16 445 läst ·
48 svar
16k läst
48 svar
Konkurs Totalentreprenad
Småpengar är det inte eftersom vi måste utöka lånen rejält för att klara det. Men allt beror på om vi får rättsskydd eller ej, och våra chanser att lyckas i en tvist.H HEM2121 skrev:Om ni har fått material och arbete utfört så ska ni betala för det. Har ni fått fakturor med ej levererat material och arbete som inte är utfört skall n i inte betala, bestrid fakturorna, det är det bara att meddela konkursförvaltaren per telefon och skriftligt. Har ni lidit någon ekonomisk skada så ta det med konkursförvaltaren. Någon ersättning för sveda och värk lär ni inte få. Att hålla med jurister och dra det i rätten för småpengar det tar mer kraft och ork från er än vad det är värt.
Du skriver att konkursboet har slutfört snickarjobb som dom nu ska ha betalt för?L Mariaa_lh skrev:
Detta kan du bestrida, just för garantier., lämnas inga sådana behöver du inte betala.
Sedan vems konto har dom plockat ut materialet ifrån? är det via företaget eller har ni haft ett konto dom har belastat?
Går man sedan på att ni måste ha haft ett avtal, om att företaget ska slutföra bygget, ni hade fast pris för detta, där ligger grunder för er överklagan av faktura, bolaget som gått i konkurs har begått ett avtalsbrott.
Redigerat:
De har plockat ut material via företaget och sen fakturerat oss via lyft. Mycket av materialet i huset är obetalt av dom, men förvisso i vår ägo rent juridiskt, men det är även mycket material som de varken hämtade ut eller betalade, vilket vi nu själva måste köpa ut trots att vi i praktiken redan betalat det genom senaste lyftet. De har alltså mörkat att saker inte var betalda.T Takläggare skrev:Du skriver att konkursboet har slutfört snickarjobb som dom nu ska ha betalt för?
Detta kan du bestrida, just för garantier., lämnas inga sådana behöver du inte betala.
Sedan vems konto har dom plockat ut materialet ifrån? är det via företaget eller har ni haft ett konto dom har belastat?
Går man sedan på att ni måste ha haft ett avtal, om att företaget ska slutföra bygget, ni hade fast pris för detta, där ligger grunder för er överklagan av faktura, bolaget som gått i konkurs har begått ett avtalsbrott.
När företaget meddelade att de gått i konkurs stannade allt arbete som brukligt, och snickerierna kom vi sedan överens med konkursförvaltaren om att fortsätta mot en peng. Nu är det klart, men de kunde tex inte montera trappan då företaget då det var aktivt beställde in den alldeles för sent. Konkursförvaltaren sa att de skulle montera den inom avtalet om den fanns på plats, vilket vi inte styrde över om den gjorde eller inte. Nu måste vi därför ta in snickare på timme för att montera den. Extra surt är att snickarna som skulle gjort det själva på timme efter garantilönen tagit slut nu är anställda av ägarens nya bolag fick jag reda på precis. En enda soppa som vi står som förlorare i och han vinnare....han tjänar alltså på att argumentera för att inte göra avdrag och verkar styra konkursboet helt.
Kan vi alltså hävda att de ska ge oss garanti på snickerierna? Och kan vi streta emot betalningen till konkursboet för snickerierna med att det skett avtalsbrott?
Vi hade avtal med fast pris för hela bygget.
beror mycket på vad som står i kontraktet och sedan går det ofta att tolka kontrakt.L Mariaa_lh skrev:Konkursboet har inte färdigställt hela bygget men däremot det mesta av snickerierna mot en viss kostnad. De vill nu ha betalt för detta. Ett större moment hann de inte med då material kom in försent vilket är byggfirmans fel (de som gick i konkurs). Vi vill därför göra avdrag för det och ska nu förhandla med konkursförvaltaren. Vet du vilken möjlighet vi har att förhandla med konkursförvaltaren om utfört arbete? Har vi rätt/möjlighet att ”krångla” om summan nu efteråt eller kan vi försätta oss i en ännu knepigare sits?
som jag tolkar det så har ni betalat mer än vad firman har levererat eftersom ni behöver höja lånen. När ni betalar så är det bara pengar ut från er byggbudget som ni inte får något för.
Jag hade tolkat kontraktet som fan själv till min egen fördel! Troligen vill inte konkursförvaltaren hålla på och kohandla och om ni förhalar och motiverar att det som gjorts är redan betalt med råge. Försök snarare att få till det som att ni har en stor fodran på konkursboet.
finns det matreal i konkursboet som no har betalat redan? Ni står nämligen sist på tur att få ut något ut konkursboet.
ett hett tips är att ni tar kontakt med en jurist/advokat. Det finns vissa sätt som slipstenen skall dras. Det kommer att vara värt de kronorna. Advokaten kan komma att vara sugen på att sköta all kontakt. Men det är bättre i ett första skede att använda hen som bollplank för att få till en bra stategi hur ni skall komma undan så lindrigt som möjligt
Även saker och ting kan behöva värderas, besiktigas etc. Naturligtvis skall alla dessa merkostnader dras av från ev fodringar. Även den tid ni lägger ner på detta pga konkursen skall ni värdera och ha med och kvitta mot fodringar.
Vänta nu, är inte konkursboet den firma som konkat? Eller är det två inblandade parter? Om firman konkar, de har ett pågående arbete och ni har betalat några fakturor på jobb de inte gjort, sen gör de annat jobb och vill ha betalt så får de väl kreditera er för de jobb de inte gjort och skicka en faktura på det överskjutande beloppet?L Mariaa_lh skrev:
Om den konkursade firman i sin tur anlitad en konkursbo så red ut vem ni beställt jobbet av och ska betala till, ni ska ju inte betala till någon ni inte har avtal med.
Jag tror på att genom hemförsäkringen få hjälp av en jurist att ta reda på vem som är skyldig vad för vad och sen bestrida alla fortsatta betalningar, alternativt bara betala när de utfört mer arbete än ni betalt för och då bara betala i efterskott. Att anlita jurist för att reclaima pengar tror jag också är lönlöst - men för att slippa betala mera och få ut max arbete och material för det ni redan betalt så bör ni ju göra det, det kan inte handla om många timmar...
Ja snickerierna som utfördes genom konkursboet (av snickarna på lönegaranti) går ju inte att göra ogjort för dom, så vi borde ha en bra position, även om vi kom överens om en summa på arbetet innan de startade. Vi har stora fordringar på företaget.schnyggve skrev:
beror mycket på vad som står i kontraktet och sedan går det ofta att tolka kontrakt.
som jag tolkar det så har ni betalat mer än vad firman har levererat eftersom ni behöver höja lånen. När ni betalar så är det bara pengar ut från er byggbudget som ni inte får något för.
Jag hade tolkat kontraktet som fan själv till min egen fördel! Troligen vill inte konkursförvaltaren hålla på och kohandla och om ni förhalar och motiverar att det som gjorts är redan betalt med råge. Försök snarare att få till det som att ni har en stor fodran på konkursboet.
finns det matreal i konkursboet som no har betalat redan? Ni står nämligen sist på tur att få ut något ut konkursboet.
ett hett tips är att ni tar kontakt med en jurist/advokat. Det finns vissa sätt som slipstenen skall dras. Det kommer att vara värt de kronorna. Advokaten kan komma att vara sugen på att sköta all kontakt. Men det är bättre i ett första skede att använda hen som bollplank för att få till en bra stategi hur ni skall komma undan så lindrigt som möjligt
Även saker och ting kan behöva värderas, besiktigas etc. Naturligtvis skall alla dessa merkostnader dras av från ev fodringar. Även den tid ni lägger ner på detta pga konkursen skall ni värdera och ha med och kvitta mot fodringar.
Intressanta tankar om vad vi kan räkna med i fordringar, borde vi kunna förhandla om att kvitta. Vi fick bara ett mail av konkursförvaltaren om att ”omgående” betala in pengarna för arbetet, men vill inte ge mig så lätt eftersom det troligen är vår enda chans att rädda lite pengar.
Jag är inte expert på hur det funkar juridiskt, men den enda vi pratar med efter konkursen är konkursförvaltaren. Han har dock alltid ägaren som bisittare och som styr förhandlingarna. Vet inte om det alltid är så.J JohanLun skrev:Vänta nu, är inte konkursboet den firma som konkat? Eller är det två inblandade parter? Om firman konkar, de har ett pågående arbete och ni har betalat några fakturor på jobb de inte gjort, sen gör de annat jobb och vill ha betalt så får de väl kreditera er för de jobb de inte gjort och skicka en faktura på det överskjutande beloppet?
Om den konkursade firman i sin tur anlitad en konkursbo så red ut vem ni beställt jobbet av och ska betala till, ni ska ju inte betala till någon ni inte har avtal med.
Jag tror på att genom hemförsäkringen få hjälp av en jurist att ta reda på vem som är skyldig vad för vad och sen bestrida alla fortsatta betalningar, alternativt bara betala när de utfört mer arbete än ni betalt för och då bara betala i efterskott. Att anlita jurist för att reclaima pengar tror jag också är lönlöst - men för att slippa betala mera och få ut max arbete och material för det ni redan betalt så bör ni ju göra det, det kan inte handla om många timmar...
Vi har fått kontakt med en jurist som ansökt om rättsskydd så vi väntar på besked från försäkringsbolaget nu.
schnyggve skrev:
beror mycket på vad som står i kontraktet och sedan går det ofta att tolka kontrakt.
Om TS gjort upp med konkursförvaltaren om att färdigställa vissa arbeten mot betalning så är väl det ett nytt avtal med konkursboet som TS troligen inte kan kvitta mot garantiförlusten?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Rent juridiskt så är konkursboet och firman samma part. Så du skall givetvis inte betala en spänn till konkursboet, förrän du dragit av alla extrakostnader du får. Det är både för icke levererat material, förseningen. Och att du kommer få betala mer för färdigställande. Firman/konkursboet skall hålla dig skadeslös. Det kommer de inte att kunna göra. Men du skall inte betala mer till boet, förrän boet till fullo levererat enligt avtalet. Du har rätt att få ditt hus till avtalat pris.
Tack för svaret, det hjälpte mycket! Då förstår jag varför det känns som att vi förhandlat med firman och inte bara konkursboet. Och kommer absolut ta tag i att bestrida med hänvisning till våra fordringar. Bara vitet för förseningen är en bra slant, sen alla kostnader vi dragit på oss extra.H hempularen skrev:Rent juridiskt så är konkursboet och firman samma part. Så du skall givetvis inte betala en spänn till konkursboet, förrän du dragit av alla extrakostnader du får. Det är både för icke levererat material, förseningen. Och att du kommer få betala mer för färdigställande. Firman/konkursboet skall hålla dig skadeslös. Det kommer de inte att kunna göra. Men du skall inte betala mer till boet, förrän boet till fullo levererat enligt avtalet. Du har rätt att få ditt hus till avtalat pris.
Vad din konkursförvaltare gjort är att ta över företaget , han driver företaget nu, problemet för han är att han inte fått rättuppgifter från företagaren, om era upplägg och själva avtalet.L Mariaa_lh skrev:De har plockat ut material via företaget och sen fakturerat oss via lyft. Mycket av materialet i huset är obetalt av dom, men förvisso i vår ägo rent juridiskt, men det är även mycket material som de varken hämtade ut eller betalade, vilket vi nu själva måste köpa ut trots att vi i praktiken redan betalat det genom senaste lyftet. De har alltså mörkat att saker inte var betalda.
När företaget meddelade att de gått i konkurs stannade allt arbete som brukligt, och snickerierna kom vi sedan överens med konkursförvaltaren om att fortsätta mot en peng. Nu är det klart, men de kunde tex inte montera trappan då företaget då det var aktivt beställde in den alldeles för sent. Konkursförvaltaren sa att de skulle montera den inom avtalet om den fanns på plats, vilket vi inte styrde över om den gjorde eller inte. Nu måste vi därför ta in snickare på timme för att montera den. Extra surt är att snickarna som skulle gjort det själva på timme efter garantilönen tagit slut nu är anställda av ägarens nya bolag fick jag reda på precis. En enda soppa som vi står som förlorare i och han vinnare....han tjänar alltså på att argumentera för att inte göra avdrag och verkar styra konkursboet helt.
Kan vi alltså hävda att de ska ge oss garanti på snickerierna? Och kan vi streta emot betalningen till konkursboet för snickerierna med att det skett avtalsbrott?
Vi hade avtal med fast pris för hela bygget.
Lönegaranti betalas av staten, samt att dessa timmar dom arbetat hos er , konkursförvaltaren trodde det skulle gå vidare fakturera till er, men advokaten har inte fått alla uppgifter rätt, genom att dom fått en lönegaranti så får man förmånsrätt gentemot fordringsägare.
Konkursförvaltaren är oftast en advokat, dennes kostnader betalas först av alla, före bank osv.
Hur som helst, så är det ännu samma företag som bygger åt er, det spelar ingen roll om konkursförvaltaren håller i trådarna och styr.
Tack!! Nu klarnade det ytterligare.T Takläggare skrev:Vad din konkursförvaltare gjort är att ta över företaget , han driver företaget nu, problemet för han är att han inte fått rättuppgifter från företagaren, om era upplägg och själva avtalet.
Lönegaranti betalas av staten, samt att dessa timmar dom arbetat hos er , trodde konkursförvaltaren det skulle gå fakturera till er, men advokaten har inte fått alla uppgifter rätt, genom att dom fått en lönegaranti så får man förmånsrätt gentemot fordringsägare.
Konkursförvaltaren är oftast en advokat, dennes kostnader betalas först av alla, före bank osv.
Hur som helst, så är det ännu samma företag som bygger åt er, det spelar ingen roll om konkursförvaltaren håller i trådarna och styr.
Så de fordringar vi har mot konkursboet/företaget kan alltså kvittas mot kostnaden som nu avtalades för att färdigställa snickerierna mha hantverkarna på lönegaranti? Även om det arbetet gjordes efter konkursen?
Konkursen är inte färdig fören bolaget är lagt ner.L Mariaa_lh skrev:
Lönegaranti ska inte beväras av er, räkna ihop allt som ni blivit lovade via företaget, allt dom skulle utföra till ett avtalat pris.
Detta tar ni upp med konkursförvaltaren, han som nu driver företaget, det spelar ingen roll om det står ett annat namn på fakturorna (annat bolag) fakturorna gäller ändå erat bygge o kontrakt ni haft med företaget.( jag utgår från att bolaget ännu är aktivt) då med konkursförvaltaren.
Dom har rätt till viss fördyring, men ta det med er jurist, man behöver alla uppgifter för att reda ut o ge rätt svar.
Väldigt bra info, tack snälla!T Takläggare skrev:Konkursen är inte färdig fören bolaget är lagt ner.
Lönegaranti ska inte beväras av er, räkna ihop allt som ni blivit lovade via företaget, allt dom skulle utföra till ett avtalat pris.
Detta tar ni upp med konkursförvaltaren, han som nu driver företaget, det spelar ingen roll om det står ett annat namn på fakturorna (annat bolag) fakturorna gäller ändå erat bygge o kontrakt ni haft med företaget.( jag utgår från att bolaget ännu är aktivt) då med konkursförvaltaren.
Dom har rätt till viss fördyring, men ta det med er jurist, man behöver alla uppgifter för att reda ut o ge rätt svar.
Konkursen är inte avslutad än så jag antar att företaget fortfarande är aktivt, bara att konkursförvaltaren tagit över driften.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det som jag sett någon har gjort förr som är bra fult med.
konkurs på firman.
Starta upp ny firma med de gamla anställda.
Men de har fått gå på lönegarantin från förra firman medans de jobbar för den nya firman.
de jag vet om fick banka tid, och när lönegarantin gått ut får dom lön från nya firman.
Det de hade jobbat fick dom plocka ut verktyg och maskiner för.
Någon fick tanka på jobbet mot att dra av på tiden.
Allt för att dra ut från konkurs firman. ( eller staten som betalar lönen ju )
konkurs på firman.
Starta upp ny firma med de gamla anställda.
Men de har fått gå på lönegarantin från förra firman medans de jobbar för den nya firman.
de jag vet om fick banka tid, och när lönegarantin gått ut får dom lön från nya firman.
Det de hade jobbat fick dom plocka ut verktyg och maskiner för.
Någon fick tanka på jobbet mot att dra av på tiden.
Allt för att dra ut från konkurs firman. ( eller staten som betalar lönen ju )