69 511 läst ·
239 svar
70k läst
239 svar
Kommunen tvingade gräva upp tomten pga läcka - fanns ingen
Man stänger inte av vattnet. Det har nog aldrig hänt efter om det är en säkerhetsfråga (släckvatten).Däremot finns nog exempel på att man har strypt tillförseln för något företag som slarvat och inte följt råd och förelägganden. Avstängning är nog i de fall det är ett rent rivningshus i väntan på framtida planer för fastigheten.S StefanMJ skrev:
Jo, va huvudmannen får stänga av vattnet till slutkund.H hovapettson skrev:
Nej det är ingen säkerhetsfråga, släckvatten tas från speciella brandposter/brandpostventiler i marken på (huvud)ledningarna innan servisventilen.
Ja, det är mycket vanligare att vattenflödet stryps än att det stängs av helt.H hovapettson skrev:
Om vattnet efter servisventilen hade använts som släckvatten så hade det inte fungerat om flödet hade strypts.
Juridik vattenavstängning:
https://www.svensktvatten.se/vara-sakomraden/juridik/vattentjanstlagen/vattenavstangning/
Såklart har brandbilarna med någon kubik och brandposterna har de nog koll på - hoppeligen! Men man stänger aldrig av vattnet, vilket var min poäng. Man FÅR naturligtvis men det görs nog inte. Har du ett exempel? Berätta.Demmpa skrev:
Jo, va huvudmannen får stänga av vattnet till slutkund.
Nej det är ingen säkerhetsfråga, släckvatten tas från speciella brandposter/brandpostventiler i marken på (huvud)ledningarna innan servisventilen.
Ja, det är mycket vanligare att vattenflödet stryps än att det stängs av helt.
Om vattnet efter servisventilen hade använts som släckvatten så hade det inte fungerat om flödet hade strypts.
Juridik vattenavstängning:
[länk]
Om vattenbolaget stänger av (eller kanske bara hotar med att stänga av) vattnet så blir vattenkunden tvungen att gräva, för att åter få vattentillförsel, om det visar sig att läckan finns under jord.S StefanMJ skrev:
Har vattenbolaget då tvingat kunden att gräva aller inte? Det är en filosofisk fråga.
Att du hänvisade till säkerhet/släckning som skäl till att avstängning inte utförs är helt felaktigt skäl.H hovapettson skrev:
Vi de tillfällen som va huvudmannen behöver stänga av en vattenstam tillfälligt så meddelas aktuell räddningstjänst om det hela.
Nej, jag har inga exempel på där vattnet har stängts av.
Att det sällan stängs av beror bl.a. på att va huvudmannen är tvungen att erbjuda hämtning av vatten vid en relativt närbelägen plats, därav används strypning av flöde i första hand. Precis som jag skrev tidigare samt vad som står i länken jag postade.
Se även följande huvudmännens hemsidor, som är några exempel,
https://miva.se/kundservice/vanliga...-kopplas-vattnet-pa-efter-att-jag-har-betalat
https://nsva.se/mitt-vatten/faktura-och-betalning/om-du-inte-betalar-din-faktura/
https://www.nvaa.se/vatten-och-avlopp/avgifter-for-vatten-och-avlopp/obetalad-faktura
Jasså, vad menar du med det? Menar du parkeringsövervakningsbolaget? Och vad menas med "vi håller Stefan nivå i tråden"??? "AndersPS skrev:
Så här står det hos Tran Sport Styrelsen:
"Kontrollavgifter (felparkeringar på tomtmark) som utfärdas av markägare eller privata parkeringsbolag administreras inte av oss. Har du frågor om en sådan behöver du vända dig till markägaren eller parkeringsbolaget."
Redigerat:
Japp, så här står det hos Tran Sport Styrelsen:Alfredo skrev:
"Kontrollavgifter (felparkeringar på tomtmark) som utfärdas av markägare eller privata parkeringsbolag administreras inte av oss. Har du frågor om en sådan behöver du vända dig till markägaren eller parkeringsbolaget."
Redigerat:
Jodu. Bl.a. detta står på Svenskt Vattens webbsida:H hovapettson skrev:Man stänger inte av vattnet. Det har nog aldrig hänt efter om det är en säkerhetsfråga (släckvatten).Däremot finns nog exempel på att man har strypt tillförseln för något företag som slarvat och inte följt råd och förelägganden. Avstängning är nog i de fall det är ett rent rivningshus i väntan på framtida planer för fastigheten.
"Om kommunen eller VA-huvudmannen utfärdat exempelvis ett bevattningsförbud med stöd av kommunala föreskrifter om användningen av den allmänna VA-anläggningen och en fastighetsägare eller VA-abonnent inte följer detta kan huvudmannen, med stöd av vattentjänstlagen, stänga av vattnet. "!
Jag utgår från att VA-bolag och rättsväsende håller sig borta från filosofin, men du får ju gärna ha det som din hobby. Eller ska man döpa om Tingsrätten till Filosofirätten, och Domstolarna till Filosofistollarna. Hahaha.P pmd skrev:
Redigerat:
Nej, inget tvång där inte. VA-kunden skulle ju kunna fixa sitt vatten på annat vis, t.ex. via egen brunn, eller hämta hos grannen.P pmd skrev:
Stämmer det verkligen att avstängningsventilen är inne på din mark? Enligt ABVA ska det se ut så här:Alfredo skrev:
Det gör den ibland. Jag äger exempelvis en fastighet där kommunens kran är någon meter in på min mark. Att ha kranen på andra sidan gränsen vore märkligt, då den i så fall hade varit på en annan privat fastighet.
Ett råd till dig är att sluta vara så tvärsäker. Det du ser som en sanning är inte alltid den enda sanningen. Världen är mer mångfasetterad än så och bara för att du ser ett sätt som normalt betyder det inte att det inte kan finnas andra sätt som också förkommer.