M
TS takavvattning från både huset och carporten verkar mynna ut på den egna garageinfarten så frågan är om inte en cigarr snarare förvärrar TS problem med vattnet.
Garageinfart där takavvattning från hus och carport syns rinna ut på asfalten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för alla svar! Trodde inte min fråga skulle väcka sådant intresse.

I natt regnade det kraftigt vid 01-tiden så jag passade på att gå ut och kika. Det är egentligen inga problem på uppfarten i sig. Vattnet rinner långsamt ned mot gräsplätten men där breder den ut sig 3-4 meter längsgående vägen i en pöl. 5 timmar senare på morgonen har allt runnit undan.

Slutsats: Det är väl snarare att försöka leda bort vattnet från gräsplätten som är problemet och inte att vattnet går via vår uppfart. Så en bula eller infartskantsten måste ju gå förbi hela uppfarten för att sprida vattnet jämnare längs vägen ifall det ska ha någon effekt och det ser nog inte så snyggt ut. Bättre kanske att leda bort vattnet bättre från plätten så det rinner längsgående vägen genom ett dike el dyl. Vad vet jag ?. Man kan säga att halva pölen är på min mark och halva på kommunens. Jag får avvakta tills jag i dagsljus kan se vad som händer när det spöregnar. Ska till mer regn i morgon.

Kanske det slutar med att detta är ett icke problem. Men jag hade kanske tänkt bygga en mur eller häck som gräns och då vill man ju inte ha den översvämmad då och då.

F Fixarpappa skrev:
Stora vägar byggs med Bombering.
Fastighetsägaren har inte ansvar för att ta hand om kommunens vatten och bör således inte göra det.

Ska man vända sig till kommunen om gräsmattan i trädgården behöver dräneras också?

Ligg på kommunen att åtgärda problemet!

Vägar och gator, oberoende av storlek, byggs med bombering eller skevning :) Jobbar som Vägprojektör och huvudfokus när vi projekterar brukar vara att få bort vatten. I detta fall verkar man ha misslyckats med antingen projekteringen eller utförandet.

• Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Markägare får inte leda in dagvatten på angränsande fastigheter. Glasklart att kommunen måste lösa detta på sin egen mark….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.