9 614 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Konflikt med snickare kring isolering av golv i badrum
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
I sakfrågan, alltså gör isoleringen någon nytta, så har nog hantverkarna rätt. Det ger inget att isolera golvet mellan två uppvärmda rum. Värnmen rör sig ändå uppåt. Värme från köket kommer att bidra till värmen i badummet.
Men nu hade ni ju kommit överens om ett visst utförande som iallafall inte är direkt skadligt. Då borde de ha följt det. och även om det inte ger någon skillnad på värmen, så skulle tjockare isolering ge viss ljudisolering.
Men nu hade ni ju kommit överens om ett visst utförande som iallafall inte är direkt skadligt. Då borde de ha följt det. och även om det inte ger någon skillnad på värmen, så skulle tjockare isolering ge viss ljudisolering.
Att som hantverkare så går på "timersättning"? inte isolera extra med material som ligger på plats är ju jättekonstigt.
Hur försvarar man det som hantverkare?
"kund vill att vi gör detta, men vi struntar i det"
Vad är avtalat för dina hantverkare?
Fastpris eller löpande?
Är det fast pris, så kan jag ju lite köpa deras resonemang.
Vad är avtalat?
Finns det skriftlig avtal?
Hur försvarar man det som hantverkare?
"kund vill att vi gör detta, men vi struntar i det"
Vad är avtalat för dina hantverkare?
Fastpris eller löpande?
Är det fast pris, så kan jag ju lite köpa deras resonemang.
Vad är avtalat?
Finns det skriftlig avtal?
Efter liknande erfarenhet kan jag säga: Släng ut dem, om de inte lyssnar nu - så kommer de inte lyssna längre fram i processen heller. Alla mina varningsklockor ringer.
Ja, det kommer ta längre tid - men man kan inte ha en byggare som kör sitt eget race. Punkt slut.
Det du ska göra i detta läget är först ringa och prata med dem och be dem åtgärda till det utförande du beställt. Vägrar de så reklamera skriftligt och upplys att de har rätt att åtgärda felet, gör de inte det har du rätt att ta in en annan firma på deras bekostnad. Ge dig inte in i diskussion om varför det ska vara fullisolerat, utan detta handlar om att de ska göra som du beställt.
Kommer det en faktura så bestrider du hela fakturan.
Ja, det kommer ta längre tid - men man kan inte ha en byggare som kör sitt eget race. Punkt slut.
Det du ska göra i detta läget är först ringa och prata med dem och be dem åtgärda till det utförande du beställt. Vägrar de så reklamera skriftligt och upplys att de har rätt att åtgärda felet, gör de inte det har du rätt att ta in en annan firma på deras bekostnad. Ge dig inte in i diskussion om varför det ska vara fullisolerat, utan detta handlar om att de ska göra som du beställt.
Jag håller med allt du skriver.mexitegel skrev:
Efter liknande erfarenhet kan jag säga: Släng ut dem, om de inte lyssnar nu - så kommer de inte lyssna längre fram i processen heller. Alla mina varningsklockor ringer.
Men det jag vill lyfta är vad som är avtalat?!
Finns det ett skriftligt avtal?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 321 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 321 inlägg
Att isolera eller inte .
Japp , isolering dämpar lodjuret i golv / väggar .
Att isolera 100% av detta utrymme, nä 30% räcker .
Att isolera ett mellanbjälklag för att golvvärmen ej ska reflektera nedåt .
Svår fråga , värme stiger uppåt men luft är dålig på att transportera värme , trä bättre .
Dock tror jag byggnadsdelar som innerväggar / mellanbjälklag har samma temp som rummet .
Vill man ha det varmare I tex badrummet än övriga rum så kan bättre isolering kanske hjälpa .
Men vi pratar typ 2-3 gr skillnad mellan badrum och övriga huset .
Tippar 45 mm vs 200 mm gör mycket liten skillnad I komfort och energisparande .
Golvvärme är också mycket effektivare på att värma ett rum , kräver ej lika hög framledningstemp och är mycket större än en vattenradiator .
Golvvärme utan isolering som är i kontakt med mark är ingen bra ide .
Typ oisolerad betongplatta eller golv mot krypgrund .
PS. Spånet du kastade ut hade varit bättre på att dämpa ljudet , det är tyngre .
Japp , isolering dämpar lodjuret i golv / väggar .
Att isolera 100% av detta utrymme, nä 30% räcker .
Att isolera ett mellanbjälklag för att golvvärmen ej ska reflektera nedåt .
Svår fråga , värme stiger uppåt men luft är dålig på att transportera värme , trä bättre .
Dock tror jag byggnadsdelar som innerväggar / mellanbjälklag har samma temp som rummet .
Vill man ha det varmare I tex badrummet än övriga rum så kan bättre isolering kanske hjälpa .
Men vi pratar typ 2-3 gr skillnad mellan badrum och övriga huset .
Tippar 45 mm vs 200 mm gör mycket liten skillnad I komfort och energisparande .
Golvvärme är också mycket effektivare på att värma ett rum , kräver ej lika hög framledningstemp och är mycket större än en vattenradiator .
Golvvärme utan isolering som är i kontakt med mark är ingen bra ide .
Typ oisolerad betongplatta eller golv mot krypgrund .
PS. Spånet du kastade ut hade varit bättre på att dämpa ljudet , det är tyngre .
Redigerat:
Är det tomt ända ut till yttervägg?S Selma88 skrev:Jag bor i ett sekelskifteshus och är mitt uppe i att renovera ett ganska stort badrum på övervåningen. När det gamla badrummet var rivet och stomrent ägnade jag mycket tid till att tömma det på sågspån som var den gamla isoleringen. Anledningen att jag gjorde det var för att jag ville att snickarna skulle isolera golvet upp till bjälknivå. Detta tyckte dom var onödigt eftersom ”det finns ett uppvärmt kök under badrummet” och ansåg att det räckte med 45 mm isolering för att dämpa ljudet. Jag sa att min avsikt inte är att dämpa ljudet utan att se till att min vattenburna golvvärme har en optimal effekt utan värmeläckage neråt. Så jag bad dom återigen att isolera hela vägen upp, även om det inte är deras praxis. Vi var överens och jag åkte till jobbet. När jag kom hem igen var golvet stängt och jag såg att det låg mycket oanvänd isolering (det var min isolering så jag hade koll på hur mycket som fanns från början). Jag stack ner telefonen och filmade och såg att det låg 45 mm isolering och cirka en 15 cm luftspalt. Jag ifrågasatte detta och uttryckte min oro över att golvvärmen inte skulle bli lika effektiv med tanke på luftspalten och att huset i allmänhet är dåligt isolerat. Snickarna sa att det spelar ingen roll om isoleringen är 45 mm eller hela vägen upp till bjälknivå eftersom jag dels har ett uppvärmt rum nertill, dels kommer flytspacklet och spånskivan som golvvärmen ligger på, ha en isolerande effekt. Eh, va?! Hur kan det stämma? Jag tänker att golvvärmen kommer vilja gå neråt i luftspalten och inte fungera effektivt. I min värld är det en SJÄLVKLARHET att isolering hela vägen upp har bättre effekt för golvvärmen i ett äldre, dragigt hus jämfört med en liten fjuttig 45 mm isolering. Vad är era tankar? Borde jag bara låta detta passera och hoppas att dom vet vad dom snackar om eller ska jag be dom riva upp golvet och isolera hela vägen upp? Just nu har dom stängt igen väggar och golv med spånskivor så inga ytskick eller spackel finns på plats. Filmade också under golvet för att se luftspalten och isolering, se bifogad video.
Eller är inte badrummet placerat mot yttervägg?
Det du kallar luftspalten kommer helt klart att värmas upp, då värmen tar den lättaste vägen, i det här fallet nedåt.
Personligen så fullisolerar jag alltid badrum, för att ljud inte ska ta sig vidare till andra rum/delar av huset.
Skrev du avtal? Finns det skriftligt på vad som skulle göras, dvs fullisolera, så är det bara för dom att bekosta arbete och material för att åtgärda det, om inte, så hade ni ändå ett muntligt avtal om det, som även det gäller.
Var det företagaren själv som var på plats?
Om inte, ring till denne och berätta om vad som var överenskommet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 321 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 321 inlägg
Luft isolerar bra , därav isolering består av just detta .1 19daniel80 skrev:Är det tomt ända ut till yttervägg?
Eller är inte badrummet placerat mot yttervägg?
Det du kallar luftspalten kommer helt klart att värmas upp, då värmen tar den lättaste vägen, i det här fallet nedåt.
Personligen så fullisolerar jag alltid badrum, för att ljud inte ska ta sig vidare till andra rum/delar av huset.
Skrev du avtal? Finns det skriftligt på vad som skulle göras, dvs fullisolera, så är det bara för dom att bekosta arbete och material för att åtgärda det, om inte, så hade ni ändå ett muntligt avtal om det, som även det gäller.
Var det företagaren själv som var på plats?
Om inte, ring till denne och berätta om vad som var överenskommet.
Trä - sten - betong - stål - vatten mm. transporterar värmeenergi mycket bättre .
Ett golv behöver byggas på träreglar - stockar - betong , dessa material transporterar värme bra .
Strålningsvärme reflekteras till viss del av blanka material .
Vill man ljudisolerade ska det vara / byggas lufttätt + använda tunga material.
Isolering är ej tungt .
Ljudreflexer dämpas av oregelbundna material och tyg , isolering
S Selma88 skrev:Jag bor i ett sekelskifteshus och är mitt uppe i att renovera ett ganska stort badrum på övervåningen. När det gamla badrummet var rivet och stomrent ägnade jag mycket tid till att tömma det på sågspån som var den gamla isoleringen. Anledningen att jag gjorde det var för att jag ville att snickarna skulle isolera golvet upp till bjälknivå. Detta tyckte dom var onödigt eftersom ”det finns ett uppvärmt kök under badrummet” och ansåg att det räckte med 45 mm isolering för att dämpa ljudet. Jag sa att min avsikt inte är att dämpa ljudet utan att se till att min vattenburna golvvärme har en optimal effekt utan värmeläckage neråt. Så jag bad dom återigen att isolera hela vägen upp, även om det inte är deras praxis. Vi var överens och jag åkte till jobbet. När jag kom hem igen var golvet stängt och jag såg att det låg mycket oanvänd isolering (det var min isolering så jag hade koll på hur mycket som fanns från början). Jag stack ner telefonen och filmade och såg att det låg 45 mm isolering och cirka en 15 cm luftspalt. Jag ifrågasatte detta och uttryckte min oro över att golvvärmen inte skulle bli lika effektiv med tanke på luftspalten och att huset i allmänhet är dåligt isolerat. Snickarna sa att det spelar ingen roll om isoleringen är 45 mm eller hela vägen upp till bjälknivå eftersom jag dels har ett uppvärmt rum nertill, dels kommer flytspacklet och spånskivan som golvvärmen ligger på, ha en isolerande effekt. Eh, va?! Hur kan det stämma? Jag tänker att golvvärmen kommer vilja gå neråt i luftspalten och inte fungera effektivt. I min värld är det en SJÄLVKLARHET att isolering hela vägen upp har bättre effekt för golvvärmen i ett äldre, dragigt hus jämfört med en liten fjuttig 45 mm isolering. Vad är era tankar? Borde jag bara låta detta passera och hoppas att dom vet vad dom snackar om eller ska jag be dom riva upp golvet och isolera hela vägen upp? Just nu har dom stängt igen väggar och golv med spånskivor så inga ytskick eller spackel finns på plats. Filmade också under golvet för att se luftspalten och isolering, se bifogad video.
Klicka här för att svara