Tjena!
Har ett bjälklag som ser ut så här i konstruktionen med 22mm syll och där syll och golvåsar behöver bytas och vissa stående reglar också blivit dåliga.
När jag ändå är där och byter tänker jag att jag vill få in en 45mm syll istället och funderar på hur man gör det bäst.
Dom stående reglarna kan ju kortas men golvåsarna? Dagens golvåsar är 195mm och jag vill ju behålla den isoleringstjockleken i golven och behöver nog 195 för bärigheten också men lägger jag 195 regel på en 45 syll så kommer jag ju upp 23mm överallt och det linjerar inte mot befintligt golv.
En tanke är att göra så här.
Och ta ur på upplägget för att hamna i nivå.
Har provat detta men svårt att få golvåsen att hamna i exakt samma höjd som regeln som ligger på syllen förmodligen för att varken grunden eller regeln är spikraka.
Sen borde man väl egentligen ta ur regeln i underkant?
En annan tanke kan vara så här
Att man lägger en regel i framkant på syllen och hänger golvåsarna med balkskor.
Ideer välkomna
/Fredrik
Har ett bjälklag som ser ut så här i konstruktionen med 22mm syll och där syll och golvåsar behöver bytas och vissa stående reglar också blivit dåliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ändå är där och byter tänker jag att jag vill få in en 45mm syll istället och funderar på hur man gör det bäst.
Dom stående reglarna kan ju kortas men golvåsarna? Dagens golvåsar är 195mm och jag vill ju behålla den isoleringstjockleken i golven och behöver nog 195 för bärigheten också men lägger jag 195 regel på en 45 syll så kommer jag ju upp 23mm överallt och det linjerar inte mot befintligt golv.
Logga in
Skapa konto
Har provat detta men svårt att få golvåsen att hamna i exakt samma höjd som regeln som ligger på syllen förmodligen för att varken grunden eller regeln är spikraka.
Logga in
Skapa konto
Att man lägger en regel i framkant på syllen och hänger golvåsarna med balkskor.
Ideer välkomna
/Fredrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
En liten grundläggande fråga: Varför vill dy ha 45mm syll om det ger massa följdförändringar ?fhogberg skrev:
Tjena!
[bild]
[bild]
[bild]
Ideer välkomna
/Fredrik
Finns det ngn fördel i sig ?
Det kändes som en bra ide när jag läste runt och hörde vad folk sa. Mer virke emellan bärande och grund.klaskarlsson skrev:
Nu ligger syllen där redan så det är liksom för sent för den funderingen
/Fredrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Aha.fhogberg skrev:
Jag hade tagit ur regeln i underkant. Du kan iofs sätta den med balkskor som i bild 3 också, men det är inte så svårt att ta ur så det linjerar, bara att mäta upp balk för balk...
Klicka här för att svara