27 206 läst ·
89 svar
27k läst
89 svar
Konflikt med grannarna ang placering garage
En gissning är att grannen vill att många ska se deras entré, så att eventuella "skummisar" med kofot syns bra från vägen. Är dock inte något argument för TS att beakta.
Det är nog känslan av att det göms och känns inträngt som de inte gillar. Det är svårt när det rör sig om lite mer personliga känslor snarare än faktiska problem (skymd sikt när de ska köra ut från sin uppfart hade kunnat vara ett faktiskt problem tex men så är ju inte fallet). Jag respekterar att de tycker det blir sämre för dem men alternativet är att göra en ännu större försämring för mig själv och det känns som en orimlig uppoffring med tanke på all input jag fått här.Anna_H skrev:
Om deras garage redan står enligt din ritning så finns inget fog för deras känsla. De får ju också möjlighet att utnyttja utrymmet bredvid garaget utan att ni ser det på ett helt annat sätt än idag.
Det hela grundar sig ju i att de ser er tomt som en del av deras egen hemfridszon.
Det hela grundar sig ju i att de ser er tomt som en del av deras egen hemfridszon.
Säg till grannen att de har jättebra synpunkter och att de absolut ska lämna de som synpunkter när de får möjlighet att yttra sig om bygglovet, men att ni för att undvika bråk grannar emellan gärna överlåta bedömningen till kommunen, så att det blir rättvist och enligt alla lagar och regler.
Det borde vara ett trevligt och lågaffektivt sätt att säga att ni gör som ni vill

Det borde vara ett trevligt och lågaffektivt sätt att säga att ni gör som ni vill
Ja har man tidigare ägt tomten och dessutom haft den som en tom äng i flera år så påverkar det ens syn. Vilket är förståeligt men inte något vi egentligen ska behöva drabbas av. Antingen så säljer man med de konsekvenser det innebär eller så gör man det inte. Vi kan inte stå i tacksamhetsskuld att just vi fick köpa i alla år som kommer, särskilt inte då priset var marknadsmässigt.Anna_H skrev:
Det kan definitivt vara en väg att komma ur ändlösa diskussioner. Tackharry73 skrev:
Säg till grannen att de har jättebra synpunkter och att de absolut ska lämna de som synpunkter när de får möjlighet att yttra sig om bygglovet, men att ni för att undvika bråk grannar emellan gärna överlåta bedömningen till kommunen, så att det blir rättvist och enligt alla lagar och regler.
Det borde vara ett trevligt och lågaffektivt sätt att säga att ni gör som ni vill![]()
Det där var ett förbannat bra råd. Låt dem fatjas med kommunen iställetharry73 skrev:
Det borde vara ett trevligt och lågaffektivt sätt att säga att ni gör som ni vill![]()
Enda risken är att de är så envisa att kommunen inte orkar med fajten, de har haft diskussioner i andra ärenden och det är en ihärdig motpart. Mitt förtroende för kommunens tjänstemän är inte jättehögt. Dock är jag själv är både envis och känner mig säker på att vi har på fötterna rent juridiskt så i värsta fall får man kavla upp ärmarna och driva den juridiska processen fullt ut. Men då kan vi prata om trist grannsämja och det är verkligen inget jag vill att vare sig vi eller grannarna ska behövaR Rickard Ohlin skrev:
Jag tror inte att det är så mycket det heller faktiskt med tanke på hur det ser ut med övrig utformning men visst är det ett argument som kan komma upp i en tvist. Men det är som sagt inte något vi kan behöva ansvara för.HasseTeknik skrev:
Följer bygget detaljplanen, kommer kommunen inte med en grannhörande. Så är ni tillräckligt otydligt om när ni lämnar in bygglovet, kan ni ha bygglovet hemma innan grannen vet att ni ansökte 
Ett bra sätt är att fortsätta diskutera placeringen med grannen efter ni skickade in ansökan.
Senare kan ni vara förvånade att grannen inte fick yttra sig.
Ett bra sätt är att fortsätta diskutera placeringen med grannen efter ni skickade in ansökan.
Senare kan ni vara förvånade att grannen inte fick yttra sig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om de inte ville att marken bredvid skulle bebyggas så borde de väl inte ha styckat av och sålt den? Du får väl fråga om de alls förstår hur äganderätten fungerar?
Ibland blir man mest förvånad, jag kan förstå om man använder t.ex. försämrad utsikt som argument när en granne ska bygga. Betyder inte man har rätt men jag kan förstå argumentet, tråkigt med sämre utsikt.N Nicasin skrev:
Men att inte kunna se in? Varför i hela friden vill man att det går att se in mot huset?
Ja det är så pass viktigt att huset som är ett enplanshus ska synas från gatan. Personligen kan tycka att det snarare är så att de borde förstå och vilja hjälpa oss att hantera att vi har en markant förändrad situation mot vad vi hade när vi fattade alla beslut om utformningen av huset. Kanske till och med att vi hade valt att köpa en annan tomt om vi vetat detta, men det är ont om centralt belägna tomter så utbudet är tämligen begränsat.engs skrev:
HejN Nicasin skrev:Ja det är så pass viktigt att huset som är ett enplanshus ska synas från gatan. Personligen kan tycka att det snarare är så att de borde förstå och vilja hjälpa oss att hantera att vi har en markant förändrad situation mot vad vi hade när vi fattade alla beslut om utformningen av huset. Kanske till och med att vi hade valt att köpa en annan tomt om vi vetat detta, men det är ont om centralt belägna tomter så utbudet är tämligen begränsat.
Ni har nu i tråden erhållit en massa information som är till er fördel och inget annat .
Grannen kan inte med någon juridisk makt påverka vad ni bygger på tomten ,
När ni presenterar ert förslag för garaget , ska ni framhålla att det är bästa platsen för placeringen , så det inte blir plottrigt , det blir lite mer sammanhållande bebyggelse , kommunen kommer att svälja dom argumenten
Så kavla upp ärmarna och knyt inga nävar i fickorna , en person ( kanske även frugan )
ska väl inte diktera era byggnationsplaner , då kunde dom byggt själva och sålt efter det .
Skulle det mot förmodan inte passa , så får dom väl flytta som hotats med , Detta är inget hot mot er , utan mer mot dom själva
Och ni ska inte ha några betänkligheter eller dåligt samvete för detta
Ja vi ska bara komma överens här hemma också om att det är OK att köra på...L Liteavvarje skrev:Hej
Ni har nu i tråden erhållit en massa information som är till er fördel och inget annat .
Grannen kan inte med någon juridisk makt påverka vad ni bygger på tomten ,
När ni presenterar ert förslag för garaget , ska ni framhålla att det är bästa platsen för placeringen , så det inte blir plottrigt , det blir lite mer sammanhållande bebyggelse , kommunen kommer att svälja dom argumenten
Så kavla upp ärmarna och knyt inga nävar i fickorna , en person ( kanske även frugan )
ska väl inte diktera era byggnationsplaner , då kunde dom byggt själva och sålt efter det .
Skulle det mot förmodan inte passa , så får dom väl flytta som hotats med , Detta är inget hot mot er , utan mer mot dom själva
Och ni ska inte ha några betänkligheter eller dåligt samvete för detta
När man lämnar in bygglovet så brukar man väl normalt inte skicka med några motiveringar - bör man göra det på en gång i detta fall eller tar man det om det verkligen blir överklagat?