Hej!

Jag behöver plocka bort mitt element under renoveringen, det är ett 1 rör system och ser ut såhär,
20260805_154437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta något man kan göra själv utan att påverka något eller måste man ringa in en rörmokare?

Är det egen villa eller är det någon typ av bostadsrätt?
Är det bostadsrätt så tillhör värmesystemet föreningens ansvar.

Värmesystemet måste tömmas eller så måste rören frysas.

Detta är i vårt hus, okej så att tömma hela system och sen koppla ihop båda ändarna efter man tagit bort elementet och sen fylla på igen?

L
Ja det går att göra själv, skaffa hem om du inte har det, en bit anslutningsslang, 2st klämringskoppling och har möjlighet att stänga av cirkulationen tillfälligt. Då går det att loopa över mellan rören, det har jag kört med några gånger.

Ja, men du behöver bara koppla ihop rören med ett förbigångsrör & fylla systemet om du måste ha på värme innan du sätter tillbaka radiatorn.

Det räcker att tömma systemet så mycket att aktuella radiatorn och kopplet blir tomt.

L
Har aldrig behövt tömma något än det som rann ut när elementet lossades, bäst att ha lite trasor nära. När all renovering vid elementet är klart och återmonterat, lufta systemet samt kontrollera trycket, fyll vid behov.

Toppen tackar, låter som det är lättast att bara stänga av cirkulationspumpen och sen ta bort elementet och sätta dit ett förbigångsrör eller en anslutningsslang utan att tömma hela systemet. Är i ett badrum så gör inte direkt nåt om det rinner ut en del vatten 🙂

Det löser problemet tillfälligt men då detta elementet ska tas bort då vi istället ska lägga in vattenburen golvärme och handukstork samt ha klinkers behöver jag sedan dra vidare från detta element till handukstorken och sen till nästa element. Får man ha dolda ingjutna skarvar för värmesystem eller ska man låta rören sticka upp som nu bara för att få en synlig skarv?

Det är lurigt att ta bort respektive lägga till radiatorer/golvvärme(shunt)/handdukstorkar på ett enrörssystem.

På enrörssystem så är det 3-5 radiatorer per enrörsslinga, dessa behöver vara "rätt" injusterade gällande bypassen.

Tar man bort en radiator så blir efterföljande radiatorer "för varma".
Lägger man till radiatorer/golvvärme/handdukstorkar så blir efterföljande "för kalla".
Om det inte görs en injusteringar av bypassen samt slingstrypningen.

Dina befintliga enrörskoppel har fast strypning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.