Hej!
Jag ska försöka bygga en tallrikshylla liknande den på bilden.
Tänkte köpa planhyvlad ek på Hornbach som säkert inte är tillräckligt torr. Tänkte försöka bygga ändå, och försöka hålla konstruktionen så enkel som möjligt. Ska bli ca 1250 bred. Tror ni det håller, eller hade ni ändrat konstruktionen?
Jag ska försöka bygga en tallrikshylla liknande den på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte köpa planhyvlad ek på Hornbach som säkert inte är tillräckligt torr. Tänkte försöka bygga ändå, och försöka hålla konstruktionen så enkel som möjligt. Ska bli ca 1250 bred. Tror ni det håller, eller hade ni ändrat konstruktionen?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Tror det kommer hålla bra. Blir inte så stor belastning på en sån där hylla.E elikaufman skrev:Hej!
Jag ska försöka bygga en tallrikshylla liknande den på bilden.[bild]
[bild][bild]
Har du köpt eken redan? Tror annars jag kan ha 'lite' i garaget som är mer än torr... (Om du är den eli jag tänker så jobbar du väl i närheten av där jag bor? )
//Linus
Göra uttaget som ritat men sedan skruva bakifrån borde väl vara en ännu bättre lösning? Skruvar är inte bra på skjuvlaster. Alternativt ett par plugg och typ en skråförsänkt skruv för att hålla ihop det hela.Ola C skrev:
”Skruvar är inte bra på skjuvlaster”
Så tänker jag också, men att skruva bakifrån borde väl bli ännu mer av en skjuvlast? Osäker på hur du menar med plugg.
Så tänker jag också, men att skruva bakifrån borde väl bli ännu mer av en skjuvlast? Osäker på hur du menar med plugg.
Den huvudsakliga kraften på de bakre liggarna kommer vara upp-ner och tas upp av kanterna på uttaget om de fälls in i sidorna som du ritade, skuven kommer bara behöva hindra dem från att dras ut bakåt, speciellt emedan du kör skråförsänkta skruvar från hyllorna in i sidorna.
Bild av vad jag menade med pluggen, skruvar ej utritade, kan vara bra att tillämpa liknande på hyllorna med:
Själv hade jag nog gjort ett laxskjärtsformat uttag i bakkant och satt fast det med två skråade pluggar men det är mest för att jag gillar laxskjärtar och konstruktioner som inte förlitar sig på lim.
Bild av vad jag menade med pluggen, skruvar ej utritade, kan vara bra att tillämpa liknande på hyllorna med:
Logga in
Skapa konto
Själv hade jag nog gjort ett laxskjärtsformat uttag i bakkant och satt fast det med två skråade pluggar men det är mest för att jag gillar laxskjärtar och konstruktioner som inte förlitar sig på lim.
Mitt svar var baserat på en "gissning" hur erfaren trådskaparen är utifrån bilderna o hur trådstarten skrevs. Ett urtag som det där är inte helt enkelt utan rätt verktyg eller erfarenhet, inte blir det mycket att skruva i heller. Håller med om att det finns många konstruktionsmässigt bättre lösningar än pocket screws men i detta läget såg jag de som good enough.P Pettman skrev:
Pluggar är en bra lösning om än inte helt enkel den heller om pluggarna ska vara dolda.
Gör man det tre kvart av bredden av sidan borde man kunna få skruven genom bakliggaren och in i sidan ca 1/6 av bredden från mitten. Att göra det med bara stämjärn och klubba kan ta lite tid men man kan ju alltid sömborra ut det mesta av spillbiten först.Ola C skrev:
Mitt svar var baserat på en "gissning" hur erfaren trådskaparen är utifrån bilderna o hur trådstarten skrevs. Ett urtag som det där är inte helt enkelt utan rätt verktyg eller erfarenhet, inte blir det mycket att skruva i heller. Håller med om att det finns många konstruktionsmässigt bättre lösningar än pocket screws men i detta läget såg jag de som good enough.
Pluggar är en bra lösning om än inte helt enkel den heller om pluggarna ska vara dolda.
Tack för svar båda två! Förstår nu hur ni menar. Har en överhandsfräs som jag tänkte ta det mesta av urtagen med, och sen det sista med stämjärn och klubba.
Men efter lite fundering kanske det är dumt med urtag över huvud taget med tanke på att virket inte är helt torrt och kommer krympa?
Men efter lite fundering kanske det är dumt med urtag över huvud taget med tanke på att virket inte är helt torrt och kommer krympa?
En annan tanke. När man låser hyllplanen både mot bakside-stycket och mot sidostycket. Är ett risk för sprickor när träet rör på sig, antar att bakstycket kan röra sig mer i tjocklek än sidostycket i ”bredd-led”?
Hyllplanen/sidorna borde inte vara problem, speciellt inte om de har ungefär samma lutning på årsringar och fukthalt från början, då kommer båda sidorna av fogen röra sig typ lika mycket.
Det som ev skulle kunna bli glappt är om bakstyckena krymper när virket torkar efter att hyllan är byggd, sidorna kommer inte krympa lika mycket eftersom träet krymper mest tvärs fibrerna.
Det som ev skulle kunna bli glappt är om bakstyckena krymper när virket torkar efter att hyllan är byggd, sidorna kommer inte krympa lika mycket eftersom träet krymper mest tvärs fibrerna.
Funderade på hur det blev om man lät bakstycket gå ner bakom hyllplanen, och då rör mer på sig än sidostycket och hyllplanet eftersom det är på andra ledden. Men antar att skillnaden är försumbar.P Pettman skrev:
Har släppt Hornbach-tanken, och skaffar torrt virkeP Pettman skrev:
Tack för ert engagemang, är ny på detta som ni förstod!
Det finns ju alltid lite svikt i träet så viss rörelse kan tolereras, sätter du pluggarna typ någon cm ifrån varandra i mitten borde det inte bli problem. I gran har jag kommit undan med att fälla ner kanske 8cm breda brädor i kanten av en annan bräda på liknande vis som är aktuellt här och det håller bra snart två år senare (skötbord som står i badrum, jag la dock på en lite laxstjärtig form på det hela). Gran är dock mer förlåtande än ek vad det gäller fuktrörelser då det är mjukare och kådigare.
Klicka här för att svara