Hej
Jag är på väg att påbörja en renovering av vårt mindre badrum, ca 4,5kvm, på entréplan. Jag har letat en del information men jag har en del klurigheter som inte känns helt självklart. Därför behöver jag er hjälp nu med konstruktionen.
Lite förutsättningar:
Nu till mina första frågor :
En ny vägg kommer byggas upp för att hantera dusch och vägghängd toalett. Väggen kommer byggas upp mot en av ytterväggarna. Se bild nedan hur väggen är tänkt att se ut.
Tack på förhand
Jag är på väg att påbörja en renovering av vårt mindre badrum, ca 4,5kvm, på entréplan. Jag har letat en del information men jag har en del klurigheter som inte känns helt självklart. Därför behöver jag er hjälp nu med konstruktionen.
Lite förutsättningar:
- Huset är byggt på 70-talet
- Betongbjälklag över uppvärmd källare. Finsats ca 5cm.
- Två av väggarna i badrummet är ytterväggar som är teglade på insidan liksom på utsidan(mindre mängd isolering mellan dessa).
- Allt vatten och avlopp kommer från källaren rakt under rummet.
Nu till mina första frågor :
En ny vägg kommer byggas upp för att hantera dusch och vägghängd toalett. Väggen kommer byggas upp mot en av ytterväggarna. Se bild nedan hur väggen är tänkt att se ut.
- Finns det några risker för att det blir för kallt bakom väggen så rören fryser? (Bor i skåne)
- Inkommande vatten kommer idag upp genom golvet där väggen ska byggas upp. Vart på väggen kan jag bestämma själv. Men jag kommer behöva fördela vattnet någonstans och få ut det till dusch, toalett och handfat. Vad finns det för alternativ här? Jag vill naturligtvis helst undvika ett skåp på väggen.
- Vad bygger jag väggen bäst av? Reglar och våtrumsskiva?
- En teglad vägg, hur förbereder man bäst den för tätskikt och kakel? Puts eller våtrumsgips som limmas?
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsätter mitt planerande och jag inser att frågorna i första inlägget var inte helt tydliga.
Om vi börjar med väggen som ska serva inbyggnadscistern och inkommande vatten för dusch, toa och vask. Vattnet kommer då upp utanför tätskiktet och går igenom tätskiktet en bit upp på väggen. Fördelas i ett skåp för att sedan gå tillbaka genom tätskiktet till dusch och vask
Det jag funderar på om det finns risk för att det fryser bakom duschväggen som inte kommer vara luftad.
Om vi börjar med väggen som ska serva inbyggnadscistern och inkommande vatten för dusch, toa och vask. Vattnet kommer då upp utanför tätskiktet och går igenom tätskiktet en bit upp på väggen. Fördelas i ett skåp för att sedan gå tillbaka genom tätskiktet till dusch och vask
Det jag funderar på om det finns risk för att det fryser bakom duschväggen som inte kommer vara luftad.
Klicka här för att svara