Hej.
Var kan jag hitta strömställare, dimmer och liknande i Ek eller stål. Jag gillar tex inte Jungs grejor. Jag vet att ett företag som heter Keroi har detta men finns det inget annat som inte ruinerar en, om man nu ska ha överallt. Någon som vet? Alla tips är väldigt uppskattade!

Mertens Artic-serie i ädelstål är riktigt trevlig. Och som sagt, billigt jämfört med andra märken.

Berker var ju intressant, de ligger tom i Helsingborg, perfekt. Men ek-utförande verkar svårare.
Jag hittade massvis av fina saker på engelska sidor, men har inte en susning om de fungerar i Sverige. Någon som vet?
Tack snälla för tipsen. Ska kolla i Elbutik.se också.
Trevlig helg!

kinnhov skrev:
Berker var ju intressant, de ligger tom i Helsingborg, perfekt. Men ek-utförande verkar svårare.
Jag hittade massvis av fina saker på engelska sidor, men har inte en susning om de fungerar i Sverige. Någon som vet?
Tack snälla för tipsen. Ska kolla i Elbutik.se också.
Trevlig helg!
Britterna har en egen modell på uttag. Jag vet inte riktigt vad som sägs att använda dem nu när både de och vi är med i EU, men det verkar riktigt dumt att inte ha svenska vägguttag.

Däremot har jag svårt att se några hinder att använda brittiska strömbrytare, men det talas om annan form på dosan för infällda doningar, och det är kanske svårt att få elektrikern att vilja ta i de prylarna.

Men "engelska sidor" kan kanske avse amerikanska sidor. Då är det bara att glömma prylarna, det mesta är gjort för 120V istället för våra 230V.

Varför ska man inte använda t.ex Brittiska uttag om dom är bra och snygga? Man ska ju inte prata med dom ;D.
Vissa elgrossister har Berker i sitt sortiment så jag tror säkert det passar bra i svenska apparatdosor också.

Bara att ringa och kolla, man måste inte använda Svenska prylar för att man bor i Sverige och designmässigt ligger ju faktiskt vi långt efter många andra länder här i världen, man ska ju välja det man själv vill ha inte vad andra tycker man ska ha.

Klipper in... < Varför ska man inte använda t.ex Brittiska uttag om dom är bra och snygga? Man ska ju inte prata med dom >

Nope men det är rätt bra om svenska stickproppar passar i dem och det är jag inte så säker på att de gör.

Sen har en del länder mycket lägre standard på elinstallationer än vad vi har i Sverige, jag misstänker att försäkringsbolagen skulle vara mer än ovilliga att stå för nåt om det skulle börja brinna i ett hus där man frångått svensk standard till förmån för importerad design.

/Kent

Lite offftopic, men en svensk stickpropp går att klämma i ett engelskt uttag.
Om det engelska uttaget har petskydd måste man använda en penna eller nåt för att öppna petskyddet. Detta görs genom att sticka in pennan i jord-kontakten samtidigt som man trycker in den svenska kontakten. :P
(kan vara bra att veta om man är på semester, allt detta sker dock på egen risk.. :) )

För övrigt håller svenska elsystem hög standard. Var i USA för några månader sedan, snacka om 1800-tans känsla i deras elprylar..

Berker säljs av SVENSKA elgrossister skrev jag faktiskt och då förutsätts det väl att Svenska stickproppar passar i dessa vägguttag, vilket dom också gör.
Jo svenska elsystem håller mycket hög standard men är bara sååååååå tråkiga :-/ ,det är väl också en av anledningarna till att folk frågar om råd här om andra mycket roligare och snyggare fabrikat.

Vad skall man köra då?
Eljo eller Merten och vad är prisskillnaden?

Är båda kompatibla med det såkallade "smarthome" stilen som man så gärna vill ha men som man ändå inte har råd med.. :-/

Mats

Är båda kompatibla med det såkallade "smarthome" stilen som man så gärna vill ha men som man ändå inte har råd med..  
Mertens system finns i oändliga former. Gå in på www.merten.se och beställ deras kostnadsfria CD. Har själv letat och undersökt olika fabrikat, men kom fram till att Merten har allt jag behöver till riktigt bra priser jämfört med tex Jung.

Ca priser Merten Artec Ädelstål:

Dimmer 315VA elektronisk trafo    550kr
Vägguttag enkel                          190kr/st
Teleuttag                                     175kr
Enkel Trapp                                 200kr

Är nu ingen elektriker, direkt... Men har kollat på elbutik.se för att bilda mig en uppfattning om hur mycket det kostar att byta vägguttag i huset.

Är dom priserna Du anger inklusive ram, vippbrytare och "innehåll"?

I och f ör sig skall en elektriker få installera det men tänkte köpa in grejorna via en elektriker till samma pris som elbutik.se.

Några tips?

Om man skall köpa typ 30 strömbrytare, 30 vägguttag, lite dimmers, teleuttag och TV-uttag, går det att lösa ett bättre pris då via en elektriker?

Någon elektriker i Gbg som kan ställa upp? ;)

Dom priserna jag uppgav ska innehålla allt du räknade upp ;) Har inte själv fått tummen ur och beställt än bara >:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.