3 169 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Komplettera aut. säkringar i gammalt Hagerskåp
Hej,
Ska under en övergångsperiod koppla in en extra grupp i ett litet Hagerskåp med DinLinesäkringar (Parallellt kopplat till en gammal riktigt rörig central som ska bytas ut längre fram). Behöver komplettera med ytterligare en 10A-säkring och undrar nu om det måste vara just DinLine eller om nåt annat funkar lika bra? Hittar bar tvåpoliga 10A på nätet. Spelar kanske ingen roll, det finns plats...
Men som sagt, måste det vara DinLine då eller funkar t ex QuickConnectgrejjor?
Ska under en övergångsperiod koppla in en extra grupp i ett litet Hagerskåp med DinLinesäkringar (Parallellt kopplat till en gammal riktigt rörig central som ska bytas ut längre fram). Behöver komplettera med ytterligare en 10A-säkring och undrar nu om det måste vara just DinLine eller om nåt annat funkar lika bra? Hittar bar tvåpoliga 10A på nätet. Spelar kanske ingen roll, det finns plats...
Men som sagt, måste det vara DinLine då eller funkar t ex QuickConnectgrejjor?
Så länge det är automatsäkringar och inte gängsäkringar så passar vilken automatsäkring som helst. Dock får du nog dra en MK som matar den nya säkringen, det är inte alls säkert en ev. 3-fasskena passar ihop.
Det finns två orsaker att välja samma sorts säkringar genomgående. Det ena är att fasskenorna passar om man använder sådana. Det andra är att det är snyggare. Med andra ord ta vad du får tag på. Passar inte en eventuell fasskena är det bara att använda lite RK i stället.
Jag vet, men eftersom det är tvättmaskin mm i tvättstuga/källare så känns det vettigt.
Siktar på QuickConnect JFB och säkring, så kan jag flytta över dem när det blir nytt skåp sen. Men det får en elektriker pilla med. Projektet med byte av gamla proppskåpet tar jag inte i med tång (ens isolerad sådan)
Siktar på QuickConnect JFB och säkring, så kan jag flytta över dem när det blir nytt skåp sen. Men det får en elektriker pilla med. Projektet med byte av gamla proppskåpet tar jag inte i med tång (ens isolerad sådan)
Klicka här för att svara