Har pratat med ett par golvkillar som flytspacklar om hur jag skall göra. Har 22mm golvspån reglar cc30. Bägge killarna har sagt att det måste på 13mm golvgips, för att spånet inte är tillräckligt formstabilt, innan spacklingen. Läser sen tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-lite-allmaen-information-foer-badrumsrenoveraren.html och där står det att det inte behövs.

Vad är det som gäller och hur gör ni som jobbar med detta? Lägger ni golvgips först eller spacklar ni bara?

/Peter

Det behövs absolut inte, inget snack om den saken. Det skulle till och med fungera om det bara var reglat på c/c 600. Fullständigt bortkastade pengar. Det här frågan kommer upp en gång om dagen känns det som, förstår inte varför alla blir rekommenderade gips hela tiden.

Läs PER's branschregler om du inte tror mig, och hitta någon hantverkare som kan åtminstone det grundläggande.

Viva la Jon_h ! King of spackel och rättmätig sådan! :) Flytspacklet ger precis samma böjstyvhet och dessutom stjäl det mindre på takhäjden.

Men å andra sidan behövs väl en massa extra flytspackel då spånet suger upp betydligt mer än vad gipset gör.

Mikael_L
ThomasLindgren skrev:
Men å andra sidan behövs väl en massa extra flytspackel då spånet suger upp betydligt mer än vad gipset gör.
Det där uttalandet förstår jag inte riktigt! :confused:

Vad menar du (eller dom som sagt det till dig)? Att det går ner flytspackel ner i spånskivan? Blir spånskivan tjockare då? Eller var "tar spacklet vägen" annars, det finns ju inte direkt nån luft i golvspånskivan!

Om det nu är så att detta sker och spånskivan blir tjockare av denna orsak, då går det ju ändå inte åt nå mer spackel...

Om någon kan bringa klarhet åt mig så är jag tacksam.

Det var vad de sa på byggvaruhuset iaf. 50% mer flytspackel behövs om man spacklar direkt på spånet, jämfört med t.ex. gips.

Mikael_L
Jag antar att dom inte angav någon orsak till varför det är på det viset!?
Jag skulle frågat dom! , som jag är... ;)

Trä suger åt sig eller vad han sa.

Trä suger åt sig vattenet i spacklet. Det förhindrar man genom att prima först (primer är en vätska som fyller ut porer). Annars försvinner vattnet i materialet under, i det här fallet spån, då härdar inte spacklet i övergången mot spånet.

Men själva volymen spackel kan aldrig sugas in i spånet.

Sedan är det en annan femma att man ev kan spara pengar om det är mycket som skall fyllas ut. För spackel är dyrare än gips. Dock kostar det godkända lim som skall användas till limningen av spacklet nästan lika mycket som 10 mm spackel.

Mikael_L
hempularen skrev:
Dock kostar det godkända lim som skall användas till limningen av spacklet nästan lika mycket som 10 mm spackel.
"limningen av skivan", inte "limningen av spacklet", menar du väl ;)

Är det ok att "fylla" ut med gips under spacklet längst bort ifrån brunnen? Annars blir det ju en 3-4cm spackel!

Ja, det är okej. Men gipset ska alltså hellimmas med ett speciellt väldigt dyrt lim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.