27 206 läst ·
89 svar
27k läst
89 svar
Konflikt med grannarna ang placering garage
Det är en god idé som vi har funderat på tidigare. Men dels blir det lite väl trist med tanke på hur vårt hus ligger med fönstrena placerade. Dessutom gäller det 6 m från gatan även med carport vilket gör att det tar en hel del yta av tomten totalt sett. Nu är planen istället att göra det hörnet till ett lummig del av tomten som vi kan se ut över samtidigt som vi slipper se direkt in i parkeringen. Men det kräver lite höjd på häcken.Stommen skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det bli9r nog fint med lite blommor där också.N Nicasin skrev:
Till och med någ4ra stora krukor med pelargoner lyser upp och tar uppmärksamheten från parkeringen.
Men en sak som jag inte förstår:
Grannen/tomtsäljaren som tycker att ert garage skall skymma sikten mot deras hus.
Deras eget garage skymmer ju precis lika mycket, eller mer.
Och huset syns ju utmärkt bara man passerat garagen. Så jag begriper, som sagt, inte invändningen.
(Och personligen gillar jag inte thujahäckar.
Men det är väl lockande om man verkligenbehöver insynsskydd förstås)
Har nyligen fått veta att de med anledning av gatans utformning inte fick ha sitt garage på den sidan de ville så därför skymmer även deras egna.KnockOnWood skrev:
Det bli9r nog fint med lite blommor där också.
Till och med någ4ra stora krukor med pelargoner lyser upp och tar uppmärksamheten från parkeringen.
Men en sak som jag inte förstår:
Grannen/tomtsäljaren som tycker att ert garage skall skymma sikten mot deras hus.
Deras eget garage skymmer ju precis lika mycket, eller mer.
Och huset syns ju utmärkt bara man passerat garagen. Så jag begriper, som sagt, inte invändningen.
(Och personligen gillar jag inte thujahäckar.
Men det är väl lockande om man verkligenbehöver insynsskydd förstås)
Det kan bli annan häck än tujahäck, gillar den inte egentligen heller men bygget kommer vara klart ungefär när vi ska sätta häck nästa år så det finns möjlighet att känna efter. Har du andra tips på fina häckar som skymmer bra tar jag tacksamt emot det
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Ett sätt att se till att kommunen är opartisk är att vara med på byggnadsnämndens möte där de föredrar och beslutar ditt ärende. Alla byggnadsnämndens möte är offentliga, om det är någon del som är belagd med sekretess så får man inte vara med på just dess.N Nicasin skrev:
Du har då möjlighet att höra hur de argumenterar.
Lämpligen meddelar dem i förväg, så att de vet att du kommer och du vet var i mötet ditt ärende kommer upp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, det är inte lätt med häckar när de måste vara täta och skydda mot in- och "utsyn" året om.
Där har ju barrväxter ett övertag.
Tyvärr är jag inte så förtjust i rhododendron heller.
Men hellre det än thuja, och då kan man få vackra blommor på sommaren också
Där har ju barrväxter ett övertag.
Tyvärr är jag inte så förtjust i rhododendron heller.
Men hellre det än thuja, och då kan man få vackra blommor på sommaren också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där häcken de vill ha framför ert hus, den ska så skydda från ljus mm från parkeringen (som de alltså kände till skulle komma dit!).K Keld skrev:Jag förstår inte vad grannarna menar med att deras hus inte kommer att synas från gatan, det är väl deras eget garage som är mest i vägen. Jag tycker du skall bygga garaget där du själv känner det blir bäst. Lösningen du föreslår blir ju ganska symmetrisk, dvs deras garage skymmer ditt hus lika mycket som ditt tänkta garage kommer att skymma deras. Jag tycker du skall vara lika egoistisk som din granne o placera var du tycker blir bäst, nog för att man skall vara rädd om grannsämjan, men någonstans måste man sätta en gräns.
Samtidigt tycker de ert garage skulle vara en dålig sak, det skyddar inte ännu bättre från insyn och ljus från parkeringen?
De verkar korkade. Skit i dem.
Först gör man vad man kan för att komma överens. Funkar inte det gör man som man själv behöver för att bli nöjd. Följ alla lagar och regler till punkt och pricka bara.N Nicasin skrev:Tack för input! Vi har ägnat några timmar hittills åt att samtala, titta på tomten och diskutera med dem. Hittills har det enbart resulterat i att de säger sig vilja flytta om vi gör som vi tänkt och att det snarare är så att vi kommer vänja oss med parkeringen. Med den investering vi gjort i hus och som vi nu gör på tomten så vill vi såklart inte lägga ner dryga 600 tkr på att planlägga en tomt med garage på ett sätt som vi inte vill.
Hotet om bråk i evigheter måste sättas emot att en bråkig granne lika gärna kan fortsätta tjafsa även om man gjort dem till viljes.
För att citera någon klok i detta forum. "Lite dålig stämning är inte det värsta".
K
Liguster eller lager kanske? Beror på i vilken zon ni bygger hus. Men det finns mycket vackert vintergrönt annat än barrväxter att välja på.
http://www.odla.nu/inspiration/plantera-vintergron-hack
I ärendet i övrigt så tycker jag att ni verkar bygga på ett högst hänsynsfullt och konventionellt sätt. Enda förståelsen för besvikelse från grannarnas sida är om de känner att de blivit "lovade" något annat av er och därför sålde till er.
Lycka till med bygget och grannsämjan!
http://www.odla.nu/inspiration/plantera-vintergron-hack
I ärendet i övrigt så tycker jag att ni verkar bygga på ett högst hänsynsfullt och konventionellt sätt. Enda förståelsen för besvikelse från grannarnas sida är om de känner att de blivit "lovade" något annat av er och därför sålde till er.
Lycka till med bygget och grannsämjan!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra förslag och bra länk!
Buxbom låter väldigt trevligt tycker jag
Buxbom låter väldigt trevligt tycker jag
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Aha, det är där skon klämmer. För att de inte fick genom sin placering av eget garage så ska ingen annan få det heller? Den sortens människor är tyvärr allt för väl förekommande.N Nicasin skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett annat förslag: Liguster
Liguster är en lövfällande, ibland vintergrön, buske med tätt grenverk, upp till 2 m hög. https://sv.wikipedia.org/wiki/Liguster
Liguster är en lövfällande, ibland vintergrön, buske med tätt grenverk, upp till 2 m hög. https://sv.wikipedia.org/wiki/Liguster