Hittar ingen tråd om detta, då jag misstänker att kondens kan uppkomma sommarnätter då väldigt sval nattluft kommer in till en väldig varm inomhus miljö. Jag kikar i ett Mollier-diagram och finner att låt säga 23 grader 50% luftfuktighet inomhus runt det oisolerade tilluftsröret och det kommer in 12 gradig sval nattluft borde kondensation uppträda på rörets utsida. Daggpunkten i detta fallet ligger redan vid knappt 13 grader. Rätta mig om jag har fel. Undrar nu om:
Är detta ett problem i praktiken?
Om det är ett problem, vilken tjocklek på typ Armaflex räcker?

Tack på förhand :)
Martin

Bästa svaret

Inget man isolerar för i normalfallet. Kör man däremot frikyla med kanske 7° tilluft så måste ventilationskanalerna kondensisoleras.

M Maxe67 skrev:
Hittar ingen tråd om detta, då jag misstänker att kondens kan uppkomma sommarnätter då väldigt sval nattluft kommer in till en väldig varm inomhus miljö. Jag kikar i ett Mollier-diagram och finner att låt säga 23 grader 50% luftfuktighet inomhus runt det oisolerade tilluftsröret och det kommer in 12 gradig sval nattluft borde kondensation uppträda på rörets utsida. Daggpunkten i detta fallet ligger redan vid knappt 13 grader. Rätta mig om jag har fel. Undrar nu om:
Är detta ett problem i praktiken?
Om det är ett problem, vilken tjocklek på typ Armaflex räcker?

Tack på förhand :)
Martin
Är det ett problem på sommaren så är det absout ett problem om vintern

Tråkigt att du inte fick ett bättre svar för jag har samma fundering!

Har ett trångt utrymme där jag vill ha minimal isoleringen runt tilluftskanalen, och funderar därför på hur tjock den måste vara. Eftersom jag inte har frikylan igång ännu vet jag inte hur kall luften kommer att bli såklart, vilket gör det svårare.

När jag googlar påstår gemini att FTX + frikyla via bergvärme typiskt kyler tilluften med 3-6 grader jämfört med utomhus, den påstår också att det är 13 mm armaflex man normalt använder.

Låter detta rimligt? Spontant tänker jag att om tilluften inte sänks mer än 6 grader känns det knappt som man skulle behöva isolering, speciellt eftersom RF inomhus redan kommer att vara sänkt som ett resultat av den kylda tilluften, och med det i beaktande verkar till och med 13 mm i överkant?

• Gilla
JonathanWT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.