varmvattenberedaren (Nibe Compact 200) slutade plötsligt fungera, efter en del felsökning skruvade jag isär väggkontakten. Fann då att nollan brunnit av.
Vad kan vara orsaken till detta? Överbelastning eller kortslutning i beredaren? Inga säkringar hade löst ut. Den är avsäkrad med tre 10A, men uppenbart körs den bara på enfas.
Vad tror ni, vågar man prova att montera en ny stickpropp och köra igen?
Vad kan vara orsaken till detta? Överbelastning eller kortslutning i beredaren? Inga säkringar hade löst ut. Den är avsäkrad med tre 10A, men uppenbart körs den bara på enfas.
Vad tror ni, vågar man prova att montera en ny stickpropp och köra igen?
Ser ut att vara grönt ärg liggandes i kontakten nära kabelgenomföringen, ena skruven som håller kabeln på plats ser ut att vara rostig.
Då kan kopparn ha ärgat sönder och det blivit varmgång så till slut tog eld.
Då kan kopparn ha ärgat sönder och det blivit varmgång så till slut tog eld.
Jag ser inget anslutet i nollposition på den där perilexkontakten. Troligen matas beredaren av två faser utan nolla.
Den ena fasen (L1) har brunnit, kanske pga det som demmpa tar upp.
När du byter till ny propp och ledning, var noga med att ansluta ledarna till rätt positioner. Om du tittar på typskylten på beredaren står där troligen 400V 1~ eller liknande.
Den ena fasen (L1) har brunnit, kanske pga det som demmpa tar upp.
När du byter till ny propp och ledning, var noga med att ansluta ledarna till rätt positioner. Om du tittar på typskylten på beredaren står där troligen 400V 1~ eller liknande.
Ja, det är väl egentligen position "L2" som brunnit av totalt, ser förvisso ut att ha blivit lite hett på skruvanslutningen men det är inte där varmgången uppstått, det Dämpa var inne på att ledaren korroderat och tappat sin ledningsförmåga någonstans mitt i är det enda rimliga jag kan se.tommib skrev:
Jag ser inget anslutet i nollposition på den där perilexkontakten. Troligen matas beredaren av två faser utan nolla.
Den ena fasen (L1) har brunnit, kanske pga det som demmpa tar upp.
När du byter till ny propp och ledning, var noga med att ansluta ledarna till rätt positioner. Om du tittar på typskylten på beredaren står där troligen 400V 1~ eller liknande.
Detta kan innebära att TS i värsta fall måste klippa bort en rejäl bit av kabeln och konstatera att den ser frisk ut, har du haft läckage från beredaren, vattnet verkar ha varit aggressivt men ändå inga större överledningar inne i kontakten då det ser fint ut.
Inget våldsamt läckage, men kan ha skvätt lite då man med jämna mellanrum måste släppa ur lite vatten från säkerhetsventilen så det ej börjar lukta när brunnen under torkar ut.S Slugge skrev:Ja, det är väl egentligen position "L2" som brunnit av totalt, ser förvisso ut att ha blivit lite hett på skruvanslutningen men det är inte där varmgången uppstått, det Dämpa var inne på att ledaren korroderat och tappat sin ledningsförmåga någonstans mitt i är det enda rimliga jag kan se.
Detta kan innebära att TS i värsta fall måste klippa bort en rejäl bit av kabeln och konstatera att den ser frisk ut, har du haft läckage från beredaren, vattnet verkar ha varit aggressivt men ändå inga större överledningar inne i kontakten då det ser fint ut.
Skalat bort 10 cm kabel och det ser schysst ut.
Den ledare som ser brun ur visade sig egentligen vara blå men hade skiftat färg pga värmen.
På väg för att köpa ny stickpropp nu
Då är det ännu viktigare att du kollar märkskylt och ev även utförandet av perilexhonan i väggen så att det inte är felkopplat där med nolla i fel position. Missta inte blå ledare som nolla bara pga färgen.
Att mäta är att veta.
Att mäta är att veta.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
För dåligt draget, varmgång..
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Om du inte gjort det ännu, så borde du kontrollera uttaget också. Det kan ha skadats av den höga temperaturen, så det brinner nästa gång.
Klicka här för att svara

