Hej allihopa!
Jag planerar att ta bort all hårt sittande gammal tapet på tretexskivor. Det verkar att ta bort det ytterlagret (löst på bilden) går smidigt men det som sitter fast på tretex ser jättejobbigt ut. Jag planerar att grundmåla och rullspackla väggen minst två gånger för att få ett slätt underlag innan målning.

Min fråga är behöver jag ta bort det hårt sittande lagret på tretex elle räcker med det ytterlagret?

• Gammal tapet delvis borttagen från tretexskivor, visar avskalad yta och hårt sittande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsa ytan istället

F fribygg skrev:
Gipsa ytan istället
Tack för svaret. Menar du att ta bort tretex helt och hållet och sätta gipsskiva eller sätta det direkt på tretex? Tyvärr funkar inte på tretex då tjockleken inte funkar mot foder och dörrar. Men om man skulle spackla ska man ta bort det hårt sittande lagret på tretex? Jag funderar om det blir klumpigt eller blir löst efter ett tag om jag spacklar utan att ta bort det fast lagret på tretex.

Det är ett jättejobb att ta bort tapeten från tretexen och få ytan slät nog för målning.

• Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
Sätt upp renoveringsgips, 6mm. Finns fönster/dörrfoder som är avsedda för renoveringsgips..

husägaren TS husägaren TS skrev:
Finns fönster/dörrfoder som är avsedda för renoveringsgips..
Går att behålla befintliga foder och bara foga runt

husägaren TS husägaren TS skrev:
Sätt upp renoveringsgips, 6mm. Finns fönster/dörrfoder som är avsedda för renoveringsgips..
Tack dör tips. Jag vill helst inte ta bort befintliga fodret. Fodret ser så här och jag har ingen aning hur de kan lösas.

• Fönsterkarm med vita foder i kvällsbelysning, frågeställning kring hur det kan lösas utan att ta bort befintliga foder.
    Skapa konto
  • Dörrfoder med närbild på beige, vertikalt ribbad yta, intill glasruta.
    Skapa konto
  • Dörr eller fönsterfoder med vita lister mot en ljus tapet, visar närbild på hörnsamling.
    Skapa konto
Kofot 👌

Är det treetex o inte spånskiva den där tapeten är nog svår att ta bort det är en tapet med jutetrådar limmades med vävlim. Är det spån går det bra att sätta gips utanpå fodret är helt modernt öätt att ersätta.

Det som sitter fast hårt i treetexen behöver inte tas bort. Om strukturtapeten delar sig så gör du så. Sitter underlagret löst någonstans kan det bubbla upp när du blöter det. Så det kan vara poäng att fukta väggarna för att se om tapetens undre skikt sitter löst någonstans.

Dörrfodren sitter spikade. Man kan se spikarna på bilden. Det är ganska enkelt att bända loss dem med en kofot. De kan sedan spikas tillbaka och målas om. En normal gipsskiva är lika tjock som treetexen. Så om du ersätter treetex med gips får du inga problem med smygar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.