Givet parkeringen är även tujan, eller kanske idegranshäck ett bra val, även om det skulle kunna vara motiverat med ett snyggt litet plank med ngn snyggare häck innanför, typ syren el liknande.

Stommen Stommen skrev:
Det finns inte möjlighet till ett avlångt garage med carport längsmed gatan så ni skapar en bariär mot flerfamiljshuset. Lite planteringar bakom och ni slipper insyn i de stora fönsterpartierna och en trevligare utsikt.
Det är en god idé som vi har funderat på tidigare. Men dels blir det lite väl trist med tanke på hur vårt hus ligger med fönstrena placerade. Dessutom gäller det 6 m från gatan även med carport vilket gör att det tar en hel del yta av tomten totalt sett. Nu är planen istället att göra det hörnet till ett lummig del av tomten som vi kan se ut över samtidigt som vi slipper se direkt in i parkeringen. Men det kräver lite höjd på häcken.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Och om ni flyttar och nästa ägare bygger ett garage där? Hur ska de göra då?
Den frågan återstår att fråga dem. Hittills har vi ju haft en bra relation men om någon annan flyttar in har de ju ingen aning om vem det blir.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nicasin skrev:
Nu är planen istället att göra det hörnet till ett lummig del av tomten som vi kan se ut över samtidigt som vi slipper se direkt in i parkeringen
Det bli9r nog fint med lite blommor där också.
Till och med någ4ra stora krukor med pelargoner lyser upp och tar uppmärksamheten från parkeringen.

Men en sak som jag inte förstår:
Grannen/tomtsäljaren som tycker att ert garage skall skymma sikten mot deras hus.
Deras eget garage skymmer ju precis lika mycket, eller mer.
Och huset syns ju utmärkt bara man passerat garagen. Så jag begriper, som sagt, inte invändningen.

(Och personligen gillar jag inte thujahäckar.
Men det är väl lockande om man verkligenbehöver insynsskydd förstås)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det bli9r nog fint med lite blommor där också.
Till och med någ4ra stora krukor med pelargoner lyser upp och tar uppmärksamheten från parkeringen.

Men en sak som jag inte förstår:
Grannen/tomtsäljaren som tycker att ert garage skall skymma sikten mot deras hus.
Deras eget garage skymmer ju precis lika mycket, eller mer.
Och huset syns ju utmärkt bara man passerat garagen. Så jag begriper, som sagt, inte invändningen.

(Och personligen gillar jag inte thujahäckar.
Men det är väl lockande om man verkligenbehöver insynsskydd förstås)
Har nyligen fått veta att de med anledning av gatans utformning inte fick ha sitt garage på den sidan de ville så därför skymmer även deras egna.

Det kan bli annan häck än tujahäck, gillar den inte egentligen heller men bygget kommer vara klart ungefär när vi ska sätta häck nästa år så det finns möjlighet att känna efter. Har du andra tips på fina häckar som skymmer bra tar jag tacksamt emot det :)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
N Nicasin skrev:
Enda risken är att de är så envisa att kommunen inte orkar med fajten,
Ett sätt att se till att kommunen är opartisk är att vara med på byggnadsnämndens möte där de föredrar och beslutar ditt ärende. Alla byggnadsnämndens möte är offentliga, om det är någon del som är belagd med sekretess så får man inte vara med på just dess.
Du har då möjlighet att höra hur de argumenterar.
Lämpligen meddelar dem i förväg, så att de vet att du kommer och du vet var i mötet ditt ärende kommer upp.

• Gilla
stenolof och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte lätt med häckar när de måste vara täta och skydda mot in- och "utsyn" året om.
Där har ju barrväxter ett övertag.

Tyvärr är jag inte så förtjust i rhododendron heller.
Men hellre det än thuja, och då kan man få vackra blommor på sommaren också :)
Ljusrosa blommor på en rhododendronbuske mot en suddig bakgrund av gröna blad och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Keld skrev:
Jag förstår inte vad grannarna menar med att deras hus inte kommer att synas från gatan, det är väl deras eget garage som är mest i vägen. Jag tycker du skall bygga garaget där du själv känner det blir bäst. Lösningen du föreslår blir ju ganska symmetrisk, dvs deras garage skymmer ditt hus lika mycket som ditt tänkta garage kommer att skymma deras. Jag tycker du skall vara lika egoistisk som din granne o placera var du tycker blir bäst, nog för att man skall vara rädd om grannsämjan, men någonstans måste man sätta en gräns.
Den där häcken de vill ha framför ert hus, den ska så skydda från ljus mm från parkeringen (som de alltså kände till skulle komma dit!).
Samtidigt tycker de ert garage skulle vara en dålig sak, det skyddar inte ännu bättre från insyn och ljus från parkeringen?
De verkar korkade. Skit i dem.

N Nicasin skrev:
Tack för input! Vi har ägnat några timmar hittills åt att samtala, titta på tomten och diskutera med dem. Hittills har det enbart resulterat i att de säger sig vilja flytta om vi gör som vi tänkt och att det snarare är så att vi kommer vänja oss med parkeringen. Med den investering vi gjort i hus och som vi nu gör på tomten så vill vi såklart inte lägga ner dryga 600 tkr på att planlägga en tomt med garage på ett sätt som vi inte vill.
Först gör man vad man kan för att komma överens. Funkar inte det gör man som man själv behöver för att bli nöjd. Följ alla lagar och regler till punkt och pricka bara.
Hotet om bråk i evigheter måste sättas emot att en bråkig granne lika gärna kan fortsätta tjafsa även om man gjort dem till viljes.
För att citera någon klok i detta forum. "Lite dålig stämning är inte det värsta".
K

• Gilla
stenolof
  • Laddar…
N Nicasin skrev:
Har du andra tips på fina häckar som skymmer bra tar jag tacksamt emot det :)
Personligen tycker jag Idegran är finare än tuja. Växer långsamt så ni bör nog köpa lite större plantor i så fall.

Liguster eller lager kanske? Beror på i vilken zon ni bygger hus. Men det finns mycket vackert vintergrönt annat än barrväxter att välja på.

http://www.odla.nu/inspiration/plantera-vintergron-hack

I ärendet i övrigt så tycker jag att ni verkar bygga på ett högst hänsynsfullt och konventionellt sätt. Enda förståelsen för besvikelse från grannarnas sida är om de känner att de blivit "lovade" något annat av er och därför sålde till er.

Lycka till med bygget och grannsämjan!

• Gilla
bsba och 2 till
  • Laddar…
Bra förslag och bra länk!
Buxbom låter väldigt trevligt tycker jag :)

N Nicasin skrev:
Har nyligen fått veta att de med anledning av gatans utformning inte fick ha sitt garage på den sidan de ville så därför skymmer även deras egna.
Aha, det är där skon klämmer. För att de inte fick genom sin placering av eget garage så ska ingen annan få det heller? Den sortens människor är tyvärr allt för väl förekommande.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Buxbom luktar kattpiss, sätt det om du vill reta grannen och inte är på den sidan huset ;-)

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.