Bor i ett mindre villaområde om cirka 30 fristående småhus. Åt ena hållet är lite grönytor och åt andra ängar, kohagar, gångvägar och stigar. Fått veta att kommun planerar naturreservat i grönområdet, som kommer angränsa kloss av villaområdet. I grunden är jag positiv till att bo nära naturen, och att värna naturen. Jag brukar ströva i området och släpa hunden lös så hon får jaga en boll på en äng, förstår att det inte kommer vara tillåtet längre..? Men vilka konsekvenser i övrigt bör jag vara medveten om när man bor typ 50m ifrån ett msturreservat? Det blir ett möte med kommun fram i vår då man kan föra fram sina åsikter.

C
Varje naturreservat har sina egna skyddsbestämmelser, så svårt att säga exakt vilka konsekvenserna är.
T.ex. är det inte alls säkert att det råder koppeltvång, även om det gör det i många fall (i synnerhet kanske i nära anslutning till tätort).

För de flesta är det väl ett stort värde i att vara hyfsat försäkrad om att området inte exploateras - att skogen rätt som det är förvandlas till något bostads- eller industriområde. Som fastighetsägare inom området är man väl inte nödvändigtvis lika nöjd.

• Gilla
Karl Heinz och 2 till
  • Laddar…
Du kan aldrig få några grannar åt det hållet och du får med största sannolikhet inte köra snöskoter där.
Det förstnämnda positivt och det sistnämnda negativt om du frågar mig.
Sen kanske det kan se ovårdat ut, men det beror också på vad syftet med reservatet är. Jag tror det finns reservat med typ ängsmark där syftet är att bevara en viss typ av miljö som inte producerande bönder längre kan göra.
Det är nog en god ide att ta reda på planen och syftet.

• Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
C
Sen kom jag på att vi kikade på ett hus en gång som låg i kanten av ett naturreservat där kommunen var på gång med att bygga en stor parkering precis bredvid huset så att allmänheten skulle få bättre tillträde.

Så den typen av exploatering finns det ju risk för - att kommunen vill göra det till ett välbesökt friluftsområde med allt vad det kan innebära.

Låter som att du borde gå på det annonserade mötet.

• Gilla
Karl Heinz och 2 till
  • Laddar…
Är väldigt positivt att det inte kommer bebyggas. Är industritomter i anslutning till blivande naturreservatet, åt andra sidan från oss. Så fanns ju en risk att det skulle på sikt bli fler industriområden närmare oss. Det kommer inte bli någrs parkeringar och liknande i närhet till oss, tack för tipset.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.