Jag ska installera en taklampa som ska kopplas till ny brytare ovanför befintlig. Väggen är i siporex. Blir inte klok på vilken apparatdosa som lämpar sig? Dosfräs?

• Väggbrytare i plast med vridbar ratt monterad på en grå siporex-vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med dosdimmer typ Plejd dim-02 och 2st återfjädrande knappar istället så behövs ingen extra dosa :)

V ViktorHg skrev:
Kör med dosdimmer typ Plejd dim-02 och 2st återfjädrande knappar istället så behövs ingen extra dosa :)
Vill gärna få det enhetligt med befintlig brytare och en gemensam ram. 🙃

P Plexus84 skrev:
Vill gärna få det enhetligt med befintlig brytare och en gemensam ram. 🙃
Jo jag menar att du ersätter den befintliga dimmern med en dosdimmer med 2 separata kanaler. Men du kanske vill ha enhetligt med något annat rum?

Troligast går befintligt rör rakt upp från befintliga dosan, då går det inte att bara borra in ny dosa ovanför.

Jag hade knackat upp ett hål ovanför samt knackar bort befintliga dosan å satt dit två nya dosor som är sammankopplade för att kunna använda en dubbelram.

Jag hade valt Schneider multifix apparatdosa som jag hade "spikat" fast sen t.ex. gipsputs.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Jo jag menar att du ersätter den befintliga dimmern med en dosdimmer med 2 separata kanaler. Men du kanske vill ha enhetligt med något annat rum?
Ah jag fattar! Ja i övriga rum intill har vi enhetligt likt det jag tänker, med gemensam ram och vriddimmer.

Demmpa Demmpa skrev:
Troligast går befintligt rör rakt upp från befintliga dosan, då går det inte att bara borra in ny dosa ovanför.

Jag hade knackat upp ett hål ovanför samt knackar bort befintliga dosan å satt dit två nya dosor som är sammankopplade för att kunna använda en dubbelram.

Jag hade valt Schneider multifix apparatdosa som jag hade "spikat" fast sen t.ex. gipsputs.
Ja det stämmer för där är en kopplingsdosa ovanför. Du tror inte att det går att bara sätta en ny dosa precis ovanför befintlig och sen gemensam ram?

P Plexus84 skrev:
Ah jag fattar! Ja i övriga rum intill har vi enhetligt likt det jag tänker, med gemensam ram och vriddimmer.
V ViktorHg skrev:
Detta är nog ändå den ”bästa” lösningen när jag kikar på det! Tack 🙏

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
P Plexus84 skrev:
Jag ska installera en taklampa som ska kopplas till ny brytare ovanför befintlig. Väggen är i siporex. Blir inte klok på vilken apparatdosa som lämpar sig? Dosfräs?
Kan du lösa det med en upphöjningsram?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.