Jag ser att festool TS55 har en motor på 1200W medan t.ex.DW745 har 1700W och det borde vara skillnad när man sätter igång och klyver grövre virke? Nu är klingan större på dewalten jämfört TS55:an och en större klinga kräver gissningsvis en kraftigare motor iofs.
Om jag fattar den tekniska specifikationen korrekt på TS55:an så kan man max klyva 38 mm vid 45 grader vilket betyder att man inte kan klyva en 45-regel i 45 grader är det så?
Om jag fattar den tekniska specifikationen korrekt på TS55:an så kan man max klyva 38 mm vid 45 grader vilket betyder att man inte kan klyva en 45-regel i 45 grader är det så?
TS55an är inriktad på att vara lätt att använda. Skall du klyva 45 reglar i 45 grader skall du upp i TS75, som också har en effekt mer lik DW745. Specen jag har säger inte 38 mm utan 43 mm för TS55, men i båda fallen är det för litet för en 45 regel.bra-byggare skrev:Jag ser att festool TS55 har en motor på 1200W medan t.ex.DW745 har 1700W och det borde vara skillnad när man sätter igång och klyver grövre virke? Nu är klingan större på dewalten jämfört TS55:an och en större klinga kräver gissningsvis en kraftigare motor iofs.
--- Mats ---
43mm för sågen, men monterad i CMS blir det 38mm:
http://www.festool.se/Produkter/Pag...x?pid=561274&name=Set-CMS-TS-55-CMS-TS-55-Set
http://www.festool.se/Produkter/Pag...x?pid=561274&name=Set-CMS-TS-55-CMS-TS-55-Set
Det finns en Hercules såg på Bauhaus som är liten som en kakelsåg ungefär, kanske inte ett tekniskt under men för att klyva reglar så borde det räcka ... (har inte provat själv)
Problemet med små och lätta bordssågar är att man tippar omkull dem när man baxar runt virket och kanske trycker på lite när man sågar
Problemet med små och lätta bordssågar är att man tippar omkull dem när man baxar runt virket och kanske trycker på lite när man sågar
http://cgi.ebay.co.uk/DEWALT-DW745R...Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item35adbf9f8c de ville ha dubbel frakt pga storleken på stativ och såg.bra-byggare skrev:
Om man är beredd att betala 15kkr för att en bordssåg ska vara någon centimeret smalare för att gå in genom en dörr så är det ju billigt att byta dörren
. Personligen så tycker jag att man tappar poängen med en klyv/bordssåg om det blir för liten hanteringsyta. Har själv en bosch och skulle nästan önska att bordet var ännu större. Ju mindre det är kommer att göra att det blir svårt att klyva rakt och få ett bra resultat. visst att kunna klyva en 2*2 går nog på de flesta sågar men om du ska klyva långa bräder eller ex-vis skivor så blir en liiten såg nästan oanvändbar. Men smaken är som baken: delad...
mvh
M
mvh
M
Nja, 15k för bordssågen är inte enbart för att den har ett kompakt format. En TS55+CMS har mycket andra intressanta egenskaper (som att man får en festool sänksåg på köpet t.ex.). Sen råkar den vara liten och gå in genom min dörr också och det gör att den finns med på min radar.
Är det en kompakt och lätt bordsåg som fortfarande har gym precision så är cms-ts55 alternativt cs50 doom given valen.
Jobbar som inredningssnickare och reser mycket, har ungefär 3 års erfarenhet av cms sågen och 2 av cs50 som nu betjänar som min portabla bordsåg medans svärfar har cmsn på långtidslån sen 2 år tillbaka.
Finns inga finare portabla sågar som ger samma precision I mitt tycke
Jobbar som inredningssnickare och reser mycket, har ungefär 3 års erfarenhet av cms sågen och 2 av cs50 som nu betjänar som min portabla bordsåg medans svärfar har cmsn på långtidslån sen 2 år tillbaka.
Men om man tror man skall ha sågen mest i CMSen och inte mest för hand, skall man fundera på TS75 i CMSen istället.gifen skrev:Är det en kompakt och lätt bordsåg som fortfarande har gym precision så är cms-ts55 alternativt cs50 doom given valen.
--- Mats ---
Hej
Valet beror ju på hur stora prylar du skall klyva.
Det blir inte så breda skivor om de skall löpa igenom en 67cm dörr.
Tex klyva en 244 cm plyfa blir (244cm ggr 2 + en mäniska i ena ändan) dvs en ganska stor verkstad.....
Håller med de flesta kommentarerna att en för liten justersåg inte är bra.
- För lite motor riskerar att gå varm.
- Man behöver ofta några mm extra sågdjup.
- En för lätt såg "tippar/flyttar på sig" för lätt.
- Bordet är för lite på alla ledder för att få bra precision.
Jag föll för en Woodstar (Plano Maskin).
Anser att det är en bra maskin med plåtbord (3 Kw 315 mm klinga, 60 Kg, hjul och skottkärrehandtag. Pris 2995
.
MEN för den riktigt bra precisionen behövs ett gjutet bord och ett rejält parallellanslag.
Lycka till
Peter
Valet beror ju på hur stora prylar du skall klyva.
Det blir inte så breda skivor om de skall löpa igenom en 67cm dörr.
Tex klyva en 244 cm plyfa blir (244cm ggr 2 + en mäniska i ena ändan) dvs en ganska stor verkstad.....
Håller med de flesta kommentarerna att en för liten justersåg inte är bra.
- För lite motor riskerar att gå varm.
- Man behöver ofta några mm extra sågdjup.
- En för lätt såg "tippar/flyttar på sig" för lätt.
- Bordet är för lite på alla ledder för att få bra precision.
Jag föll för en Woodstar (Plano Maskin).
Anser att det är en bra maskin med plåtbord (3 Kw 315 mm klinga, 60 Kg, hjul och skottkärrehandtag. Pris 2995
MEN för den riktigt bra precisionen behövs ett gjutet bord och ett rejält parallellanslag.
Lycka till
Peter
Det är två delar i diskussionen. Dels att hantera de stora skivorna. Jag gör precis som du säger, minskar dem i dimension innan jag tar finklyvningen i sågen. Den andra halvan är att skilja mellan basstorlek och totalstorlek.bra-byggare skrev:
CMSen är minst 44 bred, CMSen är när man flyttar den minst så bred. Men som den står i mitt garage står den med två breddningsbord och ett justerbord på. Då är den 67+41+41= runt 150 bred. Det vill säga det är både en liten såg och en såg med ett stort bord. Jag har inte köpt förlängare utan till stora skivor kör jag med best tools rullar framför och bakom sågen. Hade jag känt ett behov av förlängare till skivorna hade jag köpt en.
Vitsen med CMSen är att den är en kompromiss mellan hög precision och flyttbarhet/utrymme. En riktigt bra såg av märket Hammer är bättre, men då skall man ha plats till den, det har jag inte. Jag har inte ens plats att alltid ha båda breddarna på sågen. Men behöver jag dem, finns de där och låter mig utan problem och med god precisions klyva skivor i de storlekar jag behöver. Behöver jag riktigt stora sivor (kluvna större än 100) köper jag dem kluvna på Bauhaus vars såg är bra.
--- Mats ---