S StefanMJ skrev:
Nix, VA-bolaget kan inte tvinga VA-kunden till uppgrävning av ledningar. Påståendet visar bara hur okunnig du är i ämnet. Däremot kan VA-bolaget "hota" med avstängning av vattentillförseln om inte kundens anläggning uppfyller ställda krav. Och filosofin kan du lämna därhän.
Man stänger inte av vattnet. Det har nog aldrig hänt efter om det är en säkerhetsfråga (släckvatten).Däremot finns nog exempel på att man har strypt tillförseln för något företag som slarvat och inte följt råd och förelägganden. Avstängning är nog i de fall det är ett rent rivningshus i väntan på framtida planer för fastigheten.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Man stänger inte av vattnet. Det har nog aldrig hänt efter om det är en säkerhetsfråga (släckvatten).
Jo, va huvudmannen får stänga av vattnet till slutkund.
Nej det är ingen säkerhetsfråga, släckvatten tas från speciella brandposter/brandpostventiler i marken på (huvud)ledningarna innan servisventilen.

H hovapettson skrev:
Däremot finns nog exempel på att man har strypt tillförseln för något företag som slarvat och inte följt råd och förelägganden. Avstängning är nog i de fall det är ett rent rivningshus i väntan på framtida planer för fastigheten.
Ja, det är mycket vanligare att vattenflödet stryps än att det stängs av helt.

Om vattnet efter servisventilen hade använts som släckvatten så hade det inte fungerat om flödet hade strypts.

Juridik vattenavstängning:
https://www.svensktvatten.se/vara-sakomraden/juridik/vattentjanstlagen/vattenavstangning/

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, va huvudmannen får stänga av vattnet till slutkund.
Nej det är ingen säkerhetsfråga, släckvatten tas från speciella brandposter/brandpostventiler i marken på (huvud)ledningarna innan servisventilen.

Ja, det är mycket vanligare att vattenflödet stryps än att det stängs av helt.

Om vattnet efter servisventilen hade använts som släckvatten så hade det inte fungerat om flödet hade strypts.

Juridik vattenavstängning:
[länk]
Såklart har brandbilarna med någon kubik och brandposterna har de nog koll på - hoppeligen! Men man stänger aldrig av vattnet, vilket var min poäng. Man FÅR naturligtvis men det görs nog inte. Har du ett exempel? Berätta.

P
S StefanMJ skrev:
Och filosofin kan du lämna därhän.
Nej, inte alls! Filosofi är intressant. Speciellt i sådana här fall då man ska avgöra om något är bevisat.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Nix, VA-bolaget kan inte tvinga VA-kunden till uppgrävning av ledningar.
Om vattenbolaget stänger av (eller kanske bara hotar med att stänga av) vattnet så blir vattenkunden tvungen att gräva, för att åter få vattentillförsel, om det visar sig att läckan finns under jord.
Har vattenbolaget då tvingat kunden att gräva aller inte? Det är en filosofisk fråga.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Såklart har brandbilarna med någon kubik och brandposterna har de nog koll på - hoppeligen! Men man stänger aldrig av vattnet, vilket var min poäng. Man FÅR naturligtvis men det görs nog inte. Har du ett exempel? Berätta.
Att du hänvisade till säkerhet/släckning som skäl till att avstängning inte utförs är helt felaktigt skäl.
Vi de tillfällen som va huvudmannen behöver stänga av en vattenstam tillfälligt så meddelas aktuell räddningstjänst om det hela.

Nej, jag har inga exempel på där vattnet har stängts av.
Att det sällan stängs av beror bl.a. på att va huvudmannen är tvungen att erbjuda hämtning av vatten vid en relativt närbelägen plats, därav används strypning av flöde i första hand. Precis som jag skrev tidigare samt vad som står i länken jag postade.

Se även följande huvudmännens hemsidor, som är några exempel,
https://miva.se/kundservice/vanliga...-kopplas-vattnet-pa-efter-att-jag-har-betalat
https://nsva.se/mitt-vatten/faktura-och-betalning/om-du-inte-betalar-din-faktura/
https://www.nvaa.se/vatten-och-avlopp/avgifter-for-vatten-och-avlopp/obetalad-faktura

• Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nix. Parkeringsbolaget utfärdar ALDRiG böter, oavsett om de misstänker eller om det är en faktiskt felparkering. Nu vill jag att vi håller Stefan nivå i tråden.
Jasså, vad menar du med det? Menar du parkeringsövervakningsbolaget? Och vad menas med "vi håller Stefan nivå i tråden"??? "

Så här står det hos Tran Sport Styrelsen:
"Kontrollavgifter (felparkeringar på tomtmark) som utfärdas av markägare eller privata parkeringsbolag administreras inte av oss. Har du frågor om en sådan behöver du vända dig till markägaren eller parkeringsbolaget."

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du att ett P-bolag skulle kunna utfärda böter?
Japp, så här står det hos Tran Sport Styrelsen:
"Kontrollavgifter (felparkeringar på tomtmark) som utfärdas av markägare eller privata parkeringsbolag administreras inte av oss. Har du frågor om en sådan behöver du vända dig till markägaren eller parkeringsbolaget."

Redigerat:
H hovapettson skrev:
Man stänger inte av vattnet. Det har nog aldrig hänt efter om det är en säkerhetsfråga (släckvatten).Däremot finns nog exempel på att man har strypt tillförseln för något företag som slarvat och inte följt råd och förelägganden. Avstängning är nog i de fall det är ett rent rivningshus i väntan på framtida planer för fastigheten.
Jodu. Bl.a. detta står på Svenskt Vattens webbsida:
"Om kommunen eller VA-huvudmannen utfärdat exempelvis ett bevattningsförbud med stöd av kommunala föreskrifter om användningen av den allmänna VA-anläggningen och en fastighetsägare eller VA-abonnent inte följer detta kan huvudmannen, med stöd av vattentjänstlagen, stänga av vattnet. "!

P pmd skrev:
Nej, inte alls! Filosofi är intressant. Speciellt i sådana här fall då man ska avgöra om något är bevisat.
Jag utgår från att VA-bolag och rättsväsende håller sig borta från filosofin, men du får ju gärna ha det som din hobby. Eller ska man döpa om Tingsrätten till Filosofirätten, och Domstolarna till Filosofistollarna. Hahaha.

Redigerat:
P pmd skrev:
Om vattenbolaget stänger av (eller kanske bara hotar med att stänga av) vattnet så blir vattenkunden tvungen att gräva, för att åter få vattentillförsel, om det visar sig att läckan finns under jord.
Har vattenbolaget då tvingat kunden att gräva aller inte? Det är en filosofisk fråga.
Nej, inget tvång där inte. VA-kunden skulle ju kunna fixa sitt vatten på annat vis, t.ex. via egen brunn, eller hämta hos grannen.

Alfredo Alfredo skrev:
Det gör den ibland. Jag äger exempelvis en fastighet där kommunens kran är någon meter in på min mark. Att ha kranen på andra sidan gränsen vore märkligt, då den i så fall hade varit på en annan privat fastighet.

Ett råd till dig är att sluta vara så tvärsäker. Det du ser som en sanning är inte alltid den enda sanningen. Världen är mer mångfasetterad än så och bara för att du ser ett sätt som normalt betyder det inte att det inte kan finnas andra sätt som också förkommer.
Stämmer det verkligen att avstängningsventilen är inne på din mark? Enligt ABVA ska det se ut så här:

• Schematisk bild som visar förbindelsepunkters placering mellan fastigheter och servitutsledningar enligt ABVA, med markeringar för fastighetsgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
"Kontrollavgifter (felparkeringar på tomtmark) som utfärdas av markägare eller privata parkeringsbolag administreras inte av oss.
Det är inga böter.

• Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Stämmer det verkligen att avstängningsventilen är inne på din mark?
Ja.

Claes Sörmland
S StefanMJ skrev:
Avstängningsventilen finns inte inne på tomten...
Lagregleringen om var förbindelsepunkten (som oftast är samma plats som avstängningsventilen):

Lagtext om vattenförsörjning och avlopp beskriver regler för förbindelsepunktens placering och samråd med fastighetsägare.

Så var denna ligger kan i det enskilda fallet variera även om den vanligaste projekteringen lär vara alldeles utanför fastighetsgränsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.