Första inlägget i forumet men har läst och lärt mig mycket här, så tack till alla som delar med sig av sin kunskap.

Jag ska komplettera elen hemma med några nya uttag och vill kontrollera att jag inte har missat något innan det utförs.

Jag vet att detta är behörighetskrävande.

1. Ska sätta upp två nya utanpåliggande uttag på en gipsvägg där matningen kommer att tas från ett befintligt infällt uttag.
- Sätter en förhöjningsram på 21 mm på det infällda uttaget för att kunna gå in med EQRQ underifrån i ramen.
- EQRQ förläggs öppet och klamras med Letti-klammer. Då det är gipsvägg utan OSB bakom funderar jag på antingen Letti gipsklammer eller Letti med dubbla ben. Då det är totalt ca 3 m öppen förläggning så vill jag kunna köpa klammer i mindre antal, därav min fråga då jag endast sett Letti gips i storpack.
- De två nya uttagen ligger efter varandra så i ena uttaget kommer man gå in och ut med EQRQ.

Hade tänkt använda Nexans EQRQ, någon annan kabel att rekommendera?

2 Ska sätta upp två nya uttag utomhus på ett uppvärmt förråd.
- Matningen tas inifrån förrådet från en kopplingsdosa och kommer gå igenom väggen och in i uttaget bakifrån.
- 12 mm VP rör i väggenomföringen som läggs lutande utåt så ev kondens rinner ut ur väggen.
- EKK dras öppet i förrådet och genom VP-röret. Behöver inte vara perfekt raka kabeldragningar i detta förråd och därför tänkte jag EKK då EQRQ inte får dras i VP-rör genom vägg om jag förstått det rätt.
- VP-röret tätas på den varma sidan med typ latexfog.

3. Behöver sätta upp ytterligare ett uttag på en uteplats och behöver dra kabel utomhus i öppen förläggning. Denna kommer utsättas för mycket solljus (söderläge) så jag behöver såklart en UV-skyddad svart kabel 1,5 3G av bra kvalitet. Tips på kabel mottages tacksamt.

4. Kan man sätta Plejd CTR-01 i en IP65 dosa utomhus?

5. Jag behöver dra fram nolla (N) till en apparatdosa bakom en strömbrytare för att koppla in en Plejd. Finns infälld kopplingsdosa i väggen (ca 1 m avstånd) ovanför brytaren där jag kan hämta nolla och gå ned till dosan bakom brytaren via befintligt VP-rör. Så länge jag hämtar nolla från samma grupp (säkring) så är det OK, korrekt? Kopplingsdosan är full så Plejd får inte plats där annars hade den kunnat läggas direkt i kopplingsdosan.

Vill bara kolla att jag inte missat något väsentligt eller tänkt helt galet. Tack på förhand.

Med så många frågor så kan man säga att det du missat är att du vet för lite ;) Men i stort är din plan ok, inga problem.

Fler uttag ska dock dimensioneras. Det är korta ledningar så själva ledningsdimensionering kan troligen hoppas över, men vi har ju ingen aning om ifall befintliga uttag i förråd etc redan är feldimensionerade. Sedan ska ju gruppen som helhet klara den extra belastning som uttagen är avsedda för. Till sist ska uttagen placeras på rätt/lämpliga ställen.

EXLQ är en trevlig kabel, lika styv som EQRQ och får användas både inom- och utomhus och tål solljus. Obs att detta kan skilja mellan olika fabrikat. Detta är Drakas variant: http://draka.se/cables/exlq-pure-450750-v/

2. Glöm inte att ta upp kondenshål i uttaget.

4. Det får du fråga Plejd om. De kanske inte mår bra av kyla. och kondens som kan bildas i dosan.

5. Ja det viktiga är att nollan kommer från samma grupp, och dessutom i samma ledning som matar strömbrytardosan med fas.

• Gilla
Karlsson52
  • Laddar…
Den som inte frågar kommer alltid veta för lite ;)

Dessa uttag är 230v uttag säkrade med 10A, kommer användas till lite ljusslingor, så inga större belastningar. Övrig belastning på samma grupp är belysning och 230V uttag.

D
Bo: vad menar du med kondenshål i uttaget?

Ska man borra ett hål i underkant för att föra it kondens även om uttaget är infällt i väggen?

Detta är utanpåliggande uttag, Schneider Exxact IP44. Har sådana sedan tidigare som elektriker satt upp och har inte sett några upptagna kondenshål.

Glömde nämna att kabeln för öppen förläggning utomhus ska vara svart. Några tips på bra kabel?

tommib
N1XV. Finns ner till 3G1,5.

En god tumregel är att allt elmaterial (dosor, brytare, uttag etc. Som monteras utomhus förses med kondenshål. I princip alla uttag, dosor etc. Gjorda för utomhus (IP44 eller högre) är försedda med markering eller ”knock-out” var detta ska göras. Hålet får inte sitta så att det går att föra in ett spetsigt föremål och komma åt något ledande. Normalt är det i bakkant på det man monterar och en markering i underkant. Hålet ska göras i underkant. I princip är det aldrig fel. Glöm inte jordfelsbrytare på uttag utomhus.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D
J Johan456 skrev:
En god tumregel är att allt elmaterial (dosor, brytare, uttag etc. Som monteras utomhus förses med kondenshål. I princip alla uttag, dosor etc. Gjorda för utomhus (IP44 eller högre) är försedda med markering eller ”knock-out” var detta ska göras. Hålet får inte sitta så att det går att föra in ett spetsigt föremål och komma åt något ledande. Normalt är det i bakkant på det man monterar och en markering i underkant. Hålet ska göras i underkant. I princip är det aldrig fel. Glöm inte jordfelsbrytare på uttag utomhus.
Kanske jättedum fråga men gäller det även ett infällt uttag på tex en fasad?

D Derbyboy skrev:
Kanske jättedum fråga men gäller det även ett infällt uttag på tex en fasad?
ingen dum fråga, jag hade aldrig monterat uttag så av flera skäl, främst för risken att det kommer in fukt. En sådan placering borde dock medföra mindre risk för kondens då det blir något varmare i dosan. Sen lär väl ev kondensvatten ta sig ut då en apparatdosa inte är tät. För säkerhets skull skulle jag dock borra ett 5mm hål så kondensvatten kan ta sig ut i luftspalten, mellan lockläkt och vindduk (beroende på fasadtyp). Det är dock väldigt ovanligt att kondens ställer till problem. Har dock varit på några sådana felsökningar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
A Appfly skrev:
Har sådana sedan tidigare som elektriker satt upp och har inte sett några upptagna kondenshål.
Och med det vill du säga, att de inte behövs, eller att du inte sett dem (de sitter på baksidan), eller?
Uttag som utsätts för stora och relativt hastiga temperaturväxlingar från varmt till kallt löper risk för kondens.
I ditt fall även om det mot förmodan skulle komma kondensvatten i VP-röret från insidan huset.

A Appfly skrev:
Glömde nämna att kabeln för öppen förläggning utomhus ska vara svart. Några tips på bra kabel?
Reka har "vanlig" installationskabel i svart och falu-röd färg. Elektroskandia har deras sortiment, vet inte hur det är med andra grossister.
https://www.elektroskandia.se/s?s=eqlq svart&artnr=0447161

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.