14 207 läst ·
65 svar
14k läst
65 svar
Konflikt med försäkringsbolag ang. sjukdom
Suck... Med tanke på att meningeom i teorin kan uppstå varhelst det finns hjärnhinnor - kan du inte fråga dem var de drar gränsen för ”i hjärnan”? Ersätts ett hjärnstamsmeningeom? Eller måste de sitta ovanför gränsen till storhjärnan (supratentoriellt)? Eftersom de hittat på en egen nomenklatur som divergerar från ICD-10 måste de ju rimligen ha dessa definitioner nedskriva nånstans.
Fast ICD-10 skiljer ju på hjärna och ryggmärg, hjärnhinnor och ryggmärgshinnor.N Nyrostad skrev:
Det finns alltid gränsdragningsproblematik, men jag tror inte att det är det det handlar om här.
TH har helt enkelt gjort bort sig och raddat upp ICD-10-koder som inte motsvarar den beskrivande texten i villkoren. Man hade inte skrivit hjärnan om man hade avsett hela det centrala nervsystemet.
I praktiken hävdar ju nu TH att den mer restriktiva texten gäller och kunden att den bredare listan med ICD-koder gäller.
Jag tvivlar starkt på att detta kommer att lösa sig utan någon sorts prövning, men då misstänker jag att @Ramnemark har goda chanser att få rätt. Men å andra sidan är inte TH:s position direkt uppseendeväckande. Det står förmodligen stora summor på spel här.
Redigerat:
Det är som jag alltid säger om försäkringar.
"En försäkring ska man bara betala för, aldrig få något utav den"
Detta visar återigen hur svårt det är att få ersättning från en försäkring.
Kan bara önska TS lycka till i denna kamp mot försäkringsbolaget.
"En försäkring ska man bara betala för, aldrig få något utav den"
Detta visar återigen hur svårt det är att få ersättning från en försäkring.
Kan bara önska TS lycka till i denna kamp mot försäkringsbolaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Har du kollat om det finns någon hjälp att få hos Konsumenternas försäkringsbyrå: https://www.konsumenternas.se/
Hittade denna tråden först nu. Hur har det gått? Behöver du hjälp med argumentation? Jag arbetar med medicinsk informatik, något som innefattar bl.a. hur man kodar medicinsk information (enligt ICD10 eller annan terminologi). Enligt min mening är TH helt ute och cyklar i sin tolkning av sina villkor. Sammanfattningsvis tycker även jag att beskrivningen "hjärntumör, benign" är en rubrik, som därefter specificeras tekniskt genom angivelse av vilka ICD10-koder som ingår, och D32 är mycket riktigt ett sätt att ange alla underkategorier.
Det är överklagat till personförsäkringsnämnden, men det är lite knepigt då Trygg Hansa inte nekat något i sina meddelanden utan ersatt för tiden på sjukhus m.m. Så det kommer nog inte tas upp där förrens jag tvingat TH att skriva ett avslag på mitt krav. Jag har avslutat försäkringen då jag hade dubbla liv-sjuk-olycksfallsförsäkringar och jag redan innan detta haft dålig erfarenhet av TH. Som tur fick jag 50k av det andra försäkringsbolaget så jag gick inte tomhänt ut detta.
I grund och botten är det viktigaste att du har hälsan, förstås (enligt devisen: den friske har många önskningar, den sjuke bara en). Men rätt ska också vara rätt. Om du skulle få avslag med motivering och vill ha motargument så är det möjligt att jag kan bistå. Hör av dig isf, här eller i PM.Ramnemark skrev:
Det är överklagat till personförsäkringsnämnden, men det är lite knepigt då Trygg Hansa inte nekat något i sina meddelanden utan ersatt för tiden på sjukhus m.m. Så det kommer nog inte tas upp där förrens jag tvingat TH att skriva ett avslag på mitt krav. Jag har avslutat försäkringen då jag hade dubbla liv-sjuk-olycksfallsförsäkringar och jag redan innan detta haft dålig erfarenhet av TH. Som tur fick jag 50k av det andra försäkringsbolaget så jag gick inte tomhänt ut detta.
Beklagligt att läsa men tur att allt gått bra för hälsans skull iaf. Jag satt själv i typ samma sits förra hösten (men med en annan diagnoskod) och stressade upp mig själv otroligt just av denna anledning att man hört hur försäkringsbolagen krånglar.
I mitt fall så var oron obefogad, IF löste allting med bravur (förutom lite försening tack vare mitt sjukhus) och dom har fått en kund för livet. TryggHansa skyr jag som pesten efter att ha blivit blåst på ärrersättning som liten och sambon som blivit blåst på stora summor av medicinkostnader.
Du har alla rätt på din sida så du kommer vinna ifall det går vidare, hoppas däremot dom tar sitt förnuft till fånga och löser det för dig innan dess.
I mitt fall så var oron obefogad, IF löste allting med bravur (förutom lite försening tack vare mitt sjukhus) och dom har fått en kund för livet. TryggHansa skyr jag som pesten efter att ha blivit blåst på ärrersättning som liten och sambon som blivit blåst på stora summor av medicinkostnader.
Du har alla rätt på din sida så du kommer vinna ifall det går vidare, hoppas däremot dom tar sitt förnuft till fånga och löser det för dig innan dess.
Det borde vara rätt mycket pengar det handlar om, maken fick 60 000 plus lite utlägg och sjukersättning efter sin hjärntumör och det var en ren standardersättning med lätta kvarstående besvär efteråt. Även där TH och inget tjafs alls.Hemmakatten skrev:
Ramnemark skrev:
La ner TH för 10 år sedan. Dom fick en chans via ett tidigare jobbs Fordon (trafikförsäkring) men dom grisade ner sig än mer.
Nu ligger Snart Folksam i samma soptunna som verkar anammat samma beteende.
IF och Länsförsäkringar är de som faktiskt betalat ut vid skador hos mig.
Skönt att du kryade på dig
Jag menar att du, TS, bör stå på dig.
Visst, håller med om att 50 tusen inte kanske är så väldigt mycket pengar.
Men vet man hur det blir i framtiden? Finns det risk för återkommande tumörer. Finns det risk för framtida men med eller utan återkommande tumörer.
Det menar jag är något man måste fundera över. Du kommer aldrig i framtiden att kunna teckna en sjuk- och/ eller livförsäkring som täcker den sjukdomskod du har nu eller ens en närliggande kod. Alla försäkringsbolag kommer att friskriva sig för detta.
Tycker du ska kämpa på, gärna med kunnig jurist inom området för att få rätt gentemot TH.
Visst, håller med om att 50 tusen inte kanske är så väldigt mycket pengar.
Men vet man hur det blir i framtiden? Finns det risk för återkommande tumörer. Finns det risk för framtida men med eller utan återkommande tumörer.
Det menar jag är något man måste fundera över. Du kommer aldrig i framtiden att kunna teckna en sjuk- och/ eller livförsäkring som täcker den sjukdomskod du har nu eller ens en närliggande kod. Alla försäkringsbolag kommer att friskriva sig för detta.
Tycker du ska kämpa på, gärna med kunnig jurist inom området för att få rätt gentemot TH.