7 539 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Kontaktor --- Lägger av
Jag har denna kontaktor, ganska nyinstallerad, men nu har den börjat krånkla.
Den slutar att fungera. Trycker jag in knappen i mitten på kontaktorn fungerar den igen, men knappen fastnar inte i påslaget läge?
Vad kan detta bero på?
Kan det bero på att den endast är 7,5kW?
Kontaktorer Din Line - 7,5kW. 18A AC3. 1 sl hj-kontakt. M-spänning 230V

Edit: Tryckfelsnisse
Den slutar att fungera. Trycker jag in knappen i mitten på kontaktorn fungerar den igen, men knappen fastnar inte i påslaget läge?
Vad kan detta bero på?
Kan det bero på att den endast är 7,5kW?
Kontaktorer Din Line - 7,5kW. 18A AC3. 1 sl hj-kontakt. M-spänning 230V

Edit: Tryckfelsnisse
"Knappen" i mitten har inte någon håll funktion, det måste i såfall ha en hållkrets via en styrning eller en strömbrytare kopplad till sig. Finns även en mekanisnk till/från funktion i locket till kontaktorlådan om det är just en sådan model.
Nog förstår jag att "knappen" i mitten inte har någon hållfunktion, utan styrs av el.
Det är detta som är märkligt... Den vill liksom inte stanna inne när styrströmmen ställs på.
Min amatörmässiga fundering/gissning var att jag har brunnit den för att jag har använt mer än 7,5kW.
Det är detta som är märkligt... Den vill liksom inte stanna inne när styrströmmen ställs på.
Min amatörmässiga fundering/gissning var att jag har brunnit den för att jag har använt mer än 7,5kW.
Matarese skrev:
[/quote]Ranchn skrev:Nog förstår jag att "knappen" i mitten inte har någon hållfunktion, utan styrs av el.
[quote author=Matarese link=1133770917/0#2 date=1133785659]"Knappen" i mitten har inte någon håll funktion, det måste i såfall ha en hållkrets via en styrning eller en strömbrytare kopplad till sig. Finns även en mekanisnk till/från funktion i locket till kontaktorlådan om det är just en sådan model.
Spolen lär inte brinna upp för att du tar ut för stor effekt över huvudkontakterna!!
Du har ett fel, eller ett ej uppfyllt villkor i styrkretsen.
Fel kan vara trasig spole, som nämnts, eller fel på något av det yttre i styrkretsen.
Ej uppfyllt villkor kan t.ex. vara en termostat som inte kallar om det handlar om ett värmesystem.
Styr kontaktorn en motor kan det vara andra parametrar som saknas, t.ex. hög och lågtryckspressostat för kylkompressor eller värmepump.
Vad styr kontaktorn för något egentligen?
Ja, det är jag också lite nyfiken på !pellefant skrev:
Och vilka villkor är det som bestämmer när kontaktorn ska dra?
Är det så enkelt att det bara är spänningen direkt från den andra centralen som håller kontaktorn?
Om spolen är intakt är det ju bara att mäta sig bakåt från spolens fasanslutning (med andra proben på mot nollan.) tills manöverspänningen dyker upp så vet du vilket villkor som saknas av någon anledning.
Klicka här för att svara