L
En sak till ,kom att tänka på vems är häcken som finns , och finns det ett hål in i den där tänkt garage ska komma , grannen har ingen vad jag kan se

L Liteavvarje skrev:
En sak till ,kom att tänka på vems är häcken som finns , och finns det ett hål in i den där tänkt garage ska komma , grannen har ingen vad jag kan se
Grannen har häck runt hela sin tomt jag ritade bara inte ut det. Vi har ingen häck alls just nu utan tomten är helt kal.

L
Hur hög är hacken :
En sista fråga innan mitt domutslag : är det en häck mellan er nerifrån gatan upp till slut och den står i tomtgräns , och grannens garage är gömt bakom häcken mot er sida
Om ni bygger garage , kommer ni att hacka ner hans häck ( klart det kan bli lite mörkt mellan garagen och dom dör där , men skit i det )

L Liteavvarje skrev:
Hur hög är hacken :
En sista fråga innan mitt domutslag : är det en häck mellan er nerifrån gatan upp till slut och den står i tomtgräns , och grannens garage är gömt bakom häcken mot er sida
Om ni bygger garage , kommer ni att hacka ner hans häck ( klart det kan bli lite mörkt mellan garagen och dom dör där , men skit i det )
Grannen har både staket och häck på sin sida (staket närmast oss). Den häcken är väl ca 120 cm hög. Vi har redan pratat om att sätta häck på vår sida om staketet för att slippa se det (gunnebo) och det finns det inget agg mot även om det inte är det bästa. Garage kommer stå 2.5 meter från tomtgräns precis som deras gör.

Jag förstår inte vad grannarna menar med att deras hus inte kommer att synas från gatan, det är väl deras eget garage som är mest i vägen. Jag tycker du skall bygga garaget där du själv känner det blir bäst. Lösningen du föreslår blir ju ganska symmetrisk, dvs deras garage skymmer ditt hus lika mycket som ditt tänkta garage kommer att skymma deras. Jag tycker du skall vara lika egoistisk som din granne o placera var du tycker blir bäst, nog för att man skall vara rädd om grannsämjan, men någonstans måste man sätta en gräns.

• Gilla
H_kan@88 och 7 till
  • Laddar…
De där är det löjligaste. Dem blir ju helt symmetriskt om ni bygger som ni tänkt. Visst ska man värna om grannar men skicka in bygglovet o vänta. Men närmare 4.5 m så kommer grannarna få ett ord med.

L
N Nicasin skrev:
Grannen har både staket och häck på sin sida (staket närmast oss). Den häcken är väl ca 120 cm hög. Vi har redan pratat om att sätta häck på vår sida om staketet för att slippa se det (gunnebo) och det finns det inget agg mot även om det inte är det bästa. Garage kommer stå 2.5 meter från tomtgräns precis som deras gör.
MITT UTSLAG BLIR SÅ HÄR
Enligt den information som framkommit om

Grannens protest om att hans hus inte kommer att synas så bra
Svar ; detta har ingen betydelse i ärendet , det går ypperligt att se huset i sin helhet om betraktaren går fram till mitten av fastigheten vid gatan och tittar över häcken
Protesten avslås

Fråga : Är grannens häck exakt i tomtgräns eller på hans sida
Om så är på fel sida , har ni full rätt att ansa den jäms med gränsen

Utslag : Ni ska bygga edert garage där ni tänkt , det är den mest naturliga platsen i enlighet med de normala byggsätt som är i tätbebyggt område , och stämmer väl in i miljön utan att det blir plottrigt

liteavvarje

• Gilla
Gladödrömmare och 4 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
De där är det löjligaste. Dem blir ju helt symmetriskt om ni bygger som ni tänkt. Visst ska man värna om grannar men skicka in bygglovet o vänta. Men närmare 4.5 m så kommer grannarna få ett ord med.
Detaljplan säger 2.5 meter så då borde de inte kunna säga något alls? Men håller med det blir symmetriskt och snyggt som vi planerat.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
MITT UTSLAG BLIR SÅ HÄR
Enligt den information som framkommit om

Grannens protest om att hans hus inte kommer att synas så bra
Svar ; detta har ingen betydelse i ärendet , det går ypperligt att se huset i sin helhet om betraktaren går fram till mitten av fastigheten vid gatan och tittar över häcken
Protesten avslås

Fråga : Är grannens häck exakt i tomtgräns eller på hans sida
Om så är på fel sida , har ni full rätt att ansa den jäms med gränsen

Utslag : Ni ska bygga edert garage där ni tänkt , det är den mest naturliga platsen i enlighet med de normala byggsätt som är i tätbebyggt område , och stämmer väl in i miljön utan att det blir plottrigt

liteavvarje
Tack för tydligt utlåtande. En fråga från mig: spelar det någon roll att det blir svårare att se hans entre från gatan? Då pratar vi att man måste se den över vår tomt eftersom den är på sidan.

L
Skit i det , det är inte erat problem , vill han att andra ska se entren på sitt hus , får han väl vrida huset .,
Är det något specielt med entren som han vill framhäva som vackert och vara stolt över

L Liteavvarje skrev:
Skit i det , det är inte erat problem , vill han att andra ska se entren på sitt hus , får han väl vrida huset .,
Är det något specielt med entren som han vill framhäva som vackert och vara stolt över
Det är ett ganska nybyggt kataloghus

L
Nybyggt varför vände dom då inte entren mot gatan eftersom det är så viktigt med insyn där
Nu ska ni inte bry er så mycket längre i det som är , utan se hur ni löser det med bygglov för ert garage och tänka på framtiden som infinner sig med lugn och ro

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
När grannarna sålde av marken sålde de även rätten till utsikten. Förutsättningarna efter köpet har förändrats och ni vill naturligtvis göra det som är bäst för er, vilket är er självklara rätt i det här fallet.. Om grannen tycker det är så svårt att leva med att de känner sig nödgade att flytta skulle de ha behållit tomten för att garantera sina önskemål.

Fortsätt dialogen med grannen om en möjlig kompromiss, men gör klart för dem att era önskemål om er boendesituation går före deras krav på hur ni ska planera er tomt och era byggnader.

• Gilla
Gladödrömmare och 3 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Nybyggt varför vände dom då inte entren mot gatan eftersom det är så viktigt med insyn där
Nu ska ni inte bry er så mycket längre i det som är , utan se hur ni löser det med bygglov för ert garage och tänka på framtiden som infinner sig med lugn och ro
De har dessutom själva ansökt om detaljplanen för tomterna i och med styckningen (detta var dock drygt 10 år sedan). Så de har varit med i processen hela vägen avseende planeringen av sin tomt. Tyvärr verkar en del tycka att man ändå ska få styra över grannarnas tomt också och inser inte att vi skulle kunna sätta upp en 3,5 meter hög tujahäck som gör att deras enplanshus inte alls syns från vår tomt.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Jag förstår inte synpunkten att det ni gör på er tomt kommer att dölja deras hus från vägen? Om ni sätter en 5 meter hög thujahäck istället för ett garage då? Är deras hus så vackert att de tycker att det är synd om de som parkerar på parkeringen inte ser deras hus?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.