Hej! märkte igår att det var kondens på fönstret på övervåningen "inre glaset 3glas isoler" har kollat vent. med A4 papper vid ventilen, det suger fast pappret.. googla lite och fann denna text!
" Allt för låg temperatur lokalt vid fönstret eller i hela byggnaden i syfte att spara energi kan vara orsak till kondens."
Och har haft lite kallt medvetet för att sedan kunna värma upp huset med braskamin vid hemkomst och även innan jobb på morgonen.
Har ftx aggregat i kök med luftvärme i huset och eftervärmare i undertaket i badrummet (acj?). Inga elradiatorer..
Har även medvetet pluggat hålet i köksfläkten! för frånluften? för att det brusa så mycket, ska sätta dit en frånluftsventil i taket ist.
kan mitt problem vara så enkelt?? Började när det vart kallt ca. -12

Redigerat:
Kondens på insidan av fönstren beror på två saker (ofta i kombination).
Att det bildas kondens beror rent fysiskt på att varm fuktig luft träffar på en kall fönsteryta. Man kan alltså bryta ner problemet i två delar:
1) varför finns det varm fuktig luft nära fönstret (dålig ventilation/luftcirkulation)
2) varför är fönsterglaset kallt (dåligt isolerat fönster)

b8q skrev:
Kondens på insidan av fönstren beror på två saker (ofta i kombination).
Att det bildas kondens beror rent fysiskt på att varm fuktig luft träffar på en kall fönsteryta. Man kan alltså bryta ner problemet i två delar:
1) varför finns det varm fuktig luft nära fönstret (dålig ventilation/luftcirkulation)
2) varför är fönsterglaset kallt (dåligt isolerat fönster)
det har jag oxå läst mej till! men var ej så förra året.. får se om kondensen försvinner nu när jag ökat på värmen i elaggregatet och justera tillbaks frånluftsdonet i köksfläkten tillsvidare

Vad är det för FTX? Roterande växlare? Den återvinner fukt i kallt väder. Jag fick också kondens på insidan av fönster i kall väderlek när jag bytte bort min gamla plattvärmeväxlare till ny FTX med roterande växlare.

Många hemma? Mycket duschande? Igensatta filter eller värmeväxlare i FTX:en?

Consensus skrev:
Vad är det för FTX? Roterande växlare? Den återvinner fukt i kallt väder. Jag fick också kondens på insidan av fönster i kall väderlek när jag bytte bort min gamla plattvärmeväxlare till ny FTX med roterande växlare.

Många hemma? Mycket duschande? Igensatta filter eller värmeväxlare i FTX:en?
Hej! har ett nytt roterande rego 200ve
2vuxna 1 tonåring och ett barn (2år)
filtrena var riktigt äckliga! har damsugit dom och ska köpa nya, aldrig bytt sedan januari

Tror att problemet är löst nu! Filtrena var som sagt var väldigt skitiga och har kört aggregatet på "normal" läge 2, knäppte över på 3 "högsta" och nu är snart all kondens borta på några timmar... vart nog ej tillräckligt med ventilation pga. filtrena aggr. orka ej dra runt det på läge 2
Någon som har tips på art man kan köpa filter billigt till rego 200 ve? hitta ej några på återförsälarens hemsida

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.