något bestämt. Lagen kanske är striktare men jag tycker det är skillnad på att lämna ett pris på ett jobb och att nämna för en nyfiken kund vad en produkt kanske kostar.
Det är helt omöjligt att på plats svara vad produkten kostar med alla rabatter och påslag. Enklast är då att hänvisa till listpriserna, men gör man det så kommer en ny tråd här om ockerpriser. Bäst är att ringa en på företaget som bär ansvar och be om ett fast pris på jobbet eller på materialet man behöver.
Men att kunden och hantverkaren står och löspratar om diverse pågående eller kommande projekt helt plötsligt innebär att företaget har skyldighet att utföra något efter en gissning kan inte vara rätt. Jag vill inte friskriva företag från konsumentköplagen men kunden/säljaren/den ansvariga bör vara tydlig med att det är ett fast/uppskattat pris. Den tydligheten blir bäst på papper/mejl.
Jag är inte emot er vad gäller att man vill få vad som är avtalat. Men jag hade nog varit mer noggrann med att just få ett avtal på papper som jag senare kan hänvisa ev konflikter till.
Men jag förstår inte ditt resonemang. En kund frågar om en prisuppgift och hantverkaren svarar men du tycker inte att hantverkaren behöver ta något ansvar för uppgiften. Ta ett enkelt exempel att kunden frågar om en ungefärlig prisuppgift och får ett svar och väljer att gå vidare och sen debiteras kunden 4 ggr så mycket. Kunden har ingen aning om hantverkaren är ägaren av firman, en säljande hantverkare eller en hantverkare som inte har koll på priserna. Ska kunden ta smällen då man beställt jobbet utifrån den uppskattning man fått? Rimligtvis lämnar man inga prisuppgifter som hantverkare om man inte har koll/eller rätt att göra det och hänvisar då till någon annan.Ramnemark skrev:Mitt exempel och ditt är inte lika. Hade jag haft en hantverkare här som utför ett jobb löpande och jag frågar om ett pris på en produkt, och han börjar svaret med "jag vet inte, men" då hade jag inte räknat med kommande svar som något bestämt. Lagen kanske är striktare men jag tycker det är skillnad på att lämna ett pris på ett jobb och att nämna för en nyfiken kund vad en produkt kanske kostar. Det är helt omöjligt att på plats svara vad produkten kostar med alla rabatter och påslag. Enklast är då att hänvisa till listpriserna, men gör man det så kommer en ny tråd här om ockerpriser. Bäst är att ringa en på företaget som bär ansvar och be om ett fast pris på jobbet eller på materialet man behöver.
Kan inte låta bli att fundera på varför det är så svårt att som standard köra med skriftliga avtal om man säljer tjänster... Då undviker man ju den här typen av problem.Ramnemark skrev:Men att kunden och hantverkaren står och löspratar om diverse pågående eller kommande projekt helt plötsligt innebär att företaget har skyldighet att utföra något efter en gissning kan inte vara rätt. Jag vill inte friskriva företag från konsumentköplagen men kunden/säljaren/den ansvariga bör vara tydlig med att det är ett fast/uppskattat pris. Den tydligheten blir bäst på papper/mejl.
Det räcker väl att kunna visa att en ungefärlig prisuppgift har lämnats men jag håller med dig och jag förstår faktiskt inte varför alla som säljer tjänster inte ser till att få uppgörelserna på papper.Ramnemark skrev:
Jag tycker hela systemet med en prisuppskattning är fel. Man borde beställa jobb med ett fast pris eller förhandla med företaget om tex x kr i timmen och material för inköpspris + x % påslag. Hade en hantverkare hos mig sagt att han inte vet priset men gissar något så kollar jag antingen själv upp det eller ber hantverkaren ringa grossist eller chef och får en korrekt siffra.
Jag är helt enig med dig om skriftliga avtal. Jag är av den inställningen att beställer jag ett jobb löpande så kostar det där efter. Man får timmarna spec på fakturan och så länge det inte är saltat så betalar man. Materialet TS fått som är 4x dyrare ska han få spec på fakturan och kan då se om det är rimligt. Det handlar väll om att man får betala för den tid det tar och det material som går åt. Och saltar inte företaget fakturan så får man betala för det jobbet som är gjort. Vill man inte det så borde man ta in offerter på ett fast pris.
Problemet är väll att en del företag fuskar/saltar fakturor. Men samtidigt har vi massvis med kunder som inte verkar vilja betala för jobbet som utförs.
Jag har ingen lösning på det hela men jag förstår hur TS problem kan uppstå. Dock pratade han med en säljare vilken borde ha all expertis för att lämna ett korrekt pris. Men en vanlig hantverkare/montör tycker jag inte kan lastas för en uppskattning.
Jag är helt enig med dig om skriftliga avtal. Jag är av den inställningen att beställer jag ett jobb löpande så kostar det där efter. Man får timmarna spec på fakturan och så länge det inte är saltat så betalar man. Materialet TS fått som är 4x dyrare ska han få spec på fakturan och kan då se om det är rimligt. Det handlar väll om att man får betala för den tid det tar och det material som går åt. Och saltar inte företaget fakturan så får man betala för det jobbet som är gjort. Vill man inte det så borde man ta in offerter på ett fast pris.
Problemet är väll att en del företag fuskar/saltar fakturor. Men samtidigt har vi massvis med kunder som inte verkar vilja betala för jobbet som utförs.
Jag har ingen lösning på det hela men jag förstår hur TS problem kan uppstå. Dock pratade han med en säljare vilken borde ha all expertis för att lämna ett korrekt pris. Men en vanlig hantverkare/montör tycker jag inte kan lastas för en uppskattning.
Varför skulle det vara fel att en firma måste stå för en prisuppgift som lämnats till kund? Det omvända är ju orimligt att man kan lämna en uppskattning som man inte behöver stå för. Problemet är bristen på tydlighet mot kunden vad saker kostar och avsaknaden av skriftliga avtal och det kan knappast vara konsumentens problem om en hantverkare överskrider sina befogenheter och lämnar ett pris eller att man som företag har gett ett löfte man inte sen kan uppfylla.Ramnemark skrev:Jag tycker hela systemet med en prisuppskattning är fel. Man borde beställa jobb med ett fast pris eller förhandla med företaget om tex x kr i timmen och material för inköpspris + x % påslag. Hade en hantverkare hos mig sagt att han inte vet priset men gissar något så kollar jag antingen själv upp det eller ber hantverkaren ringa grossist eller chef och får en korrekt siffra.
Men det är här det blir knepigt. Har man fått en ungefärlig prisuppgift så är det det som gäller. Jag har under åren på byggahus haft den diskussionen ett flertal gånger och för mig är det obegripligt att det finns hantverkare som säljer tjänster som inte vet vad det innebär att lämna en prisuppgift. Det handlar inte alls om att företaget kan debitera vad som helst om man inte har ett fast pris och det är helt obegripligt att man inte har koll på konsumenttjänstlagen som tar max 5 minuter att läsa igenom om man säljer tjänster.Ramnemark skrev:Jag är helt enig med dig om skriftliga avtal. Jag är av den inställningen att beställer jag ett jobb löpande så kostar det där efter. Man får timmarna spec på fakturan och så länge det inte är saltat så betalar man. Materialet TS fått som är 4x dyrare ska han få spec på fakturan och kan då se om det är rimligt. Det handlar väll om att man får betala för den tid det tar och det material som går åt. Och saltar inte företaget fakturan så får man betala för det jobbet som är gjort. Vill man inte det så borde man ta in offerter på ett fast pris.
Hantverkaren kanske inte kan lastats om inte företaget gjort det tydligt att han/hon inte har rätt att lämna prisuppgifter till kund och det skett i alla fall. Men det är en sak mellan företaget och hantverkaren och ska inte drabba kunden i slutänden.Ramnemark skrev:
Redigerat:
Varför ska hantverkaren informeras och få en utskrift? Är det en personlig åsikt eller? Varför skulle en inspelning alltid sluta i bråk? Blir det bråk om vad som sagt så finns det ju ett facit om vad som avtalats. Kan bara tala av egen erfarenhet och när vi skulle skriva kontrakt för ett nytt hus så hade vi två sidor med frågor på kontraktet innan vi skulle skriva på. Så vi hade ett sista möte med entreprenören och eftersom svärfar har byggt hus hela livet men inte var på plats så spelade jag in det enbart för att slippa anteckna och att vi inte missade något när jag stämde av med honom efteråt (bor 70 mil bort). I efterhand visade sig den inspelningen vara guld värd då det blev diskussion om vad som ingick. Inspelningen var i det läget helt personlig men avgörande för att få det vi verkligen avtalat om i slutänden. (Även om entreprenören blev galen när vi kunde visa vad som verkligen sagts så borde väl bägge parter vara nöjd att man i efterhand kan reda ut vad man kommit överens om)Spikin skrev:
Redigerat:
Det är lagligt att spela in dom samtal man själv deltar i utan att meddela någon annan av parterna.Spikin skrev:
Det regleras av brottsbalken 4 kap. 9§, 9a§, 9b§ och om det är ett telefonsamtal så kan PUL komman in i bilden också.
http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM
Hantverkare är ingen skyddad titel vilket är en del av problemet vem som helst kan kalla sig hantverkare ,bra eller dålig . Det är hur det används i syfte att konsumenten skall uppfatta det, t.ex fackman, som medför ansvar.
Ordet hantverkare har därmed i sig ingen betydelse.I det här sammanhanget kan det med fog antas att konsumenten uppfattat
hantverkaren som en näringsidkare som åtagit sig en installation av ett vattenvärmesystem och därmed ha de erforderliga kunskaper för arbetets utförande, alltså en fackman.Hantverkare som näringsidkare skall,förutom fackkunskap , ha kunskap om avtals upprättande och konsumenttjänstlagen vilken är den överordnande lagen som
är tvingande .Om en anställd hantverkare yttrar sig i sitt arbete görs det på företagets vägnar och ansvar .
Parterna bör alltid använda Hantverkarformuläret 14 som är ett avtal mellan Konsumentverket, Sveriges Byggindustrier , Villaägarnas Riksförbund som tillkommit för behovet av att trygga hantverkstjänster .
Hantverkarnas Riksorganisation rekommenderar detta. Tar 10 min att läsa och förstå. Konsumenttjänstlagen 30 min.
Ordet hantverkare har därmed i sig ingen betydelse.I det här sammanhanget kan det med fog antas att konsumenten uppfattat
hantverkaren som en näringsidkare som åtagit sig en installation av ett vattenvärmesystem och därmed ha de erforderliga kunskaper för arbetets utförande, alltså en fackman.Hantverkare som näringsidkare skall,förutom fackkunskap , ha kunskap om avtals upprättande och konsumenttjänstlagen vilken är den överordnande lagen som
är tvingande .Om en anställd hantverkare yttrar sig i sitt arbete görs det på företagets vägnar och ansvar .
Parterna bör alltid använda Hantverkarformuläret 14 som är ett avtal mellan Konsumentverket, Sveriges Byggindustrier , Villaägarnas Riksförbund som tillkommit för behovet av att trygga hantverkstjänster .
Hantverkarnas Riksorganisation rekommenderar detta. Tar 10 min att läsa och förstå. Konsumenttjänstlagen 30 min.
Att spela in är legalt.Om den inspelade sedan påstår att det var bara en allmän diskussion , inget avtal ,har ju
inspelningen ingen nytta , ger endast problem.Inspelningen måste alltid avslutas med information om varför och
om att den inspelade bekräftar vad som sagts och att avtal därmed finns.Sedan är det 100% om skriftligt godkännande av avtalet finns
.In doldus agerade uppfattas alltid som en dold agenda och behandlas negativt. För att ett avtal skall
föreligga fordras samstämmiga viljeyttringar av parterna som helst skall bekräftas i skrift.Svårt utan godkännande.
I avtalsförhållande råder informationsplikt om det kan förstås att motparten missförstått.Omsorgsplikt råder.
inspelningen ingen nytta , ger endast problem.Inspelningen måste alltid avslutas med information om varför och
om att den inspelade bekräftar vad som sagts och att avtal därmed finns.Sedan är det 100% om skriftligt godkännande av avtalet finns
.In doldus agerade uppfattas alltid som en dold agenda och behandlas negativt. För att ett avtal skall
föreligga fordras samstämmiga viljeyttringar av parterna som helst skall bekräftas i skrift.Svårt utan godkännande.
I avtalsförhållande råder informationsplikt om det kan förstås att motparten missförstått.Omsorgsplikt råder.
@Spikin, kan du hänvisa till någon lagtext där det står att ett muntligt avtal mellan två personer (privatperson/köpare och företagsrepresentant/säljare) som spelas in av köparen måste avslutas (eller börjas) med att informera om att inspelningen är gjord/görs och anledningen till det?
Ett muntligt avtal gäller oberoende om det har spelats in eller inte. Om det har spelats in så är det lättare att bevisa vad som har avtalats om det blir tvist.
Motparten behöver inte veta om att inspelningen existerar för att den ska vara giltig.
Ett muntligt avtal gäller oberoende om det har spelats in eller inte. Om det har spelats in så är det lättare att bevisa vad som har avtalats om det blir tvist.
Motparten behöver inte veta om att inspelningen existerar för att den ska vara giltig.
I TS fall så var det ingen hantverkare, antagligen inte näringsidkare heller, som lämnade offerten/prisförslaget utan det var en SÄLJARE.Spikin skrev:Ordet hantverkare har därmed i sig ingen betydelse.I det här sammanhanget kan det med fog antas att konsumenten uppfattat
är tvingande .
V v läs konsumenttjänstlagen paragraf 10 .
Läs Hantverkarformuläret 14 .
I TS fall har han förstått att det var ett avtalsvillkoret som uttrycktes. Hantverkaren har heller inte besvarat
TS reklamation av 58 000 kr .
Läs Hantverkarformuläret 14 .
I TS fall har han förstått att det var ett avtalsvillkoret som uttrycktes. Hantverkaren har heller inte besvarat
TS reklamation av 58 000 kr .