Hej allihopa!
Jag planerar att ta bort all hårt sittande gammal tapet på tretexskivor. Det verkar att ta bort det ytterlagret (löst på bilden) går smidigt men det som sitter fast på tretex ser jättejobbigt ut. Jag planerar att grundmåla och rullspackla väggen minst två gånger för att få ett slätt underlag innan målning.
Min fråga är behöver jag ta bort det hårt sittande lagret på tretex elle räcker med det ytterlagret?
Jag planerar att ta bort all hårt sittande gammal tapet på tretexskivor. Det verkar att ta bort det ytterlagret (löst på bilden) går smidigt men det som sitter fast på tretex ser jättejobbigt ut. Jag planerar att grundmåla och rullspackla väggen minst två gånger för att få ett slätt underlag innan målning.
Min fråga är behöver jag ta bort det hårt sittande lagret på tretex elle räcker med det ytterlagret?
Tack för svaret. Menar du att ta bort tretex helt och hållet och sätta gipsskiva eller sätta det direkt på tretex? Tyvärr funkar inte på tretex då tjockleken inte funkar mot foder och dörrar. Men om man skulle spackla ska man ta bort det hårt sittande lagret på tretex? Jag funderar om det blir klumpigt eller blir löst efter ett tag om jag spacklar utan att ta bort det fast lagret på tretex.F fribygg skrev:
Sätt upp renoveringsgips, 6mm. Finns fönster/dörrfoder som är avsedda för renoveringsgips..
Tack dör tips. Jag vill helst inte ta bort befintliga fodret. Fodret ser så här och jag har ingen aning hur de kan lösas.husägaren TS skrev:
Det som sitter fast hårt i treetexen behöver inte tas bort. Om strukturtapeten delar sig så gör du så. Sitter underlagret löst någonstans kan det bubbla upp när du blöter det. Så det kan vara poäng att fukta väggarna för att se om tapetens undre skikt sitter löst någonstans.
Dörrfodren sitter spikade. Man kan se spikarna på bilden. Det är ganska enkelt att bända loss dem med en kofot. De kan sedan spikas tillbaka och målas om. En normal gipsskiva är lika tjock som treetexen. Så om du ersätter treetex med gips får du inga problem med smygar.
Dörrfodren sitter spikade. Man kan se spikarna på bilden. Det är ganska enkelt att bända loss dem med en kofot. De kan sedan spikas tillbaka och målas om. En normal gipsskiva är lika tjock som treetexen. Så om du ersätter treetex med gips får du inga problem med smygar.
Klicka här för att svara




