Hej!

Har en tvättstuga i källaren, där det är 19 grader. Cirka 15cm

Woods MRD10 är inköpt igår. Har kört den cirka 15-20 timmar i olika omgångar, och de tjockaste kläderna är fortsatt ej torra. Har tömt behållaren nästan 2 gånger.

Satte in en extra fläkt för cirka 5 timmar sedan, och avfuktaren har varit igång hela den tiden, men de tjockaste kläderna är som sagt fortsatt inte torra.

Behöver jag ha en annan avfuktare tro med högre luftflöde, eller är de troligare att fukten va så hög från början i rummet, så de behöver avfuktas i sin helhet först?

Är bara lite fundersam, eftersom extremt många är nöjda med denna modell och säger att tvätten blir snustorr efter 5-6 timmar.

Tankar?

M Musmatta skrev:
Hej!

Har en tvättstuga i källaren, där det är 19 grader. Cirka 15cm

Woods MRD10 är inköpt igår. Har kört den cirka 15-20 timmar i olika omgångar, och de tjockaste kläderna är fortsatt ej torra. Har tömt behållaren nästan 2 gånger.

Satte in en extra fläkt för cirka 5 timmar sedan, och avfuktaren har varit igång hela den tiden, men de tjockaste kläderna är som sagt fortsatt inte torra.

Behöver jag ha en annan avfuktare tro med högre luftflöde, eller är de troligare att fukten va så hög från början i rummet, så de behöver avfuktas i sin helhet först?

Är bara lite fundersam, eftersom extremt många är nöjda med denna modell och säger att tvätten blir snustorr efter 5-6 timmar.

Tankar?
Den klarar enligt uppgift 10 liter fukt per dag, så har du mer tar det längre tid.

D Dilato skrev:
Den klarar enligt uppgift 10 liter fukt per dag, så har du mer tar det längre tid.
Säger mig tyvärr inte mycket. Vet inte vad som är rimligt antal liter som sitter i kläderna.

M Musmatta skrev:
Säger mig tyvärr inte mycket. Vet inte vad som är rimligt antal liter som sitter i kläderna.
Det vet du visst om du väger kläderna torra och sedan blöta.
Det kan sitta massor av vatten i blöta kläder, det är därför man centrifugerar....

C
M Musmatta skrev:
är de troligare att fukten va så hög från början i rummet, så de behöver avfuktas i sin helhet först?
Så är det - maskinen torkar ju inte bara kläderna som ett torkskåp, utan allt i miljön som buffrar fukt + att den hela tiden måste jobba mot kontinuerligt tillskjutande fukt utifrån. I en sval oisolerad källare kan det ta flera dygn att "jobba ner" luftfuktigheten till en nivå där tvätten torkar. En helt annan utmaning än om maskinen jobbar i ett varmt diffusionstätt rum.

Antar att maskinen visar aktuell luftfuktighet? Du skall ner i cirkus 60% innan du får rimliga torktider, och då talar vi inte om några timmar, utan snarare ett par dygn.

Med andra ord gäller det att avfuktaren har tillräcklig effekt för att faktiskt orka sänka luftfuktigheten i rummet till önskade nivåer. Vi har också tvättstuga/torkrum i källaren, och jag skulle påstå att maskinen måste vara igång kontinuerligt på sensommar/höst för att det skall funka. Vilket inte innebär att den jobbar 24 timmar/dygn, men åtminstone några. Dvs. det går inte bara att slå på den när man tänkte torka tvätt. Som bonus får man en torrare miljö i källaren, men å andra sidan är det inte gratis. I praktiken innebär det att man också måste ordna med ett kondensavlopp för att inte behöva springa och tömma kondensvattenbehållaren med jämna mellanrum. Summa summarum kanske det inte är rätt maskin för förutsättningarna(?)

Den här tiden på året torkar man annars med fördel gratis utomhus.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MRD10 är ju ganska klen och funkar nog bara i ett slutet utrymme utan alltför mycket tillskjutande fukt utifrån.
Sen kan du koppla på en slang direkt från avfuktaren och leda ner den till en golvbrunn så slipper du tömma tanken i ett kör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.