962 läst ·
13 svar
962 läst
13 svar
Fuskhärva med bolån - rättegångar inleds i höst
På konsumentens sida
· 3 656 inlägg
Polisen utreder tiotals ärenden med personer som fått bolån via falska anställningsavtal.
Du kan läsa artikeln här: Fuskhärva med bolån - rättegångar inleds i höst
Du kan läsa artikeln här: Fuskhärva med bolån - rättegångar inleds i höst
Vem är det som har anmält?
Följdfråga, en bolåneansökan är en engångsprövning, betalningsförmågan följs sedan inte upp. Du kan förlora arbetet dagen efter du tog lånet. Så man kan undra vilken skillnad det gör om man fejkar en anställning eller har en riktig sådan i slutändan. Nu betalade ju personerna för sig ändå.
Följdfråga, en bolåneansökan är en engångsprövning, betalningsförmågan följs sedan inte upp. Du kan förlora arbetet dagen efter du tog lånet. Så man kan undra vilken skillnad det gör om man fejkar en anställning eller har en riktig sådan i slutändan. Nu betalade ju personerna för sig ändå.
Det blir ju problem idag för många med deltidsanställning, flera jobb, projekanställning, provanställning.
Storbankerna som Swedbank och SEB bryr sig ganska lite om sina kunder och bryr sig ganska mycket om sina regler. Utan inkomst får du inte ens betala din bostad kontant eller kan få dina konton avslutade.
Varför förfalska handlingar när det räcker att gå till nischbankerna? 🤔
Dåliga räntevilkor?
https://www.nordax.se/lana/bolan/bolan-utan-fast-anstallning
"Hos Bluestep Bank gör vi en individuell bedömning av hela din ekonomi och ser till din betalningsförmåga framåt, inte bara din anställningsform. "
Är det verkligen sant som SVT påstår att olagliga lån driver upp priserna i Stockholm??
Omsätter den organiserade brottsligheten så mycket pengar på bostadsmarknaden att den påverkar bostadspriserna genom sin pengatvätt?
Storbankerna som Swedbank och SEB bryr sig ganska lite om sina kunder och bryr sig ganska mycket om sina regler. Utan inkomst får du inte ens betala din bostad kontant eller kan få dina konton avslutade.
Varför förfalska handlingar när det räcker att gå till nischbankerna? 🤔
Dåliga räntevilkor?
https://www.nordax.se/lana/bolan/bolan-utan-fast-anstallning
"Hos Bluestep Bank gör vi en individuell bedömning av hela din ekonomi och ser till din betalningsförmåga framåt, inte bara din anställningsform. "
Är det verkligen sant som SVT påstår att olagliga lån driver upp priserna i Stockholm??
Omsätter den organiserade brottsligheten så mycket pengar på bostadsmarknaden att den påverkar bostadspriserna genom sin pengatvätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 947 inlägg
Jo men de något stelbenta reglerna som bankerna håller sig med för att bedöma kreditvärdighet syftar ju till att säkerställa att den sökande kan betala även om räntorna går upp.D Dilato skrev:
Detta blir rent statistiskt, en viss person som beviljas lån kan ju som sagt bli arbetslös veckan efter. Men i genomsnitt kommer den absolut övervägande delen av låntagarna att klara sämre tider. Både i form av kortare arbetslöshet, sjukdom eller högre räntor.
Om tillräckligt många lyckas bluffa sig till lån, utan att ha tillräckliga marginaler i sin ekonomi, så kan det bli för många låntagare som får problem vid en räntehöjning, vilket kan hota bankens existens.
Moderator
· Stockholm
· 57 947 inlägg
Om det är en kriminell utan arbete så handlar det ju dessutom om penningtvätt.
Knappast, banken har ju säkerhet i objektet som överstiger lånebeloppet.H hempularen skrev:
Under förutsättning att värderingen inte också är falsk och kanske hela affären är bedrägeri.
Det är ju sant.H hempularen skrev:
Falska anställningsavtal? De menar alltså att bankerna har inte alls kollat upp arbetsgivaren och anställningsavtalet utan bara dumristigt naivt sagt OK här får du miljoner pappren ser proffisga ut?
Det är banken som borde åtalas här, för försumelse och penningtvätt.
För jävlar, när jag ansökte om bolån, då ringde de upp arbetsgivaren både min chef där och även HR-löne personalen, de kollade även alla mina bank-transaktioner så att det stämmer med löne-specifikationer, de kollade även min arbetsgivares 3 senaste årsredovisningar(!). Här verkar det som att bankerna avsiktligt sett genom fingrarna på "ansökningarna".
Det är banken som borde åtalas här, för försumelse och penningtvätt.
För jävlar, när jag ansökte om bolån, då ringde de upp arbetsgivaren både min chef där och även HR-löne personalen, de kollade även alla mina bank-transaktioner så att det stämmer med löne-specifikationer, de kollade även min arbetsgivares 3 senaste årsredovisningar(!). Här verkar det som att bankerna avsiktligt sett genom fingrarna på "ansökningarna".
Förebilden är väl den här personen?
https://www.di.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/
https://www.di.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/
Klicka här för att svara