Jag bor i lägenhet med 400V 3-fas framdraget till spisen. Där står dock en 230V-spis. Det gör att proppen (10A) går så snart jag slår på fler än två plattor samtidigt, och vill jag använda ugnen går det inte att använda någon platta alls samtidigt. Detta är tröttsamt i längden.
Om jag öppnar luckan till anslutningen på spisen ser jag att anslutningarna för L1, L2 och L3 är bryggade och anslutna till en och samma fas.
Om jag då helt enkelt tar bort bryggningarna och ansluter varsin fas till L1, L2 resp. L3, har jag då konverterat spisen till en 400V-spis? Eller har en 230V-spis nån annan egenskap som gör att det inte funkar på det sättet?
Vill bara vara säker innan jag gör nåt dumt.
Om jag öppnar luckan till anslutningen på spisen ser jag att anslutningarna för L1, L2 och L3 är bryggade och anslutna till en och samma fas.
Om jag då helt enkelt tar bort bryggningarna och ansluter varsin fas till L1, L2 resp. L3, har jag då konverterat spisen till en 400V-spis? Eller har en 230V-spis nån annan egenskap som gör att det inte funkar på det sättet?
Vill bara vara säker innan jag gör nåt dumt.
Förmodligen kommer det att funka, men det brukar finnas lite kopplingsscheman på spisen och även en märkskylt, som du borde kolla upp för säkerhets skull.
Jodå, det finns mycket prydliga kopplingsscheman att följa för olika spänningar. Det var det som fick mig att fundera över om det enda som skiljer en 230V-spis från en 400V-spis kanske bara är hur den är ansluten? Men eftersom jag inte är proffs ville jag fråga bättre vetande om råd först.
Japp. Den är för närvarande kopplad till fas, nolla och jord. Så då borde jag ju bara kunna byta kabel till en 3-faskabel och ansluta de två övriga faserna också, när jag tagit bort bryggningarna.
Så här ser kopplingsschemat ut, och anslutningarna. Som syns är det nu byglat som kopplingsschemat för 230V. Vad jag vill göra är att ansluta till alla tre faser enligt det nedersta schemat för 400V.
inga problem, ser du bara till så nollan finns så funkar det!
men ta inte bort bygeln på nollan på spisen, den ska va kvar.
men ta inte bort bygeln på nollan på spisen, den ska va kvar.
Sagt och gjort. Spisen omkopplad och testad. Nu har jag två plattor var på varsin propp, och ugnen på den tredje. Det enda kvarvarande tecknet på att det varit en 230V-spis är effektbegränsningen som gör att det inte går att köra snabbstarten på ugnen samtidigt som den bakre lilla plattan. Men det kan jag nog klara mig utan. 
Nu kanske jag äntligen kan laga lite mer avancerade middagar utan att behöva köpa in mig på proppar först.
Nu kanske jag äntligen kan laga lite mer avancerade middagar utan att behöva köpa in mig på proppar först.
var du har gjort är INTE en konvertering från 230 till 400V, det är en omkoppling från 1fas 230 till 3fas 230.
som du säger ha nu olika sektioner på spisen var sin säkring vilket naturligtvis ökar effektutrymmet.
men elementspänningen är och förblir 230V till skillnad mot en 400V-spis där elemetspänningen är just 400V, en sådan spis behöver ingen nolla och minst 2 faser för att fungera. (såvida det inte är 690V huvudspänning, så det räcker med fas och neutral
som du säger ha nu olika sektioner på spisen var sin säkring vilket naturligtvis ökar effektutrymmet.
men elementspänningen är och förblir 230V till skillnad mot en 400V-spis där elemetspänningen är just 400V, en sådan spis behöver ingen nolla och minst 2 faser för att fungera. (såvida det inte är 690V huvudspänning, så det räcker med fas och neutral
intressant, jag undrade precis hur min spis utan nolla ordnar rätt spänning till ugnslampan.
Jag var inne på en lite transformator, men en serieresistor? snacka om förlusteffekt, såvida den inte går in i ugnen förstås.
Jag var inne på en lite transformator, men en serieresistor? snacka om förlusteffekt, såvida den inte går in i ugnen förstås.

