master_mimer skrev:
intressant, jag undrade precis hur min spis utan nolla ordnar rätt spänning till ugnslampan.
Jag var inne på en lite transformator, men en serieresistor? snacka om förlusteffekt, såvida den inte går in i ugnen förstås.
EU har nog inte fått reda på detta än, isåfall skulle ju 400v spisar redan ha förbjudits...

Med en 15 watts ugnslampa skulle ett seriemotstånd förbruka 11 watt, stor procentuell förlust för att driva en lampa men en ganska marginell del av ugnens strömförbrukning.

Skrotade min gamla HVA spis för ganska många år sedan, och där satt faktiskt en trafo till belysningen och den ligger fortfarande på hyllan och samlar damm (trafon alltså :))

Iskra skrev:
Med en 15 watts ugnslampa skulle ett seriemotstånd förbruka 11 watt, stor procentuell förlust för att driva en lampa men en ganska marginell del av ugnens strömförbrukning.
Förlusterna från såväl lampa som seriemotstånd blir ju nyttig effekt i ugnen, så det är inget problem. Sedan går det antagligen att göra något hyss med mittuttag på ett element om man klurar lite.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.