397 läst ·
9 svar
397 läst
9 svar
Garage med LLVP och avfuktare, - ventilation - behövs fläkt?
Har ett dubbelgarage på ca 45 kvm som jag har installerat LLVP i och har en luftavfuktare dessutom, med smart styrning på luftfuktighet. Däremot undrar jag om det finns skäl till fläkt också. Garaget är från 2015, betongplatta. Tidigare ägare hade enbart en paxfläkt genom fasaden. Den fläkten sitter kvar men har pajat. Cc 100 eller 125 är det väl, genom väggen. Jag skaffade värmepumpen och avfuktaren för 1,5 år sedan. Skälet till varför jag frågar är främst behov av ventilation helt enkelt. Är luftombytet tillräckligt nu? Finns inga ventiler i garageportarna, är väl bara genom springor jag får in luft, tänker jag...?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Nix, ingen tvätt inne. De största problemen med vatten har att göra med betongplattans fall. Snö från hjulhus som faller av bilen under vintern och sedan rinner mot yttervägg istället för golvbrunn, samt att regn slår in genom underkanten garageport och också ansamlas kring ytterväggar istället för att rinna tillbaka ut eller till golvbrunn. I övrigt hanteras eventuella fuktproblem av LLVP och avfuktaren tillräckligt bra. Har mer med ventilationen att göra. Att jag känner att jag vill byta ut luften oftare. Målar ibland därinne och så. Kan/vill inte stå med öppen port flera timmar av flera olika skäl.F fribygg skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Har själv både LLVP + en mindre avfuktare till ett garage på 35 kvm.
Parkerar ingen blöt / snöig bil där.
Har slagport så får en naturlig springa mot garagejärnet (tröskeln)
Detta agerar tilluft, andra sidan sitter en ventil med 160 mm diameter.
Så självdrag, fungerar fantastiskt bra på den kallare delen av året.
Parkerar ingen blöt / snöig bil där.
Har slagport så får en naturlig springa mot garagejärnet (tröskeln)
Detta agerar tilluft, andra sidan sitter en ventil med 160 mm diameter.
Så självdrag, fungerar fantastiskt bra på den kallare delen av året.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kruxet med avfuktare och ventilation är att de inte är kompatibla. I princip är det antingen eller, annars försöker avfuktaren avfukta hela världen...
Det går naturligtvis att köra manuellt med ventiler som går att stänga till helt och hållet och därmed alternera mellan avfuktare och ventilation efter vad som behövs för tillfället.
En frånluftsfläkt för effektivare ventilation vid målning är bra, bara den är väl stängd när den inte används.
Det går naturligtvis att köra manuellt med ventiler som går att stänga till helt och hållet och därmed alternera mellan avfuktare och ventilation efter vad som behövs för tillfället.
En frånluftsfläkt för effektivare ventilation vid målning är bra, bara den är väl stängd när den inte används.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Har en energimätare till min avfuktare.Oldboy skrev:
Kruxet med avfuktare och ventilation är att de inte är kompatibla. I princip är det antingen eller, annars försöker avfuktaren avfukta hela världen...
Även en temp/RH mätare som jag ser i min lur.
Från Jan till hela Maj så behöver jag ej ngn avfukning.
Har man garaget för ens snöiga bil så är en avfuktare nödvändig.
Detta även vid fullgod ventilation.
Det är lite det jag tänker. Kunna köra forcerad ventilation vid behov.Oldboy skrev:
Sitter på liknande setup. En äldre Woods avfuktare kopplad till smart uttag med energimätning. Har försökt få till funktion i Home Assistant som stänger av avfuktaren när effekten förändras (då den blir full) men har inte fått det att fungera ännu tyvärr. Mäter RH och temp och styr avfuktaren efter det. Så tanken med ventilation är nog som sagt bara att kunna forcera den vid ett fåtal tillfällen när jag målar eller kört in veteranbilen för att få ut lite extra avgaser..Tomture61 skrev:
Frågan jag fortfarande känner mig osäker över är om garaget når dåligt över att vara "tätt" och sakna ventilation. Men jag känner mig lugn nu så länge jag övervakar RH och kör avfuktare vid behov.
Nej, inte så länge RH är under kontroll. Det är så många krypgrunder är fuktsäkrade idag.M Minielk skrev:
Så, garaget mår inte dåligt men människor är en annan femma. Vi behöver frisk luft.
Lite beroende på hur garaget används men ett visst luftombyte blir det ju varje ggn garageporten öppnas, liksom en ev vanlig dörr för persontrafik. Dock lite för klent om man ska vistas längre tid i garget, dvs mer än bara in eller ut ur bilen.
Om bilmeckandet inbegriper en del motorkörning inomhus så är även ett avgasutsug rekommendabelt.
Kanon, tack för svar allihopa. Då behöver jag inte vara orolig för byggnaden åtminstone. Sätter nog in en fläkt så jag får mekanisk ventilation när jag ska jobba i garaget.Oldboy skrev:
Nej, inte så länge RH är under kontroll. Det är så många krypgrunder är fuktsäkrade idag.
Så, garaget mår inte dåligt men människor är en annan femma. Vi behöver frisk luft.
Lite beroende på hur garaget används men ett visst luftombyte blir det ju varje ggn garageporten öppnas, liksom en ev vanlig dörr för persontrafik. Dock lite för klent om man ska vistas längre tid i garget, dvs mer än bara in eller ut ur bilen.
Om bilmeckandet inbegriper en del motorkörning inomhus så är även ett avgasutsug rekommendabelt.![]()
Inga motorer igång i garaget förutom när de körs in/ut 🙂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden