Om jag skruvar och hellimmar tre st 45x220 och använder dessa som en limträbalk hur mycket last kan jag tänkas belasta mitten av balken med om jag har en spännvidd på 470cm? Behöver jag kanske ytterligare höjd på reglarna för att klara spännvidden?

Anledningen är inte större än att jag har en bunt 220:or liggande hemma, men jag får kanske krypa till korset och köpa lite riktigt limträ istället.

Vad ska du ha balkarna till?
Frågan om hur mycket du kan belasta är egentligen inte relevant. Man belastar aldrig träkonstruktioner upp till brottgränsen. Det är svaj och nedböjning som sätter gränsen, långt innan brottgränsen är nådd. Du måste också ha en rejäl marginal, för defekter i trät, insektsangrepp, röta etc.

Ja det är sant, nedböjningen är nog problemet för mig i det här fallet. Jag ska ha balken till att växla av en nockbalk ytterst i en farstukvist. Det blir en öppen konstruktion så jag vill inte ha en W formadtakstol av utseendeskäl. Nockbalken har 2,5 m fritt spann in till yttervägg på huset och 4m långa takåsar,c/c 120. Taklutning 27grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.