Jag har en äldre lampa som jag vill använda, men nu har jag jordade vägguttag. Lampan är inte jordade. Hur gör jag? Kan jag byta stickkontakt och måste jag samtidigt byta lamphållare och kabel till en jordade kabel? Äldre lampdel med ojordad kabel och stickkontakt på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Nej, det räcker inte att bara byta stickproppen.

Byt hela sladdstället inklusive lamphållare till ett modernt dubbelsiolerat. En sån här eller liknande:

[länk]
Tack!

Går att jacka ur kontakten annars så att det passar

• Arg
Demmpa
  • Laddar…
W whak skrev:
Det är helt fel väg att gå.

Om du tittar på TS bild så ser du att det är gjort på det sättet, nu vill TS göra det bättre och @useless har skrivit det bästa alternativet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
W whak skrev:
Ja, och det går att rycka bort kontakten, skala sladden med tänderna, och bara knö kablarna direkt in i vägguttaget också (sett det göras utomlands) men därmed inte sagt att det är en bra idé.

De gamla kontakterna som inte går att sätta in i ett jordat uttag var från början gjorda för klass-0 utrustning, dvs (främst) lampor som bara har ett lager isolation innan de blir strömförande. Idén var att själva rummet skulle vara isolerande och därför så skulle inget farligt kunna hända.

Det fungerade sådär. Dvs det dog folk som flugor. Så man övergav snabbt denna "skyddsmetod" (fungerade ungefär lika bra som säkra perioder...) och införde jordning, iaf i miljöer som aldrig varit rimligt isolerande.

Det fungerade inte heller eftersom jorden ofta föll bort och eftersom det är ett tyst fel så upptäcks det inte förrän det är försent.

Iom plasten på 60-talet så fick vi dock dubbelisolering på köpet (ja tillsammans med att man tänkte till) och då gick inte bara olyckorna ner utan började dala på allvar.

Så har man en gammal kontakt som inte passar så skall man inte bara jacka ur den. Det är en särdeles dålig idé, särskilt för de som inte rätt kan avgöra om apparatens elsäkerhetsmässiga status. (Och vi som kan göra det, vi göra inte så ändå. Vi antingen fixar, eller gör något annat).

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.