Hej, bygger ett litet 30kvm garage i Göteborg. Mer av ett förråd, hobbyverkstad än garage.
Tänker installera luftvärmepump för att sporadisk kunna värma upp till kanske 15 men annars försöka hålla över 0an.
Mina två frågor:
1) Funderar på att skippa installations skiktet på 45mm och sätta de invändiga väggskivorna direkt på mina 145mm reglar.
Alltså 145mm isolering i väggarna (200mm i betongplattan). Räcker detta? Eller bör jag satsa på 145+45 i väggarna?
2) Hade tänkt dra elen utanpåliggnade, rent estetiskt kanske det är snyggare att fälla in den, vad finns det för andra nackdelar/fördelar?
Tänker installera luftvärmepump för att sporadisk kunna värma upp till kanske 15 men annars försöka hålla över 0an.
Mina två frågor:
1) Funderar på att skippa installations skiktet på 45mm och sätta de invändiga väggskivorna direkt på mina 145mm reglar.
Alltså 145mm isolering i väggarna (200mm i betongplattan). Räcker detta? Eller bör jag satsa på 145+45 i väggarna?
2) Hade tänkt dra elen utanpåliggnade, rent estetiskt kanske det är snyggare att fälla in den, vad finns det för andra nackdelar/fördelar?
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Installationsskiktet är bara onödiga extrakostnader. Sätt skivorna direkt på reglerna. För sporadisk uppvärmning räcker 145 gott och väl. Om du t ex vill värma under en halv dag så märker du ingen skilnad mellan 145 och 190. Viktigare är att undvika drag.
Utanpåliggande el är praktisk och lätta att ändra. Gör du klamringen rätt (det finns ett antal trådar o det) kan det bli riktigt snyggt.
Utanpåliggande el är praktisk och lätta att ändra. Gör du klamringen rätt (det finns ett antal trådar o det) kan det bli riktigt snyggt.
Tack för bra input!T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man sätta OSB direkt mot ångbroms eller behöver man regla ut med 25mm för att skapa en luftspalt mellan OSB och ångspärr. Eller ska man helt sonika strunta i ångbromsen och tänka att OSB skivorna fyller den funktionen?
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Jag tror också att ångbromsen är överreklamerad. Jag hade nog slopat den.
Inte säker på om det var en fråga eller påpekande att jag inte borde låta temperaturen falla för mycket? 🙃Tomture61 skrev:
Absolut är det väl så att risken för kondens med medföljande problem med mögel/fuktskador ökar om man tillåter att gå under 12-16 grader, speciellt om man har ångspärr där fukt som bildas på insidan vid låga temperaturer inte kan vandra ut.
Ångbromsen är mer förlåtande mot temperatursvängningar och tillåter viss fuktvandring genom fasaden där trä och minerallull också kan buffra och torka ut fukt. Risken försvinner dock inte helt.
Är ju väldigt många sommarstugor där värmen stängs ner helt under vintern och i de flesta fall funkar det.
Sen är ju ett garage inte ett hus och det används lite annorlunda.
Jag tänker att jag får väl hålla lite koll och säkra att det är bra ventilation men jag är ju inte heller så sugen på att elda för kråkorna.
Edit: Efter lite eftertanke kring just kondensproblematiken (tack för att du fick mig att tänka till
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 535 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 535 inlägg
Hur fukt beter sig i klimatskalet i en isolerad men ouppvärmd byggnad är ju en vetenskap i sig .Skujk skrev:
Inte säker på om det var en fråga eller påpekande att jag inte borde låta temperaturen falla för mycket? 🙃
Absolut är det väl så att risken för kondens med medföljande problem med mögel/fuktskador ökar om man tillåter att gå under 12-16 grader, speciellt om man har ångspärr där fukt som bildas på insidan vid låga temperaturer inte kan vandra ut.
Ångbromsen är mer förlåtande mot temperatursvängningar och tillåter viss fuktvandring genom fasaden där trä och minerallull också kan buffra och torka ut fukt. Risken försvinner dock inte helt.
Är ju väldigt många sommarstugor där värmen stängs ner helt under vintern och i de flesta fall funkar det.
Sen är ju ett garage inte ett hus och det används lite annorlunda.
Jag tänker att jag får väl hålla lite koll och säkra att det är bra ventilation men jag är ju inte heller så sugen på att elda för kråkorna.
Edit: Efter lite eftertanke kring just kondensproblematiken (tack för att du fick mig att tänka till) kanske det tom är bättre att skita i att hålla det över 0an (har inget indraget vatten) och ha garaget som ett kallgarage. Jag bor ju i Göteborg, här är sällan riktigt kallt hur som helst, kanske bättre att värma upp det vid behov och låta det följa utomhustemperaturen i övrigt...
Dock gör isoleringen att temperaturerna inne / ute blir större och längre .
Vet att när jag fått upp tak + ytterväggar med träpanel så fick jag fukt på insidan av fönster + betongplattan blöt vid garageporten , detta sent på hösten .
Så troligtvis var temp i garaget lägre än på utsidan .
när jag fixa till extra garage som var öppen till nock 60-70m2 om minns fel ... var ~ 15grader på inne och ute då och dök under 0 så klart
så skar jag till vindskivor satte mellan reglarna och isolerade med 100 och korsskålning 50mm med 50 isolering med gips och taket enda stället med plast 22x100 och gips och blåsull 250mm
all elmaterial från biltema och monterat utanpåliggande
när var klart så höll det sig vid +2-3 inne
infravärmare håller det till 17
6år nu och inga bekymmer var jag har noterat =)
men såklart finns allitd nån som kommer att (så skulle inte jag etc)
så skar jag till vindskivor satte mellan reglarna och isolerade med 100 och korsskålning 50mm med 50 isolering med gips och taket enda stället med plast 22x100 och gips och blåsull 250mm
all elmaterial från biltema och monterat utanpåliggande
när var klart så höll det sig vid +2-3 inne
infravärmare håller det till 17
6år nu och inga bekymmer var jag har noterat =)
men såklart finns allitd nån som kommer att (så skulle inte jag etc)
En kondensavfuktare kan ju vara ett alternativ. Min SW22 drar ungefär 135W och det är ju ren värme vilket garaget värms upp med. Då får du koll på både fukten, som ändå är påtaglig här i Göteborg, samtidigt som du får lite värme. De gånger du vill värma ordentligt så kanske en mindre byggfläkt kan fungera? Så gör jag iaf, och det går ganska snabbt att få varmt.
Driftekenomin blir helt okej och då är mitt garage gammalt och fuktigt.
Driftekenomin blir helt okej och då är mitt garage gammalt och fuktigt.