Fick över en del isodränskivor i samband med omdränering av källaren och undrar om det finns någon risk att använda dessa på marken i den del av huset (ca. 1/3) som har krypgrund. En tanke är att värmeisolera grundmuren på insidan med vanlig cellplast, och slutligen marken med isodränskivor. Väggen mellan källare och krypgrund hade jag tänkt lämna oisolerad så att en del värme kan läcka in, golvbjälklaget i sin tur har ungefär 10 cm isolering så det bör komma en del värme den vägen också. Tanken är att återställa effekten av att murstocken placerad intill krypgrunden numer inte används, inte minst så vill jag skapa ett varmare golv när det kryper under 0:an. Finns det överhuvudtaget några risker med denna metod jämfört med att inte göra någonting alls? På något vis så känns det vettigt att försöka gå tillbaka till tanken att krypgrunden faktiskt hölls någorlunda uppvärmd under hela året.
Verkar som att flertalet även rekommenderar att alla uteluftsventilerna ska tätas men lite ventilation/cirkulation tycker jag känns sundare? Möjligen att man ska behålla några (om inte alla) ventiler, kanske finns där även någon lösning där de kan regleras på ett optimalt sätt?
Slutligen, bör man ha plast direkt på marken under isodränskivorna?

Isodrän har jag ingen koll på, men tanken med isolering är god. Några synpunkter från mig (som inte är någon expert):
- Täpp absolut inte till några ventilationsöppningar om du inte har avfuktare eller någon annan alternativ lösning för att hantera luftfuktigheten. Tanken med någon form av behovsstyrd optimerad ventilation är bra, i princip så skulle det väl gå att få till med några temperatur- & fuktgivare + fläkt + motorspjäll som styrs av en enkel dator. Men jag tror inte det finns någon riktigt bra färdig lösning för ett rimligt pris.
- Om man använt reducerat grundläggningsdjup så ska du se upp med att isolera marken.
- Se upp för markfukt mellan cellplast och grundmur.
- Beroende på hur grundmuren ser ut så kan det vara negativt att den blir kallare.
- Plast på marken är bra.
- Om du ska isolera marken så lägg mest krut på marken närmast grundmuren (en meter eller så)

Tack för tipsen!
Jag tog lite bilder på krypgrunden så att allt blir tydligare. Vi har utfört mätningar vid ett antal tillfällen och fått det klassat som en frisk krypgrund, det är därför jag vill vara försiktigt med förändringar och endast utföra marginella förbättringar som inte ska kunna ställa till det. För tillfället så ligger utetemperaturen på 3 grader och krypgrunden visar runt 13. Själva marken ser ut och känns som sand.

Krypgrund_0202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krypgrund_0198.jpg
Skapa konto

Krypgrund_0197.jpg
Skapa konto

Krypgrund_0199.jpg
Skapa konto

Då behåller vi ventilerna, möjligen att man kan leka med någon styrning i framtiden. Ska se om man redan nu kan hitta ventiler som kan styras men för tillfället öppna/stänga för hand.

Avståndet mellan marken utanför och sulan, antar att det är det som benämns som grundläggningsdjup, ligger på ungefär 1.25m. Antar att detta ska vara tillräckligt tjälfritt i de södra breddgraderna och att isolering på mark inte medför någon fara?

Har också läst att det kan vara negativt med att grundmuren blir kallare men kan inte riktigt begripa varför? Regelverket är ju fortfarande inne i värmen (utsidan är mexitegel).

Plastfoliens vara eller inte vara, möjligen att det ska skippas om man använder isodrän. Läste precis följande "Noggrannare studier av funktionen hos plastfolien visar att den inte enbart är positiv. Avdunstningen från marken sker huvudsakligen sker under höst och vinter när den inte gör någon större skada. Under vår och sommar skulle marken (som då är kall) utan plastfolie kunna fungera som avfuktare genom att vattenånga kondenserar och absorberas i marken. Dessutom kommer ånghalten under plastfolien att vara hög vilket innebär risk för påväxt på skräp som stängts inne."

Ja, man skulle ju kunna tänka sig lite mer isolering vid grundmuren och använda 2 skivor isodrän (20cm)) och därefter endast en skiva (10cm).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.