69 513 läst ·
239 svar
70k läst
239 svar
Kommunen tvingade gräva upp tomten pga läcka - fanns ingen
För det första- nu är detta ingen väg, utan det är en ledning.P polaris78 skrev:Har man servitut eller ledningsrätt i nån form så är man ju inte där olovligen. som krävs för att dömmas för hemfridsbrott
Har du tex servitut på att använda vägen över grannens gårdsplan som mest troligt ligger i dennes hemfridszon så ger ju servitutet en rätt att färdas där och ett försök till åtal för hemfridsbrott kommer ju falla på att den som färdas där är där enligt servitutets rättighet...
Servitut eller ledningsrätt i nån form ibland via kundavtal ger en orsak / ursäkt och plötsligt är man inte där "olovligen"
Syftet med besöket är inte att bråka eller kränka nåns hemfridszon så även uppsåt blir svårt
Det var det jag försökte dra paralellen till att servitutet(eller annan form av ledningsrätt kundavtal sov osv) slår ett "hål" hemfridszonen på den del av tomten där väg eller ledningar ligger där servitutet ger påtvingad rätt till yta som annars hade varit solklart hemfridsbrott
Och - jag undrar vem som har servitut för väg i sin hemfridszon? Suck...
Och återigen - har du lagstöd /referens för dina påståenden?
Och du kan ju jämföra med en hyreslägenhet - har fastighetsägaren rätt att
när som helst gå in i lägenheten???
Men jag kan nämna följande exempel, i avtalsförslag för ledningsrätt för fjärrvärme,
där bl.a. följande står, gällande fastighet, det står alltså inte tomt:
| Ledningsägaren ska, om inte särskilda skäl föranleder annat, lämna information till fastighetsägaren om förestående anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse samt om fällning av träd och vegetation i samband därmed eller i samband med ledningens drift. |
Dom vattenledningar som är inne på fastigheten är fastighetsägarens, endast vattenmätaren, inne i huset, tillhör VA-bolaget. Avstängningsventilen, hos mig, finns under ett lock i trottoaren. Men fan så trögt det var att stänga av den i vintras, kan inte ha varit rörd på mååååånga ååååår.....P pmd skrev:Det troligaste är att tomtägaren har avtalat med kommunens vattenbolag om att det får dra ledningar till tomtägarens hus. Ett vanligt kundavtal, alltså.
Oavsett typ av avtal/rättighet så är det dock rimligt att folk som ska undersöka en vattenläcka på tomten presenterar sig för ägaren och förklarar varför de är där.
Eftersom jag inte har tillgång till exakt hur servitutstexten är formulerad så har jag givetvis inte det men hela iden med ett servitut är att ge härskande fastighet och deras företrädare rättigheter som de annars inte skulle ha haft.S StefanMJ skrev:
Skulle det vara något ovanligt menar du?S StefanMJ skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
När ett servitut belastar din fastighet så är det mot dom som har servitutet svårare att ta dessa för hemfridsbrott då dom har ett servitut som ger tillgång enligt servitutet / ledningsrättS StefanMJ skrev:För det första- nu är detta ingen väg, utan det är en ledning.
Och - jag undrar vem som har servitut för väg i sin hemfridszon? Suck...
Och återigen - har du lagstöd /referens för dina påståenden?
Och du kan ju jämföra med en hyreslägenhet - har fastighetsägaren rätt att
när som helst gå in i lägenheten???
Men jag kan nämna följande exempel, i avtalsförslag för ledningsrätt för fjärrvärme,
där bl.a. följande står, gällande fastighet, det står alltså inte tomt:
Ledningsägaren ska, om inte särskilda skäl föranleder annat,
lämna information till fastighetsägaren om förestående
anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse samt
om fällning av träd och vegetation i samband därmed eller i
samband med ledningens drift.
Vägen var ett exempel för att försöka få dig med några fler att förstå skillnaden och hur ett servitut ger tillgång och det försvagar hemfridslagstiftningen på den delen där servitutet ger rättigheter
Finns massor av äldre gårdar där vägen går över gårdsplanen och om inte vägen fanns där skulle det vara solklar hemfridszon och omöjligt att stå mitt på gården utan begå hemfridsbrott.
Syfte med ledningsrätt att ge en ledningshavare rätt att för allmännyttiga ändamål (t.ex. vatten, el, gas) bygga, underhålla och förnya ledningar på annans mark
att underhålla ledning innefattar såklart att söka fel och laga vid behov
Att jämföra med hyreslägenheten så är kraven ngt högre när du går ända in i någons bostad än när du står på nåns tomt med ledning i marken
Det finns vad jag vet inte ett enda fall där personal med ledningsrätt har fälts för hemfridsbrott så långe man har hållit sig till att kolla felsöka laga ledningar och orsaken till det är bland annat att det krävs i lagtexten att man är obehörig , vilket man ju inte är när man använder ett servitut
Sen finns det såklart fall där folk missbrukar sin servitutsrätt och därmed begår hemfridsbrott för man är på fel plats på tomten eller springer där i onödan osv osv
Själva tillträdet för att nyttja servitutet är inte ett hemfridsbrott, så länge det sker på ett sätt som inte innebär att man olovligen tränger in eller kvarstannar i hemfridszonen och är nödvändigt för syftet med servitutet
Så vill du motbevisa mig kan du leta på ett rättsfall där man tagit folk som är där enligt servitutet ,men ändå fällts för hemfridsbrott... lycka till det finns helt enkelt inte för du misstolkar delen med vad som krävs för att lagföras för hemfridsbrott
Återigen - redovisa lagstöd /referens för dina påståenden.Alfredo skrev:
Och vad är innebörden av detta? Utdrag ur avtalstext för fjärrvärme för konsumen:
"Ledningsägaren ska, om inte särskilda skäl föranleder annat,
lämna information till fastighetsägaren om förestående
anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse samt
om fällning av träd och vegetation i samband därmed eller i
samband med ledningens drift."
Och enligt advokat gäller hemfridszonen även för myndighetspersoner, som jag nämnt tidigare.
Återigen - redovisa lagstöd /referens för dina påståenden, istället för en massa babbel, personliga åsikter och någon sorts sjlävpåhittade primitiva logiska runtikringresonemang.P polaris78 skrev:När ett servitut belastar din fastighet så är det mot dom som har servitutet svårare att ta dessa för hemfridsbrott då dom har ett servitut som ger tillgång enligt servitutet / ledningsrätt
Vägen var ett exempel för att försöka få dig med några fler att förstå skillnaden och hur ett servitut ger tillgång och det försvagar hemfridslagstiftningen på den delen där servitutet ger rättigheter
Finns massor av äldre gårdar där vägen går över gårdsplanen och om inte vägen fanns där skulle det vara solklar hemfridszon och omöjligt att stå mitt på gården utan begå hemfridsbrott.
Syfte med ledningsrätt att ge en ledningshavare rätt att för allmännyttiga ändamål (t.ex. vatten, el, gas) bygga, underhålla och förnya ledningar på annans mark
att underhålla ledning innefattar såklart att söka fel och laga vid behov
Att jämföra med hyreslägenheten så är kraven ngt högre när du går ända in i någons bostad än när du står på nåns tomt med ledning i marken
Det finns vad jag vet inte ett enda fall där personal med ledningsrätt har fälts för hemfridsbrott så långe man har hållit sig till att kolla felsöka laga ledningar och orsaken till det är bland annat att det krävs i lagtexten att man är obehörig , vilket man ju inte är när man använder ett servitut
Sen finns det såklart fall där folk missbrukar sin servitutsrätt och därmed begår hemfridsbrott för man är på fel plats på tomten eller springer där i onödan osv osv
Själva tillträdet för att nyttja servitutet är inte ett hemfridsbrott, så länge det sker på ett sätt som inte innebär att man olovligen tränger in eller kvarstannar i hemfridszonen och är nödvändigt för syftet med servitutet
Så vill du motbevisa mig kan du leta på ett rättsfall där man tagit folk som är där enligt servitutet ,men ändå fällts för hemfridsbrott... lycka till det finns helt enkelt inte för du misstolkar delen med vad som krävs för att lagföras för hemfridsbrott
Och återigen, som jag nämnt tidigare - hemfridszonen gäller även för myndighetspersoner, enligt advokat.
Och hur svårt kan det vara att förstå innebörden i denna avtalstext? Läsförståelse?
| Ledningsägaren ska, om inte särskilda skäl föranleder annat, lämna information till fastighetsägaren om förestående anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse samt om fällning av träd och vegetation i samband därmed eller i samband med ledningens drift. |
Ledningspersonal är alltså behörig endast vid akutsituationer, eller om ledningsägaren har lämnat information till fastighetsägaren i förväg om tillträde.
Redigerat:
Med tillägget att servisventilen får manövreras endast av VA-personal. Men i en akutsituation får även den akutberörda manövrera ventilen.Demmpa skrev:
Och det var det exemplet jag syftade på.P pmd skrev:
Antagligen ingen alls men som så ofta har diskussionen taget en vidare omfattning än att enbart konkret handla om ursprungsfrågan.P pmd skrev: