28 048 läst ·
84 svar
28k läst
84 svar
konstig Faktura från Lantmäteriet
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 862 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 862 inlägg
Martin_B: Bor man i glesbygd har man sällan speciellt många val, varken när det gäller besiktning eller ISPer. Jag antar du bor i storstad med ditt resonemang.
Där jag bor har jag enbart sett högre kostnader av avregleringen, finns inget billigare att välja. Att köra 10 mil eller mer är ju meningslöst för att försöka spara en hundralapp. Det har inte med bekvämlighet att göra, men jag kan säga samma sak, du verkar "vansinnigt invand" med att det finns ett stort utbud och förutsätter att hela Sverige ser ut så.
Ett annat exempel är mobilabonnemang. Det enda bolag som har fullgod täckning där jag bor är Telia, ingen annan är i närheten; ergo inget val.
Där jag bor har jag enbart sett högre kostnader av avregleringen, finns inget billigare att välja. Att köra 10 mil eller mer är ju meningslöst för att försöka spara en hundralapp. Det har inte med bekvämlighet att göra, men jag kan säga samma sak, du verkar "vansinnigt invand" med att det finns ett stort utbud och förutsätter att hela Sverige ser ut så.
Ett annat exempel är mobilabonnemang. Det enda bolag som har fullgod täckning där jag bor är Telia, ingen annan är i närheten; ergo inget val.
Jag misstänker att arbetet som lm utför är ofta mer arbetskrävande än vi tror. (att man fakturerar hel timme även om de bara jobbat 15min är nog ganska vanligt hos de flesta branscher.)
Att något skulle bli billigare bara för att monopolet försvann är inte alls så säkert.
Men bilprovningen är intressant... De blev många fler aktörer och bor man i Stockholm som jag gör så kryllar de av dessa överallt.
Men det har inte blivit billigare egentligen.
Apotekets avreglering gjorde att det blir mycket lättare att hitta ett apotek. Men priset på medicin bestäms av läkemedelsverket om jag förstått rätt. Så det är bara den receptfria delen som man konkurrera med.
Men jag skulle nog vilja säga att folk är mer medvetna om att saker kostar.
Alla vill tjäna pengar, både företag och privatperson. Inget konstigt. Jag misstänker att man inte vara så mycket billigare än konkurrenterna.
Att något skulle bli billigare bara för att monopolet försvann är inte alls så säkert.
Men bilprovningen är intressant... De blev många fler aktörer och bor man i Stockholm som jag gör så kryllar de av dessa överallt.
Men det har inte blivit billigare egentligen.
Apotekets avreglering gjorde att det blir mycket lättare att hitta ett apotek. Men priset på medicin bestäms av läkemedelsverket om jag förstått rätt. Så det är bara den receptfria delen som man konkurrera med.
Men jag skulle nog vilja säga att folk är mer medvetna om att saker kostar.
Alla vill tjäna pengar, både företag och privatperson. Inget konstigt. Jag misstänker att man inte vara så mycket billigare än konkurrenterna.
När jag skulle utöka min fastighet genom att köpa till en obebyggd tomt (åkermark) bredvid min för typ 8 år sen fick jag veta att det skulle kosta 30 tkr hos LM.
Jag ringde och ifrågasatte (väldigt hövligt och intresserat) då området är väl utrett och den aktuella tomten hade markeringsrör i 3 av 4 hörn och det 4e hörnet var givet.
Kvinnan jag pratade med blev mycket stött och sa att det hade med utredningar att göra och pappersarbete. När jag igen hävdade att området är ju noggrannt utrett redan och allt är känt och inget hus ska byggas så snäste hon av mig med att jag kunde ta det på löpande räkning "så får vi väl se då"....
Jag ringde och ifrågasatte (väldigt hövligt och intresserat) då området är väl utrett och den aktuella tomten hade markeringsrör i 3 av 4 hörn och det 4e hörnet var givet.
Kvinnan jag pratade med blev mycket stött och sa att det hade med utredningar att göra och pappersarbete. När jag igen hävdade att området är ju noggrannt utrett redan och allt är känt och inget hus ska byggas så snäste hon av mig med att jag kunde ta det på löpande räkning "så får vi väl se då"....
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Eller så kanske man inte har något val? Ska jag åka 10-20 mil för att besikta bilen för ett par tjugor mindre?Martin_B skrev:
Ja, för de som inte orkar kolla upp konkurrenterna ja. Ligger man kvar hos Bilprovningen så blir det dyrare ja.
Snittpriserna har gått upp sedan avregleringen, men så kan det fortsätta vara så länge folk inte orkar bry sig att kolla upp alternativen.
Vad tror du händer när alla gör som jag, och väljer det billigaste alternativet?
Då plötsligt blir de andra tvungna att sänka, och sedan är priskriget igång.
Det kanske är så att folk är så vansinnigt invanda vid att bara tacka och ta emot den förtryckta fakturan som kommer, med förbestämd tid osv., att de bara snällt betalar utan att kolla runt. Folk är vana vid att det funkar så.
Det är lite som mobilabonnemang och bredbandsabonnemang, med mera. Hade folk haft hjärna till att kolla runt lite efter bättre priser och gjort slag i saken att flytta sina abonnemang, så hade exempelvis Telia gått i graven på några månader. Åtminstone den delen som erbjuder tjänster till privatpersoner.
Du förstår säkert att det inte kryllar med bilprovningar utanför storstäderna.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Här är Besikta dyrare änMartin_B skrev:
Ja, för de som inte orkar kolla upp konkurrenterna ja. Ligger man kvar hos Bilprovningen så blir det dyrare ja.
Snittpriserna har gått upp sedan avregleringen, men så kan det fortsätta vara så länge folk inte orkar bry sig att kolla upp alternativen.
Vad tror du händer när alla gör som jag, och väljer det billigaste alternativet?
Då plötsligt blir de andra tvungna att sänka, och sedan är priskriget igång.
Det kanske är så att folk är så vansinnigt invanda vid att bara tacka och ta emot den förtryckta fakturan som kommer, med förbestämd tid osv., att de bara snällt betalar utan att kolla runt. Folk är vana vid att det funkar så.
Det är lite som mobilabonnemang och bredbandsabonnemang, med mera. Hade folk haft hjärna till att kolla runt lite efter bättre priser och gjort slag i saken att flytta sina abonnemang, så hade exempelvis Telia gått i graven på några månader. Åtminstone den delen som erbjuder tjänster till privatpersoner.
Bilprovningen, dessutom kan besikta inte besikta släp- så har det varit de senaste 3-4åren
Redigerat:
Bästa svaret
Allvetare
· Ängelsberg
· 100 inlägg
Hoppar över tyckande om lantmäteriets funktion, bilbesiktningar, lönestatistik mm och hoppar tillbaka till frågan.
90.000:- är dyrt - för dyrt om jag ska gå på de fakta som skrivits av TS i denna tråd. Avstyckning verkar enkel, och om 3 sidor gränsar mot väg är det inte svårt att avgöra tex nya lägen för infart mm ( ett avgörande KAN också vara att ny infart/väg inte får göras...) Var inte rädd för att ifrågasätta den kostnaden, och kräv specifierade fakturor. Du har rätt till det enligt konsumenttjänstlagen §41 Om du begärt specifikation i tid, behöver du inte heller betala innan du fått det. Vad som är "i tid" är inte specificerat i lagen men om det är en faktura som förfaller en månad bort kan det vara efter att du fick fakturan.
Se http://www.lawline.se/answers/konsu...av-i-tid-vid-begarans-av-specificerad-rakning
Slutpriset då, om det ändå varit svårt och det tagit lång tid? TS verkar lite rädd för att de luddiga skrivningarna kan göra priset hur högt som helst. Som tur är finns få konsumenttjänstlagen som i §36 säger att ett uppskattat pris får avvika högst 15%, dvs det finns i det här fallet ett övre tak på 103.500:- ( om de samtidigt som de gav priset angav ett högre intervall gäller dock det. Typ "Det kommer att kosta ungefär 90.000:-, men kan bli upp till 25% dyrare" ) Om de skall kunna hävda rätt till mer, pga okända faktorer måste de visa att det som orsakat fördyringen var något som låg utanför deras kontroll och vetskap, dvs det räcker inte att de kontaktar dig och säger "Nu blir det dyrare. Vill du fortsätta, eller ska vi avbryta och skicka faktura på det vi gjort ( men som du inte får nytta av eftersom vi inte slutför vårt åtagande... )?"
Om nu ni läst ända hit och funderar om lantmäteriet är att jämföra med en näringsidkare, eller om de kan smita undan lagen för att de är en offentlig verksamhet... Nej, de kan inte ta en smitväg. Eftersom de lämnar ett pris/anbud så gäller lagen. Vid bedömningen av skäligheten av en kostnadsräkning för lantmäteriförrättning tillämpas enligt hovrättspraxis konsumenttjänstlagens bestämmelser analogt (se t.ex. rättsfallet RH 2007:81)
Lycka till, och bestrid fakturan
90.000:- är dyrt - för dyrt om jag ska gå på de fakta som skrivits av TS i denna tråd. Avstyckning verkar enkel, och om 3 sidor gränsar mot väg är det inte svårt att avgöra tex nya lägen för infart mm ( ett avgörande KAN också vara att ny infart/väg inte får göras...) Var inte rädd för att ifrågasätta den kostnaden, och kräv specifierade fakturor. Du har rätt till det enligt konsumenttjänstlagen §41 Om du begärt specifikation i tid, behöver du inte heller betala innan du fått det. Vad som är "i tid" är inte specificerat i lagen men om det är en faktura som förfaller en månad bort kan det vara efter att du fick fakturan.
Se http://www.lawline.se/answers/konsu...av-i-tid-vid-begarans-av-specificerad-rakning
Slutpriset då, om det ändå varit svårt och det tagit lång tid? TS verkar lite rädd för att de luddiga skrivningarna kan göra priset hur högt som helst. Som tur är finns få konsumenttjänstlagen som i §36 säger att ett uppskattat pris får avvika högst 15%, dvs det finns i det här fallet ett övre tak på 103.500:- ( om de samtidigt som de gav priset angav ett högre intervall gäller dock det. Typ "Det kommer att kosta ungefär 90.000:-, men kan bli upp till 25% dyrare" ) Om de skall kunna hävda rätt till mer, pga okända faktorer måste de visa att det som orsakat fördyringen var något som låg utanför deras kontroll och vetskap, dvs det räcker inte att de kontaktar dig och säger "Nu blir det dyrare. Vill du fortsätta, eller ska vi avbryta och skicka faktura på det vi gjort ( men som du inte får nytta av eftersom vi inte slutför vårt åtagande... )?"
Om nu ni läst ända hit och funderar om lantmäteriet är att jämföra med en näringsidkare, eller om de kan smita undan lagen för att de är en offentlig verksamhet... Nej, de kan inte ta en smitväg. Eftersom de lämnar ett pris/anbud så gäller lagen. Vid bedömningen av skäligheten av en kostnadsräkning för lantmäteriförrättning tillämpas enligt hovrättspraxis konsumenttjänstlagens bestämmelser analogt (se t.ex. rättsfallet RH 2007:81)
Lycka till, och bestrid fakturan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det gäller nog alla arbeten som man inte är väl insatt i, beroende på vad man själv och närstående jobbar med så tycker man att hantverkare tar för lång tid på sig, lantmätare tar för lång tid på sig, programmerare tar för lång tid på sig osv.O Odjuret skrev:
Hoppla,
har dåliga erfarenheter från LM. Verkar vara en skyddad verkstad.
Skulle slå ihop två granntomter som jag äger. Fick ingen prisuppgift och leveranstid upp till 12 månader.
Ett tomtgränsstreck på kartan skulle raderas och 2 gps punkter skulle uppdateras. Endast lite kontorsjobb.
Tog 6 månader och 25 000 SEK. Ett tiotal personer inblandade som satte upp en timme var för att skicka ärrendet emellan sig. 1 timme för att skicka ett mail, en timme för telefonsamtal, en timme för att rita om kartan, en timme juridisk granskning osv... Kan tycka att det är oskälig saltning men kan inte göra ett skvatt. Betala och var glad.
Skulle slå ihop två granntomter som jag äger. Fick ingen prisuppgift och leveranstid upp till 12 månader.
Ett tomtgränsstreck på kartan skulle raderas och 2 gps punkter skulle uppdateras. Endast lite kontorsjobb.
Tog 6 månader och 25 000 SEK. Ett tiotal personer inblandade som satte upp en timme var för att skicka ärrendet emellan sig. 1 timme för att skicka ett mail, en timme för telefonsamtal, en timme för att rita om kartan, en timme juridisk granskning osv... Kan tycka att det är oskälig saltning men kan inte göra ett skvatt. Betala och var glad.
Visst är det så, och så har det ju alltid varit. Många tjänster och varor är dyrare på landet eller på andra mer ofrekvent besökta platser, just p.g.a att "man KAN" vara dyrare, och då är man det också. Därav drabbas en del folk.MultiManOriginal skrev:
Martin_B: Bor man i glesbygd har man sällan speciellt många val, varken när det gäller besiktning eller ISPer. Jag antar du bor i storstad med ditt resonemang.
Samma som du säger med mobilabonnemang, exempelvis. Bredband är en annan sådan grej (det finns inte fiber överallt, t.ex.). Men om du tar bara Telia som exempel, så tror du väl inte att det är folk på landsbygden som får Telia att gå runt? Du tror la inte det är bönderna som håller Telia flytande? Det räcker med att alla de personer som HAR en möjlighet att byta från Telia till billigare alternativ gjort det, för att Telia skulle helt få lägga ner den sidan av sin verksamhet, dvs. mobil och bredbandstjänster till privatkunder.
Nej, och så har det alltid varit. Men räcker inte 2-3 olika att välja mellan för mindre städer med kanske runt 20.000 invånare?S SueCia skrev:
En annan sak är det på den absoluta glesbygden, långt ute i bushen. Eller är t.o.m småstäder med runt 20.000 invånare så långt ifrån där du bor, att du aldrig besöker dessa?
I så fall gissar jag på att även andra tjänster och exempelvis mat är dyrare där du bor, för om det nu är så himla glest, så blir nog även andra företag dyrare, må det vara matbutiker eller vad som helst. Just p.g.a att de inte kan hålla så låga priser med så få besökare. Och säger du att det är många besökare, så kan man undra varför det inte finns konkurrens, istället.
EXAKT de erfarenheter jag har hört från bekanta. Det vi gjorde var banne mig inte långt ifrån heller!T trickydicky skrev:Hoppla,
Återigen, de gör det för att de kan! Sedan håller de alla varandra om ryggen. Varför någonsin skulle en anställd med sin "goda" lön få för sig att gå emot systemet som ju funkar så bra? Tänk vilken lugn arbetsplats det måste vara när man fakturerar så vansinnigt saltat, för så liten arbetsinsats?
Precis som du skriver,...radera en linje för att slå ihop 2 tomter. Finns inga servitut eller någonting. Borde ha kunnat fixas lugnt på 1 timme. (Nej det går inte för att bla. bla.)
Människan kan skicka människor till månen, och snart till Mars!!!!
Men de kan fanimej inte göra något så simpelt som att "radera ut en linje digitalt" på mindre än 6 månader och 25.000 kr, för att ta detta som ett exempel.
Klart som fan det fifflas. De har sina fina förutbestämda taxor, vilka de dessutom saltar ordentligt. Så är det bara. Exakt som när byggfirmor tar betalt för utkörning, ÄVEN fast de bara promenerar över från grannen, för en titt. Klart som fan den snikna jäveln skall debitera 3 mil tur och retur, även fast han redan var på plats! Enbart, för att "vi tar alltid betalt för utkörning" -
"men min bäste herre, du har ju inte gjort någon egentlig utkörning, eftersom jag såg att du promenerade över från min granne för de 10 minuterna du kom över och tittade på mitt objekt, sedan promenerade du lugnt tillbaka till granne och fortsatte jobba 30 minuter till innan du avslutade för dagen?"
Han upprepar sedan smått irriterad: "Vi tar alltid betalt för utkörning! Vi har inte råd att flänga runt till folk kostnadsfritt!"
Haha, visst är det underbart! Sen finns det så klart de som är schyssta,...men alldeles för många är så jävliga som beskrivet ovan! Och LM verkar tyvärr, systematiskt, vara en av de
Redigerat:
Haha ja, bara det att LM verkar ha sådär 20-30 olika arbetsmoment med sådär 4-5 olika taxor. Så för varje påbörjad timme, om där bara har gått sådär 5-10 minuter, så hoppar det upp i en timme automatiskt. Således betalar man för "ingenting", vilket utgör sådär 70-90% av det fakturerade beloppetO Odjuret skrev:
Smått förenklat och överdrivet, men ungefär så verkar det ju att vara i vissa extrema fall.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Närmaste bilprovning ligger 1 mil härifrån, närmaste efter det är 5 mil bort, samma priser där dock.Martin_B skrev:
Nej, och så har det alltid varit. Men räcker inte 2-3 olika att välja mellan för mindre städer med kanske runt 20.000 invånare?
En annan sak är det på den absoluta glesbygden, långt ute i bushen. Eller är t.o.m småstäder med runt 20.000 invånare så långt ifrån där du bor, att du aldrig besöker dessa?
I så fall gissar jag på att även andra tjänster och exempelvis mat är dyrare där du bor, för om det nu är så himla glest, så blir nog även andra företag dyrare, må det vara matbutiker eller vad som helst. Just p.g.a att de inte kan hålla så låga priser med så få besökare. Och säger du att det är många besökare, så kan man undra varför det inte finns konkurrens, istället.
Faktum är att du redan motbevisat dig själv så diskussionen är rätt onödig, du sa ju själv att snittpriset gick upp o sen börjar du skylla detta på konsumenterna, men så enkelt är det självklart inte
Märkligt att endast en av två eller flera parter=fastighetsägare tvingas betala så mycket till LM. Dina gränsgrannar borde normalt dela på fakturan, då även grannarna tjänar på det hela. Har själv råkat ut för att ensam belastas av LM-fakturabelopp och känner mig väldigt blålila, då det började inledningsvis med en begäran av markägargrupp, som önskade bättre gränsvisning, före senare vägförättning.