Byggahus.se

Kontrollera dimensionering av icke-fackmässigt trädäck

1. M
    Medlem Nivå 5
    Hej forumet!

Jag har anlitat en byggfirma att göra ett trädäck (ca 175 m2) på vårt sommarställe. Värt att veta att det är en sjötomt i Stockholms ytterskärgård och trädäcket ligger några få meter från strandlinjen vid normalvattenstånd. På höstarna stiger självfallet vattnet ytterligare. Mer kustläge går inte att få.

Tyvärr har det visat sig att byggfirman inte besitter rätt kompetens för arbetet. Jag håller inne med delar av fakturan. Jag har gått igenom trädäcket och hittat drygt 75 st fel, däribland att

• CC-mått på skruvreglana 63-75 (väldigt stor spridning) trots att det är 28x120
    • använt vagnsbult för inomhusbruk
    • påsalningarna för skarvar inte finns
    • skarvarna är inte stumma
    • trädäcket sviktar rejält
    • trädäcket är snett
    • väldigt sneda linjer, t ex vid trappor och hörn
    • stående reglar vars ändträ står direkt ner i jorden
    • generalskarvar trots att instruktionen var fallande
    • inte alls raka skruvlinjer
    • skruvar som är för långt neddragna, för kort neddragna och generellt skruvade snett och inte vinkelrätt mot trallbrädorna
    • Skarvslutsbrädorna är på vissa ställen 20 cm långa.
    • Skruvat för nära ändträ (och inte förborrat) så att det har spruckit

Jag hade aldrig trott att en seriös byggfirma som nästan uteslutande bygger trädäck inte skulle köra exakt CC-60 cm alternativt planera sitt arbete. Ägaren (och tillika hantverkaren) säger att han har 30-års erfarenhet.

En specifik fråga som jag har till er, är hur jag kan kontrollera dimensioneringen och tolka spännvidstabell när han har sågat i bärlinorna för 45x45 skruvreglar, se bild nedan. Om han inte hade sågat ur så hade jag kunnat tolka tabellen själv. Hoppas ni förstår vad jag menar.

2. F
    Medlem · Nivå 10
    Finns det nån orsak till varför han inte låtit bärlinorna gå parallellt med husväggen? Då hade spikreglarna vänta andra vägen och några 45x45 hade inte behövts. I teorin blir det inte svagare av att såga ur som han gjort, men då borde passformen vara exakt så att 45x45orna tränger emot regeln på alla ställen. I praktiken blir det såklart svagare, hur mycket är svårt att säga. om du räknar bort ca 15-25mm av höjden på den urjackade regeln kanske du kommer ganska nära sanningen i ditt fall.

Helt uppenbart är det där inte byggt av svenska hantverkare enligt svensk standard. Det är inget billig plats du har sommarstugan på, nästa gång kanske det inte lönar sig att spara ett antal tusenlappar på att ta in billig arbetskraft?

3. M
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar. Hantverkaren hade glömt att trallen skulle läggas längsgående den fasaden vilket jag upplyste när jag såg att skruvreglarna (45x120) gick åt fel håll.

Gällande nationalitet så är det en svensk byggfirma. Som självklart ska följa svenska lagar, byggnormer mm.
    Hantverkaren börjar närma sig pensionsåldern och innan han flyttade med sin fru till Sverige så har han bott i sitt moderland som är vida känt för sina teknika framsteg och duktiga ingenjörer som överstiger Sverige. Landet är alltså inte Polen eller liknande.

4. D
    Medlem Nivå 3
    Har din hantverkare missuppfattat vilket håll du ville ha trallen lagd?

En 45x45 är ju inte mycket att hurra för om jag nu förstår din bild rätt

5. M
    Medlem Nivå 5
    Missförstått eller glömt jag vet inte. Uppenbarligen så gjordes det fel och han "rättade" till det med att jag fick köpa mer material, i detta fall 45x45..

En annan sak om byggfirman vilket var en fördel för oss var att byggfirman och hantverkaren är lokal och bor ganska nära sommarstället.

6. F
    Medlem · Nivå 10
    Om han gjorde fel trots att han fått instruktioner så borde han naturligtvis ha tagit sär den felaktiga stommen och gjort om den på rätt sätt, utan att fakturera dig timmar. Det hade gått betydligt snabbare att plocka ner stommen och göra om den än att börja jacka in allt det där.

7. D
    Medlem Nivå 3
    Hade väl vart bättre med nått lite stadigare virke som man kanske fäster med vinklar/Balkskor om nu skruvregeln ligger åt fel håll

8. L
    Husägare · Nivå 14
    Här duger inget annat än A4 rostfri trallskruv!!!
    Om det skruvad med C4 lackerad järnskruv så är dom borstade på 2 år.

9. M
    Medlem Nivå 5
    Observant du är! Enligt Svenskt trä så ska det vara rostfri skruv med skydd C5 i kustlägen.

Tyvärr så fick jag bara veta att jag skulle köpa trallskruv 4,2x55 från hantverkaren så jag köpte C4 tror jag. Inte helt säker men ska kolla på kartongen nästa helg. Att han har använt vagnsbult som är elförzinkad med stora bokstäver "INOMHUS" på kartongen säger en del...

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 5
    För lite mer bakgrundsinformation så bad jag honom att avhjälpa de reklamerade felen fyra gånger. Jag reklamerade direkt när jag gick igenom trädäcket, samma dag som han fakturerade.

Han vägrade ens svara på reklamation eller mail om avhjälpande utan han skickade direkt en stämningsansökan till tingsrätten på mig..

• Laddar…
  11. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Vad hjälper 30 års erfarenhet om man gjort fel hela tiden? ;)

12. M
    Medlem Nivå 5
    Sant, och enligt honon själv så är hans andra kunder nöjda :)

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Nivå 10
    Just den delen behöver du nog inte oroa dig för. Det är ganska rejäla bultar som nog kommer att överleva altanens livslängd. Förr spikade man med blanka helt oskyddade spik och det höll länge för det. Det är mera trallskruven som är den som börjar synas som gärna får ha ett bättre rostskydd. Drar man ur nån gammal elförzinkad skruv där skallen ser sönderrostad ut så brukar själva skruven inne i träet vara i bra skick.

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 5
    Det har du rätt i - vagnsbultarna kommer säkert överleva övriga trädäcket eftersom vi har regelverk av NTR/AB-virke vars ändträ står direkt i jorden och suger fukt för kung och fosterland.. Men det är inte rätt :)

15. R
    Medlem · Nivå 8
    Här har du ju ett problem tyvärr.. Hantverkaren kommer ju bara att säga att han har använt det materialet som du har tillhandahållit.
    OM det går så långt som till rätten så kommer ju frågan vara vilket ansvar hantverkaren har att stoppa arbetet när köparen bistått med fel material.

I det fallet hantverkaren själv hade köpt skruven så hade du ju haft ett lättare juridiskt läge.