Tänkte köpa nya lysrörsarmaturer till garaget. Förra ägaren har kopplat fas, neutral och jord från taket till en kopplingsdosa, och från den vidare till de gamla armaturerna.
Rent kopplingsmässigt är det som det ska antar jag, men det ser inte så snyggt ut när man ser kablarna från taket.
Hur skulle ni gjort? Vad ska jag täcka hålet i taket med? Hur hade ni kopplat och designat det?
Rent kopplingsmässigt är det som det ska antar jag, men det ser inte så snyggt ut när man ser kablarna från taket.
Hur skulle ni gjort? Vad ska jag täcka hålet i taket med? Hur hade ni kopplat och designat det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske kan täcka hålet med en utanpåliggande kopplingsdosa. Eller så drar du kabeln från armaturen och in i takdosan, locket du sätter över dosan kan vara ett "näslock" av den här typen https://www.elbutik.se/product.html/namron-takdoslock-kabelutlopp.
Det är inte OK med enkelisolerade trådar som är beröringsbara eller kabel som är oklamrad.
Det är inte OK med enkelisolerade trådar som är beröringsbara eller kabel som är oklamrad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Klicka här för att svara