Under Covid blev priserna i sverige helat galna. "inflation" ropade man. Det var butikerna som började tokhöja priserna på smågrejerna. Toapapper Serla som jag bruka köpa på Rusta från 79kr till 129kr för en bibba. Över natten ändrades priset. En härlig doftande handkräm på Bodyshop från 69 till 99 och sen 149kr, på 1-2 års tid. Printerpapper från HP 500st 80gram, 39kr på Elgiganten. Nu 99kr (Canon). Biltema tar 79kr för en bibba av motsvarande papper. Grädde höjdes mycket kraftigt över natten nyligen, 40% 5dl höjdes med 10kr rakt av.
Att höja priserna på "små-kontantutlägg" är något man tillämpad i många år i handeln, men det tog fart ordentligt under senaste åren.
Vill tillägga något helt absurt. Jag har spanat in en ny lovande TV, modell TCL, Finns en 6, 7, 8, 9-serie, eller mer exakt: C6K, C7K osv. Exakt samma tv säljs även i Tyskland, med justerat modellnamn, Q6C. Q7C osv. (Faktiskt saluförs båda modellnamnen i Tyskland men med någon 1000-lapp i prisdiff) Men hör nu, i sverige är modellen flera gånger dyrare.
Exempel:
65" C8K elgiganten : 40,000kr. Webhallen 30.000kr
65" C8K valfri tysk kedja: 15.000kr (nu på erbjudande ca 14.000kr)
Maffia
Att höja priserna på "små-kontantutlägg" är något man tillämpad i många år i handeln, men det tog fart ordentligt under senaste åren.
Vill tillägga något helt absurt. Jag har spanat in en ny lovande TV, modell TCL, Finns en 6, 7, 8, 9-serie, eller mer exakt: C6K, C7K osv. Exakt samma tv säljs även i Tyskland, med justerat modellnamn, Q6C. Q7C osv. (Faktiskt saluförs båda modellnamnen i Tyskland men med någon 1000-lapp i prisdiff) Men hör nu, i sverige är modellen flera gånger dyrare.
Exempel:
Maffia
Och inte nog med det, många förpackningar krymper undan för undan. Kaffet är nere på 425-450 gram beroende på märke. Det är väl snart bara Arvid Nordquist som har 500 gramspaket. Många andra varor har gått ner avsevärt i kvalitet med bibehållet eller ökat pris, standardchokladen är numera nästan oätlig och smakar bara socker och dåligt fett. Vad gäller andra varor än livsmedel har jag dragit ner inköpen till ett minimum och söker begagnade alternativ där det är möjligt.Dracula skrev:
Under Covid blev priserna i sverige helat galna. "inflation" ropade man. Det var butikerna som började tokhöja priserna på smågrejerna. Toapapper Serla som jag bruka köpa på Rusta från 79kr till 129kr för en bibba. Över natten ändrades priset. En härlig doftande handkräm på Bodyshop från 69 till 99 och sen 149kr, på 1-2 års tid. Printerpapper från HP 500st 80gram, 39kr på Elgiganten. Nu 99kr (Canon). Biltema tar 79kr för en bibba av motsvarande papper. Grädde höjdes mycket kraftigt över natten nyligen, 40% 5dl höjdes med 10kr rakt av.
Exempel:
Maffia
Ser att folk handlar färre matvaror då mycket får reas ut, trots det har Coop gått över till att bara sätta ner med tjugofem procent från ordinarie pris, detta medför att kampanjvaror på extrapris blir dyrare i reakorgen än de färska varorna. Har sett hur butiken får köra vagnar med osålda varor till containern i stället för att sätta ner ytterligare.
Lustiga är att märken som här använder krympflation säljer i Ryssland ursprunglig storlek. Det är vi som är korkade och tillåter krympflationen.B Bitterhetsakademin skrev:Och inte nog med det, många förpackningar krymper undan för undan. Kaffet är nere på 425-450 gram beroende på märke. Det är väl snart bara Arvid Nordquist som har 500 gramspaket. Många andra varor har gått ner avsevärt i kvalitet med bibehållet eller ökat pris, standardchokladen är numera nästan oätlig och smakar bara socker och dåligt fett. Vad gäller andra varor än livsmedel har jag dragit ner inköpen till ett minimum och söker begagnade alternativ där det är möjligt.
Ser att folk handlar färre matvaror då mycket får reas ut, trots det har Coop gått över till att bara sätta ner med tjugofem procent från ordinarie pris, detta medför att kampanjvaror på extrapris blir dyrare i reakorgen än de färska varorna. Har sett hur butiken får köra vagnar med osålda varor till containern i stället för att sätta ner ytterligare.
Kaffe tänkte jag på, svenska märken som här inte finns i 500g längre säljs i Ryssland bara i 500g. Bekant som bor där som brukar skicka bilder på svenska märken som fortfarande säljs.F fredrik.johansson skrev:
Det är inte ovanligt att det är betydligt billigare i Tyskland (inkl frakt).Dracula skrev:
I de allra flesta fall är det väl bara att vara glad att man hittade ett bra erbjudande och slå till. Det är inte alls ovanligt att produkterna skickas från samma lager oavsett om man handlar i Svensk eller Tysk e-butik.
Innan vi var med i EU var skillnaderna betydligt större mot utlandet. Men man fick ofta betala tull vid import. Den fria marknaden inom EU gör att vi sakta men säkert får lika låga priser som de har i Tyskland.
Vill man att det skall gå snabbare handlar man i Tyskland, Vill man betala onödigt mycket handlar man i Sverige. Om man skall generalisera grovt.
I slutet av 2016 köpte jag inrikes frimärken, de kostade då 6,50:- och idag 22:-. Visst har brevvolymerna sjunkit men ändå är det en avsevärd höjning på mindre än tio år. Men jag ska väl inte gnälla, det finns de som haft det värre...
Tanken om att det skulle vara handlare som driver prisökningar och att krympflation skulle vara något annat än inflation är ändå ganska konstigt. Det gödslades med pengar från centralbanker och regeringar, och då blir allt dyrare.
Det var något man visste förut, men makroekonomisk hybris är precis som mycket annat cykliskt.
Det var något man visste förut, men makroekonomisk hybris är precis som mycket annat cykliskt.
Jag hörde siffran fyrtio procent av alla pengar globalt är skapade de senaste åren och det är klart det blir konsekvenser av att späda ut värdet på det viset. Sedan allt trixande med extremt låga räntor under många år som drivit upp priserna på fasta tillgångar något enormt.jonmo skrev:
Tanken om att det skulle vara handlare som driver prisökningar och att krympflation skulle vara något annat än inflation är ändå ganska konstigt. Det gödslades med pengar från centralbanker och regeringar, och då blir allt dyrare.
Brevvolymerna har nog kollapsat på dessa 9 år. De flesta får väl myndighetspost i Kivra och papperstidningar är nog snart borta. Här körs den dessutom ut av tidningens eget distributionsbolag.B Bitterhetsakademin skrev:
Å andra sidan har väl paketmängden exploderat men även om de körs ut av postbilen får de inte subventionera breven.