8 737 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Kontrollera plint / luftbubblor
Tack för förslaget! Men jag förstår inte riktigt, menar du att jag ska ersätta plinten med en trästolpe? Alltså i princip fästa en stolpsko/betongplint på berget och sen en stolpe på den? Om så, varit inne på det själv tidigare för det verkar ju vara jätteenkelt men klarar stolpen lasten?Stickan56 skrev:
Som frihopper säger så går det att utföra på olika sätt , då behöver du göra en betongplint på berget som är min 40 cm hög och ca 40X40 cm i fyrkant , detta för att få ner fästjärnen att stå på berget bra .
Tar du bara till en häftig stolpe så håller det , tex skruva ihop 3 st 125X45 till stolpe , de som kan vara ett aber är att få fästjärnen att komma rätt i avstånd mellan för att sätta fästa stolpen , brukar bli lite snett hur man än gör
Tar du bara till en häftig stolpe så håller det , tex skruva ihop 3 st 125X45 till stolpe , de som kan vara ett aber är att få fästjärnen att komma rätt i avstånd mellan för att sätta fästa stolpen , brukar bli lite snett hur man än gör
Precis som "Rävlyan" skriver så skall du gjuta en plint först som bilden beskriver.F frihopper skrev:
Stickan
Det känns ju onekligen som ett lockande förslag!
Skulle man kunna ta en sån här stolpe:
https://www.hornbach.se/shop/Stolpe...A-95x95x4200-mm/7189159/artikel-detaljer.html
Måste plinten vara så stor? en vanlig plint är ju bara 19 cm i diameter. Med denna volym, om jag räknat rätt, blir det ca 64 liter grovbetong om den är 40 cm hög och 40 * 40 cm i area. Det blir ju mer betong än en standardplint på 19 cm på 140 cm (ca 40-50 liter).
Skulle man kunna ta en sån här stolpe:
https://www.hornbach.se/shop/Stolpe...A-95x95x4200-mm/7189159/artikel-detaljer.html
Måste plinten vara så stor? en vanlig plint är ju bara 19 cm i diameter. Med denna volym, om jag räknat rätt, blir det ca 64 liter grovbetong om den är 40 cm hög och 40 * 40 cm i area. Det blir ju mer betong än en standardplint på 19 cm på 140 cm (ca 40-50 liter).
Den stolpe du länkar till är väl sådär , en ren stolpe har förmågan att vrida sig och det går inte att stoppa .
därav att skruva ihop några , lite grovt men den ska stå mot något på undersidan med .
Det med plinten , den måste vara rätt grov och hög , ok kanske 30X30 bred och järnen behöver min 20 cm högt , för att järnen ska sitta ordentligt , sen någon armering i fyrkant på plinten så den inte kan spricka samt några extra dubb , den ligger lös på berget
Betong fäster inte på berg
Går att få till en skiss på det , annars i stil med vad som framkommit tidigare , med lite modifikation
därav att skruva ihop några , lite grovt men den ska stå mot något på undersidan med .
Det med plinten , den måste vara rätt grov och hög , ok kanske 30X30 bred och järnen behöver min 20 cm högt , för att järnen ska sitta ordentligt , sen någon armering i fyrkant på plinten så den inte kan spricka samt några extra dubb , den ligger lös på berget
Går att få till en skiss på det , annars i stil med vad som framkommit tidigare , med lite modifikation
30 cm hög * 30 cm * 30 cm låter behagligare. Anledningen till tvekan är att detta är Stockholms skärgård och det är ett rent helsicke att släpa grejer till huset som står mitt på ön. Då blir det istället 27 liter, typ 2 säckar grovbetong vilket känns mer OK. Så länge det funkar hållfastmässigt såklart!R rävlyan skrev:Den stolpe du länkar till är väl sådär , en ren stolpe har förmågan att vrida sig och det går inte att stoppa .
Jag tänker mig följande konstruktion:
Bygger form. Dubbar 3 st armeringsjärn 10 mm i berget med ankarmassa 29 cm av plintens 30 cm. På med grovbetong och sen ned med 50 cm plintjärn som då är 20 cm ovan plintytan. Skruvar ihop 3 st 145*45-reglar tryckimpade som jag fäster med varmförzinkad gängstång M12 på två ställen enligt Stickans skiss. Sen fäster jag 145*45-stolpen i ramregeln på huset med vinkeljärn. Funkar?
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Det är behandlat i en annan tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelklagsregel-utanfoer-plintarna.291888/#post2668196, men det handlar om att det förmodligen var dåligt gjort från början, för snart 40 år sen, att den yttersta ramregeln på huset ligger väldigt nära kanten på plintarna (som är raka) och på en plint helt "ramlat" av.R rävlyan skrev:
Edit: annat användarnamn då som jag tappat bort lösen till.
Om du skall skruva ihop två eller fler reglar till en stolpe så köper du sån här skruv, dom drar fint.
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
6,5X90mm om du använder 45X90 eller 45X120 reglar.
Stickan
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
6,5X90mm om du använder 45X90 eller 45X120 reglar.
Stickan
Redigerat: