25 518 läst ·
113 svar
26k läst
113 svar
Konverterat till vattenburet och fakturan långt över offert
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Det påstod jag inte...
En ungefärlig prisuppgift är bindande och får inte överskridas med mer än 15%. Dessvärre verkar många hantverkare/entreprenörer sakna kunskap om den delen i konsumenttjänstlagen och precis som du påpekar kan det vara svårt att som konsument få rätt om det inte finns dokumenterat. Så mitt tips är att se till att antingen få den ungefärliga prisuppgiften i ett mail eller liknande eller använda sin telefon och spela in uppgörelsen med hantverkaren både vad gäller innehållet i arbetet och prisdiskussionen om man inte skriver ner något. Det blir mycket lättare och reda ut vad som sagts i efterhand om det blir den här typen av diskussioner.Ramnemark skrev:
Det kanske inte är någon skillnad ur lagens synvinkel men de känns som att om man ber om en offert med fast pris eller ett uppskattat pris så det är bindande men hur är de om företaget säger att de inte vill ge ett fast pris utan köra det på löpande. Då har de ju sagt att de INTE vill ge ett pris. Om kunden då frågar "ja men vad kostar det typ" och får svar 15 så känns de lite diffust. Men det kanske faller in under en bindande prisuppskattning med 15%. Däremot tycker jag att extrajobbet de gjort är lite konstigare. Det hade jag nog inte heller velat betala om jag inte fick information före.
Men det är ju om man inte väljer ett fast pris och kör löpande man kan använda sig av en ungefärlig prisuppgift för att bedöma hur dyrt det kommer att kunna bli innan man väljer att anlita hantverkaren. Hantverkaren kan självklart vägra lämna en ungefärlig prisuppgift men görs det så är det bindande.Ramnemark skrev:Det kanske inte är någon skillnad ur lagens synvinkel men de känns som att om man ber om en offert med fast pris eller ett uppskattat pris så det är bindande men hur är de om företaget säger att de inte vill ge ett fast pris utan köra det på löpande. Då har de ju sagt att de INTE vill ge ett pris. Om kunden då frågar "ja men vad kostar det typ" och får svar 15 så känns de lite diffust. Men det kanske faller in under en bindande prisuppskattning med 15%. Däremot tycker jag att extrajobbet de gjort är lite konstigare. Det hade jag nog inte heller velat betala om jag inte fick information före.
Ja där ser man. Det känns som en prisuppskattning som är bindande skulle vara lite mer formellt, typ "Arbetet kommer att kosta ca XX kronor". Det finns nog stor risk att hantverkare som inte kan de exakta priserna slänger ur sig något som de inte anser eller tänker på är bindande. Borde inte priser/avtal som är bindande vara skrivna eller dokumenterade, av båda parter.
Att hantverkare lämnar en ungefärlig prisuppgift utan att förstå att det är bindande är som jag ser det hantverkarens eller företagets problem. Jag skulle gissa att den delen i konsumenttjänstlagen finns just för att en hantverkare inte ska kunna slänga ur sig en prisuppgift utan att sen behöva ta något som helst ansvar vilket om man tänker efter blir orimligt för kunden.
Visst håller jag med om att ha allting skriftligt är det bästa och för en hantverkare är det minst lika viktigt som för konsumenten att ha allt dokumenterat.
Visst håller jag med om att ha allting skriftligt är det bästa och för en hantverkare är det minst lika viktigt som för konsumenten att ha allt dokumenterat.
Det är mycket möjligt, men konsumentlagstiftningen bygger på att man anser att den som driver företag är "professionell" och har koll på vad som gäller, medans en kund räknas som "lekman" och behöver kunna lite på att företaget agerar professionellt.Ramnemark skrev:
Om en företagare inte har koll på vad som gäller när man lämnar prisuppgifter kan man ju fundera på vilka övriga saker som företagaren inte har koll på...
Jag skrev hantverkare vilket är en enorm skillnad mot en som driver ett företag. Skulle alla hantverkare ha egna företag hade vi haft ett par hundra tusen småfix firmor. Det är inte alla anställda som vet hur höga rabatterna är och vad firman lägger på. Det jag vill säga med detta är att man borde få en skriftlig offert/uppskattat pris av den personen som har som jobb att lämna pris. Av alla andra inlägg i tråden verkar det som att om det kommer en privatperson och frågar en hantverkare vad de skulle kosta för en produkt, och han svarar: Jag vet inte, ca X kr. Då är det konstigt om det är bindande. Nu är detta off-topic eftersom TS pratat med en säljare men av inläggen så låter de som allt en hantverkare säger är ett bindande avtal.
Prisuppgift 15000 före avtalets ingående är bindande .Skyldighet att avråda om det under arbetet visar sig att priset blir
betydligt högre än vad som köparen räknat med.Lagen talar endast om accept av pristillägg om det blir obetydligt högre,
inga 15 % .I detta fall har köparen reklamerat 58 000 kr och hänvisat till avtalade 15 000 kr . Hantverkaren har inte bestridit , han har därmed accepterat genom tyst accept .Tyvärr är det många som stoppar huvudet i sanden.
Att spela in avtalet in doldus OK endast om hantverkaren omgående informeras och ger accept samt att du skickar en utskrift för accept . Hemliga inspelningar slutar alltid i bråk. Var alltid öppen med vad du gör och vill.Om ingen accept AVSTÅ.
betydligt högre än vad som köparen räknat med.Lagen talar endast om accept av pristillägg om det blir obetydligt högre,
inga 15 % .I detta fall har köparen reklamerat 58 000 kr och hänvisat till avtalade 15 000 kr . Hantverkaren har inte bestridit , han har därmed accepterat genom tyst accept .Tyvärr är det många som stoppar huvudet i sanden.
Att spela in avtalet in doldus OK endast om hantverkaren omgående informeras och ger accept samt att du skickar en utskrift för accept . Hemliga inspelningar slutar alltid i bråk. Var alltid öppen med vad du gör och vill.Om ingen accept AVSTÅ.
Calle336 var det som startade tråden, men det kanske är din tråd Spikin? Det verkar som du vet mer än vi andra? TS har ju inte skrivit på länge. Hur vet vi att företaget inte har bestridit? Vi vet ju inte ens om de har ett skriftligt avtal. Kan TS fylla i lite?
Som med allt annat gäller sunt förnuft men grundtanken är att lämnar man ett pris till kund så är man bunden av det. Det omvända skulle vara orimligt. Det spelar heller ingen roll om det är hantverkaren, säljaren eller ägaren som lämnar prisuppgiften om det för konsumenten inte är uppenbart att personen inte har rätt att lämna ut prisuppgifter. Om anställda inte har koll på priser så är det firmans ansvar att se till att de också låter bli att ge en prisuppgift eftersom en kosument knappast kan känna till vem eller vilka på företaget som har rätt att ge ett pris.Ramnemark skrev:Jag skrev hantverkare vilket är en enorm skillnad mot en som driver ett företag. Skulle alla hantverkare ha egna företag hade vi haft ett par hundra tusen småfix firmor. Det är inte alla anställda som vet hur höga rabatterna är och vad firman lägger på. Det jag vill säga med detta är att man borde få en skriftlig offert/uppskattat pris av den personen som har som jobb att lämna pris. Av alla andra inlägg i tråden verkar det som att om det kommer en privatperson och frågar en hantverkare vad de skulle kosta för en produkt, och han svarar: Jag vet inte, ca X kr. Då är det konstigt om det är bindande. Nu är detta off-topic eftersom TS pratat med en säljare men av inläggen så låter de som allt en hantverkare säger är ett bindande avtal.
Nedan är en länk till ett ärende i ARN som just berör ett ärende där en elev lämnat ett pris utan att ha koll på prissättningen och där konsumenten fick rätt.
http://www.arn.se/referat--vanliga-...aljare-kan-inga-bindande-avtal-for-foretaget/
Naturligtvis får man sätta situationen då prisuppgiften lämnades i ett sammanhang och allt som en hantverkare säger är så klart inte ett bindande avtal.
Redigerat:
I de här sammanhangen förstås alltid Hantverkare som samlingsnamnet för näringsidkare som är målare, snickare etc
De skall inneha F-skattsedel som skall stå på offerten och fakturan, bör kollas. Om inte åker köparen på sociala avgifter,Större företag kallas entreprenör men Konsumenttjänstlagen gäller även dem
För någon att utföra en vattenvärme installation fordras en rörinstallatör med gesällbrev / mästarbrev ansvarsförsäkring och dokumenterad egenkontroll . Detta för att installationen kan försvaras som fackmässig utförd.
De skall inneha F-skattsedel som skall stå på offerten och fakturan, bör kollas. Om inte åker köparen på sociala avgifter,Större företag kallas entreprenör men Konsumenttjänstlagen gäller även dem
För någon att utföra en vattenvärme installation fordras en rörinstallatör med gesällbrev / mästarbrev ansvarsförsäkring och dokumenterad egenkontroll . Detta för att installationen kan försvaras som fackmässig utförd.