Tomture61
gustavholm gustavholm skrev:
Tänker det inte är lönt att isolera om vi ändå inte gör någon platta.
Men ska man använda tryckimpregnerat virke sånt som man använder till altan?
Vill ha släta väggar på insidan därav undrar jag ifall man kan montera osb
Skippa impregnerat virke .
Undvik skivor på insidan , blir som ett ofördelaktigt mikroklimat bakom byggskivorna då .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tänkte förvara allt möjligt verktyg och maskiner samt virke.
Men kan man isolera väggarna och låta marken vara asfalt samt isolera taket ?
Bor också i Skåne
Virke är ju inga problem men verktyg och maskiner lär inte gilla det.

Min står på en (oisolerad) platta så lite skillnad. Kommer ju inte ifrån att det blir en del markkyla men hade något liknande i mitt gamla garage och där funkade det fint att hålla runt 10°C den kalla årstiden.

Så länge man tänker igenom hur man konstruerar det med tanke på fukt och fuktvandring så bör det fungera fint.
Jag bygger mina väggar om man går utifrån: panel (musskydd längs syllen), vindduk, isolering, plast, OSB och innerst gips.
Taket såg jag bara till att sätta insektsnät och se till att ventilationen fanns till vinden (från takfoten).
Sen plast och isolering som brukligt.

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Virke är ju inga problem men verktyg och maskiner lär inte gilla det.

Min står på en (oisolerad) platta så lite skillnad. Kommer ju inte ifrån att det blir en del markkyla men hade något liknande i mitt gamla garage och där funkade det fint att hålla runt 10°C den kalla årstiden.

Så länge man tänker igenom hur man konstruerar det med tanke på fukt och fuktvandring så bör det fungera fint.
Jag bygger mina väggar om man går utifrån: panel (musskydd längs syllen), vindduk, isolering, plast, OSB och innerst gips.
Taket såg jag bara till att sätta insektsnät och se till att ventilationen fanns till vinden (från takfoten).
Sen plast och isolering som brukligt.
Om man bygger väggarna så som du skrev och taket men låter asfalten vara då borde det alltså funka med att förvara maskiner och verktyg där inne ? 👍

Tomture61
Om man bygger väggarna så som du skrev och taket men låter asfalten vara då borde det alltså funka med att förvara maskiner och verktyg där inne ? 👍
Yttervägg byggs med :
Ytterpanel - luftspalt på 2-3 cm - vindduk eller utegips - isolerig - diffusions duk - byggskivor .

Ser inga problem med det mer än att uppvärmningen klart drar mer om man jämför med ett isolerat golv.
Hade liknande lösning i mitt gamla hus och där fungerade det fint i de 13 åren jag bodde där.

Lite svårt att se på bilden, men fortsätter asfalten så man kan rulla en skottkärra till baksidan av huset? Även om man inte tänkt kunna köra in en bil så är det trevligt att möjligheten finns. Då är ju en bred garageport väggen utåt ett alternativ, och en bred dörr bak för trädgårdsgrejer.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Yttervägg byggs med :
Ytterpanel - luftspalt på 2-3 cm - vindduk eller utegips - isolerig - diffusions duk - byggskivor .
Om jag kör med markskruv ska man då köra den i botten sedan lägga en syll i U järnet sedan dem stående reglarna ovanpå syllen ?
Eller om jag lägger syll med syllpapp, kan jag då fästa den direkt mot asfalten och skippa markskruv ?
Det enda som blir ett problem blir väggen mot grannen då jag inte kommer åt ytterväggen pga muren 😂

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.