9 614 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Konflikt med snickare kring isolering av golv i badrum
Jag bor i ett sekelskifteshus och är mitt uppe i att renovera ett ganska stort badrum på övervåningen. När det gamla badrummet var rivet och stomrent ägnade jag mycket tid till att tömma det på sågspån som var den gamla isoleringen. Anledningen att jag gjorde det var för att jag ville att snickarna skulle isolera golvet upp till bjälknivå. Detta tyckte dom var onödigt eftersom ”det finns ett uppvärmt kök under badrummet” och ansåg att det räckte med 45 mm isolering för att dämpa ljudet. Jag sa att min avsikt inte är att dämpa ljudet utan att se till att min vattenburna golvvärme har en optimal effekt utan värmeläckage neråt. Så jag bad dom återigen att isolera hela vägen upp, även om det inte är deras praxis. Vi var överens och jag åkte till jobbet. När jag kom hem igen var golvet stängt och jag såg att det låg mycket oanvänd isolering (det var min isolering så jag hade koll på hur mycket som fanns från början). Jag stack ner telefonen och filmade och såg att det låg 45 mm isolering och cirka en 15 cm luftspalt. Jag ifrågasatte detta och uttryckte min oro över att golvvärmen inte skulle bli lika effektiv med tanke på luftspalten och att huset i allmänhet är dåligt isolerat. Snickarna sa att det spelar ingen roll om isoleringen är 45 mm eller hela vägen upp till bjälknivå eftersom jag dels har ett uppvärmt rum nertill, dels kommer flytspacklet och spånskivan som golvvärmen ligger på, ha en isolerande effekt. Eh, va?! Hur kan det stämma? Jag tänker att golvvärmen kommer vilja gå neråt i luftspalten och inte fungera effektivt. I min värld är det en SJÄLVKLARHET att isolering hela vägen upp har bättre effekt för golvvärmen i ett äldre, dragigt hus jämfört med en liten fjuttig 45 mm isolering. Vad är era tankar? Borde jag bara låta detta passera och hoppas att dom vet vad dom snackar om eller ska jag be dom riva upp golvet och isolera hela vägen upp? Just nu har dom stängt igen väggar och golv med spånskivor så inga ytskick eller spackel finns på plats. Filmade också under golvet för att se luftspalten och isolering, se bifogad video.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Produceras golvvärmen till badrummet på ett mindre effektivt sätt (t ex elpanna) än värmen i köket under (t ex LLVP)? Om inte (t ex samma värmekälla) spelar det ingen roll om det är isolerat eller inte (för värmen).
Att det var fullt med isolering från början beror väl på att övervåningen ursprungligen var ouppvärmd vind?
Att det var fullt med isolering från början beror väl på att övervåningen ursprungligen var ouppvärmd vind?
Under vår och sommar vill man ha golvvärme i badrummet utan att den sprider sig till andra rum.Magnus E K skrev:
Produceras golvvärmen till badrummet på ett mindre effektivt sätt (t ex elpanna) än värmen i köket under (t ex LLVP)? Om inte (t ex samma värmekälla) spelar det ingen roll om det är isolerat eller inte (för värmen).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har en bergvärmepump som står för värmen i huset. Så det är radiatorer i köket under badrummet. Ska också tilläggas att under köket är det krypgrund så det är ett ganska ”svalt” kök, särskilt golven. Det borde då vara en mindre effektiv värmekälla i badrummet jämfört med köket eftersom det endast är vattenburen golvvärme i badrummet? Eller hur ska jag tänka här?Magnus E K skrev:
Nej, övervåningen har alltid varit boendeyta och aldrig en ouppvärmd vind. Det känns som att jag numera har sämre isolering i badrummet än när jag hade den hundra år gamla sågspånen som gick hela vägen upp till golvnivå… 😢
Ja, det är här jag inte riktigt vet hur jag ska resonera. Är det marginella skillnader när det kommer till effekten av golvvärmen så vill jag inte tjafsa om att dom ska riva upp golvet och isolera fullt. När badrummet är helt färdigt skulle jag kunna göra några mätningar ex golvytans temp, tempen på kökstaket, reaktionstid på värmen när man sänker och höjer etc. Men tänk så visar det sig att konstruktionen är bristfällig och att det läcker som ett såll. Då kommer det kännas jobbigt…Magnus E K skrev:
EXAKT!! Så störigt ju! Och det är ju inte heller så att jag ber om något helt galet. Även om dom inte håller med och tycker det är överflödigt så borde dom väl lyssna på kunden. Jag känner mig överkörd.M MimmiB skrev:
Jag fattar inte varför dom inte gjorde som ni var överens. Oavsett vad dom tycker. Det är liksom inte timmars merjobb att fylla på med isoleringen som fanns på plats.S Selma88 skrev:Vi var överens och jag åkte till jobbet. När jag kom hem igen var golvet stängt och jag såg att det låg mycket oanvänd isolering (det var min isolering så jag hade koll på hur mycket som fanns från början). Jag stack ner telefonen och filmade och såg att det låg 45 mm isolering och cirka en 15 cm luftspalt.
Ni var överens, men dom bröt den överenskommelsen och hoppades förmodligen att du inte skulle upptäcka det. Frågan är om dom fuskar med annat också.
Precis så, dom bröt överenskommelsen. Jag tror faktiskt inte att dom fuskar med annat. Det är ett företag som har funnits väldigt länge och har gott rykte om sig. Men visst, det behöver ju inte betyda att dom inte fuskar.sysmali skrev:
Jag fattar inte varför dom inte gjorde som ni var överens. Oavsett vad dom tycker. Det är liksom inte timmars merjobb att fylla på med isoleringen som fanns på plats.
Ni var överens, men dom bröt den överenskommelsen och hoppades förmodligen att du inte skulle upptäcka det. Frågan är om dom fuskar med annat också.
Jaa!! Det du skriver om att det inte direkt handlar om flera timmars merjobb för dom att lägga i mer isolering. Har funderat på samma! Jag fattar verkligen inte…sysmali skrev:
Jag fattar inte varför dom inte gjorde som ni var överens. Oavsett vad dom tycker. Det är liksom inte timmars merjobb att fylla på med isoleringen som fanns på plats.
Avtala skriftligt hur du ska ha det med de hantverkare du anlitar.M MimmiB skrev:
Tillägg :denna kommentar var givetvis avsedd för TS
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Låter som tråden borde ligga i juridik-avdelningen istället...
Det man vill åstadkomma med värmeisolering är att så lite värmeenergi som möjligt ska lämna huset. Isolering mellan olika delar av huset som är uppvärmda till ungefär samma temperatur fyller i princip ingen funktion värmemässigt (men kan ha stor betydelse för ljuddämpning).
Det man vill åstadkomma med värmeisolering är att så lite värmeenergi som möjligt ska lämna huset. Isolering mellan olika delar av huset som är uppvärmda till ungefär samma temperatur fyller i princip ingen funktion värmemässigt (men kan ha stor betydelse för ljuddämpning).